Gå til innhold

6år med SSRI...

Gjest oppgittifullpanikk

Anbefalte innlegg

Gjest oppgittifullpanikk

Har nå brukt Citalopram i 6 år. Er oppe i 60mg og riktig serum. Problemet er de langtidsskadene jeg har lest om ang SSRI ved langtidsbruk.

* Vektøkning

* Søvnforstyrrelser

* Matthet/utbrenthet

* Senket til ingen libido

Dette stemmer med noe av det jeg har slitt med de siste årene og ikke minst har økt i grad det siste året. Det med blant annet ingen libido, delvis impotens og utbrenthet har ødelagt et langt forhold. Jeg er sliten hele tiden og konstant plaget med infeksjoner som ingen kan forklare hvorfor siden immunsystemet mitt og blodprøvene er optimale.

Andre jeg har oppdget er at håret mitt begynte å bli grått to år etter oppstartingen av behandlingen. Jeg var 22 og all håret på hodet mitt var grått og forsatt er. Ingen av legene eller psykiaterne vet hvorfor.

Det er ikke genetisk siden pappa fikk sine frøste grå da han var 45 og mamma er 50 med ingen grå hårstrå.

Desutten har jeg slitt mer og mer med utbrenthet. Sliten hele tiden. Symptomer som kunne ligne på MS. Dette gir ikke mening. Desutten har min sosiale interesse blandet med utbrentheten gjort at jeg har mistet all sosial kontakt.

Det ble spekulert om depresjon eller affektiv depreson, men dette var ikke tilfellet.

Prøvde å seponere, med så lite som 5mg og 2,5mg med utløste blant annet store problemer med lyd/lys, hørselshallusinasjoner, kraftige støt som strømstøt og angst til de grader. Prøvde å trappe ned med Truxal og Vival(noe jeg ikke har brukt før) og dette hjalp litt, men ikke nok.

Hvorfor klarer jeg ikke å slutte? Psykiateren vurderer å legge meg inn for å trappe ned. Dette høres mer ut som rusavvening. Jeg finner ikke ordet "avhegninghetsskapende" i felleskatalogen på Citalopram.

Hva skjer om 14år? Blir sittende som en grønnsak?

Alle medisiner i psykiatrien er jo på samme måte som hallusinogener, de forandrer måten man oppfatter verden på.

Jeg vil ikke sitte der som 40åring med hjerneskader og store erstattningssummer for det vil ikke gjøre livet bedre. Best føre var.

Er det noen andre som har brukt SSRI i så lang eller lenger periode som har fått rare effekter?

Hva er dette med at jeg er avhegnig av Citalopram? Regner med at det ender opp med saksmål mot Lundbeck. Seroxatbrukere saksøkte jo produsenten og dette var også et SSRI preparat.

Hva er vitsen å behandle noe, når man får varige men? En med doktorgrad i Psykiatri fra USA skriver "Vi vet bare at SSRI fungerer, vi vet ikke helt hvorfor og hvordan".

Setter stor pris på hvis noen andre kan beskrive bisarre bivirkninger ang denne medisinen eller gruppen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295195-6%C3%A5r-med-ssri/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har brukt Seroxat i snart åtte år, og har hatt nesten de samme bivirkningene som du nevner, bortsett fra at jeg ikke har følt matthet/utbrenthet. Nå har jeg gradvis trappet dosen ned i løpet av et halvt år, er nå nede i 10 mg x 4 per uke og 5 mg x 3 per uke, og bivirkningene er mindre uttalte. Jeg har tenkt å fortsette å trappe ned. Har kjent "strømstøt" i hodet innimellom, men dette går over. Angsten blir også mildere etter hvert. Hvis du skal trappe ned, må du ta det veeldig langsomt.

Det er også lurt å sørge for å ikke ha stressfaktorer rundt seg i nedtrappingsfasen. Det er sant at det er vanskelig å slutte med disse medisinene, men jeg må også ta med at Seroxat har vært til uvurderlig hjelp for meg i noen svært vanskelige år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295195-6%C3%A5r-med-ssri/#findComment-2380940
Del på andre sider

Gjest mayyyyyyyyybe

Jeg har brukt Seroxat i snart åtte år, og har hatt nesten de samme bivirkningene som du nevner, bortsett fra at jeg ikke har følt matthet/utbrenthet. Nå har jeg gradvis trappet dosen ned i løpet av et halvt år, er nå nede i 10 mg x 4 per uke og 5 mg x 3 per uke, og bivirkningene er mindre uttalte. Jeg har tenkt å fortsette å trappe ned. Har kjent "strømstøt" i hodet innimellom, men dette går over. Angsten blir også mildere etter hvert. Hvis du skal trappe ned, må du ta det veeldig langsomt.

Det er også lurt å sørge for å ikke ha stressfaktorer rundt seg i nedtrappingsfasen. Det er sant at det er vanskelig å slutte med disse medisinene, men jeg må også ta med at Seroxat har vært til uvurderlig hjelp for meg i noen svært vanskelige år.

Orker ikke går i detaljer om disse preparatene her inne - blir så mye styr av det.

Men vil bare skrive under på at du er ikke alene om og oppleve rariteter på denne type preparatene. Og de aller fleste i behandlingsapparatet bare rister på hodet og mener at dette kan ikke skyldes medisinene.

At kroppen ikke blir avhengig av disse preparatene etter relativt kort tid og at de er vanskelig og komme av er en kjennsgjerning. Så saaaaaaaaaaaaaakte er vel det eneste som nytter. Jeg kom meg da av til slutt, men selv i dag kan jeg føle rariteter som jeg mener er etterheng etter bruken.

En annen ting er jo at mange som faktisk ikke trenger disse over lang tid, allikevel blir gående på dem. Nettopp fordi det er vanskelig og slutte på dem og de er redde for tilbakefall.

Disse medisinene kurerer jo ikke depresjoner/angst - de døyver symptomene. Så man må i den tiden man bruker dem ha en tillleggsbehandling eller ta i et tak for og endre sin egen situasjon underveis.

Jeg håper du kommer deg av - selv satt jeg den siste tiden og spiste små fliker av tabletter hver 3. dag - til jeg til slutt klarte og stå i de ubehagene som det medførte og slutte helt. Lykke til :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295195-6%C3%A5r-med-ssri/#findComment-2380946
Del på andre sider

Gjest mayyyyyyyyybe

Orker ikke går i detaljer om disse preparatene her inne - blir så mye styr av det.

Men vil bare skrive under på at du er ikke alene om og oppleve rariteter på denne type preparatene. Og de aller fleste i behandlingsapparatet bare rister på hodet og mener at dette kan ikke skyldes medisinene.

At kroppen ikke blir avhengig av disse preparatene etter relativt kort tid og at de er vanskelig og komme av er en kjennsgjerning. Så saaaaaaaaaaaaaakte er vel det eneste som nytter. Jeg kom meg da av til slutt, men selv i dag kan jeg føle rariteter som jeg mener er etterheng etter bruken.

En annen ting er jo at mange som faktisk ikke trenger disse over lang tid, allikevel blir gående på dem. Nettopp fordi det er vanskelig og slutte på dem og de er redde for tilbakefall.

Disse medisinene kurerer jo ikke depresjoner/angst - de døyver symptomene. Så man må i den tiden man bruker dem ha en tillleggsbehandling eller ta i et tak for og endre sin egen situasjon underveis.

Jeg håper du kommer deg av - selv satt jeg den siste tiden og spiste små fliker av tabletter hver 3. dag - til jeg til slutt klarte og stå i de ubehagene som det medførte og slutte helt. Lykke til :)

At kroppen blir avhengig skulle det være da :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295195-6%C3%A5r-med-ssri/#findComment-2380947
Del på andre sider

Jeg tror du har vært skikkelig uheldig, og vi har noen her inne som forhåpentligvis vil skrive deg fordi de har slitt med det samme og lidd under det. Ink, foreksempel. Slet med å seponere cipralex. Uten å si for mye om hennes personlige historie, det kan hun gjøre selv visst hun vil. Og hun er sikkert behjelpelig visst hun dukker innom. Hun kan nok ha tips, mener hun var innlagt en stund etter lengre tids seponering i forkant. Hennes historie er unik, men det er kanskje din også.

Noen mennesker, mange for dem det gjelder, kan føle seg ikke trodd, ikke sett, ikke tatt på alvor etter disse opplevelsene. At de er en liten del i den store sammenhengen av brukere av denne medisinen hjelper jo ikke dere.Hvor store bivirkningene blir, eventuelt!, på sikt vil nok også variere.

Tviler vel på at det er lett å få noen erstatning for dette. Noe av problemet blir også å skille hva som kan ses på som symptom på grunnlidelse, og hva som virkelig er problemer kommet av medisinen. Dette kan jeg i hvertfall levende forestille meg at de bruker som problemstilling.

Legg deg gjerne inn, så får de se på nært hold hva noen av dere må gå igjennom

Har tatt imovane..., og vet jeg ikke burde skrive innlegg da. Håper det henger på greip sånn nogenlunde. Og ellers med lite blameringer....

Lykke til, og kanskje vil dette løse seg bedre for deg på sikt enn du frykter.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295195-6%C3%A5r-med-ssri/#findComment-2380952
Del på andre sider

Det er leit å høre om dine erfaringer, og jeg antar at det ikke er store trøsten å vite at mange andre også har opplevd å få helseproblemer etter SSRI-bruk. Jeg er selv en av dem. Jeg har søkt om erstatning fra Legemiddelforsikringspoolen uten å få gjennomslag. Du anbefales allikevel å melde skade, for det er bare slik vi kan få skadene registrert.

Når det er sagt, så kan det godt være at du blir veldig frisk igjen. Kroppen har en enestående evne til å lege seg selv, men noen ganger trenger den lang tid og mye hjelp.

Om du har fått tilbud om innleggelse/hjelp til nedtrappingen kan det sikkert være smart å vurdere det tilbudet. Noen ganger trenger vi litt ekstra drahjelp.

Det er imidlertid min erfaring at helsevernet i stor grad underminerer skader etter SSRI-bruk - de behandler det som psykdom.

Hvis du opplever det og synes det blir vanskelig, vil jeg anbefale deg å enten ta kontakt med f.eks. Pasientombudet eller en av organisasjonene som fokuserer på legemiddelinduserte skader. ( http://www.kilen.org i sverige, http://www.medisinmotpiller.org/ i Norge f.eks)

Med de beste ønsker...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295195-6%C3%A5r-med-ssri/#findComment-2381029
Del på andre sider

Annonse

Gjest oppgittifullpanikk

Vel, da burde de skrive "fare for psykisk avhegnighet og bivirkninger ved langtidsbruk ukjent".

Tenkte på det keira nevner med saksmål.

Jeg kan ikke ta meg fri fra jobb og virkelige verden i et halvt år eller jeg nekter enkere sagt.

Som jeg sa... LSD på Modum, SSRI i dag. Ingen visste effektene og ingen vet om effektene i dag. Når folk med doktorgrad i psykiatri skriver at de ikke anbefaler langtidsbruk av SSRI og at det ikke vites hvordan/hvorfor de fungerer, samt ingen register på langtidseffekter, så skremmer det meg.

Saksmål mot Lundbeck ikke med tanke på økonomisk gevinst, men heller for å få slike ting opp i lyset hadde ikke vært dumt.

Da blir jeg vel beskyldt for at min psykiske lidelse er årsaken, men det finnes jo mange flere i landet med samme problem.

Jeg føler meg lurt, jeg er redd for at jeg allerede har fått varige men og at alt dette lett kan avfeies samt at jeg ikke blir trodd på.

De kan jo kjøre tusen tester på meg ang min psykiske tilstand slik at det blir utelukket.

Hvis jeg klarer å trappe ned en dag og det går bra, samt at langtidsvirkningene forsvinner, så skal jeg ikke klage.

MEN!

INGEN, da mener jeg INGEN, sa at jeg kunne bli avhegnig av dette. Går sikkert ann å skrape av småbiter av tablettene, men seriøst.

Røykte 30 om dagen, sluttet etter to uker. Dette var bare blåbær i forhold til nedtrapping av Citalopram.

Dette høres helt på trynet ut.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295195-6%C3%A5r-med-ssri/#findComment-2381032
Del på andre sider

Vel, da burde de skrive "fare for psykisk avhegnighet og bivirkninger ved langtidsbruk ukjent".

Tenkte på det keira nevner med saksmål.

Jeg kan ikke ta meg fri fra jobb og virkelige verden i et halvt år eller jeg nekter enkere sagt.

Som jeg sa... LSD på Modum, SSRI i dag. Ingen visste effektene og ingen vet om effektene i dag. Når folk med doktorgrad i psykiatri skriver at de ikke anbefaler langtidsbruk av SSRI og at det ikke vites hvordan/hvorfor de fungerer, samt ingen register på langtidseffekter, så skremmer det meg.

Saksmål mot Lundbeck ikke med tanke på økonomisk gevinst, men heller for å få slike ting opp i lyset hadde ikke vært dumt.

Da blir jeg vel beskyldt for at min psykiske lidelse er årsaken, men det finnes jo mange flere i landet med samme problem.

Jeg føler meg lurt, jeg er redd for at jeg allerede har fått varige men og at alt dette lett kan avfeies samt at jeg ikke blir trodd på.

De kan jo kjøre tusen tester på meg ang min psykiske tilstand slik at det blir utelukket.

Hvis jeg klarer å trappe ned en dag og det går bra, samt at langtidsvirkningene forsvinner, så skal jeg ikke klage.

MEN!

INGEN, da mener jeg INGEN, sa at jeg kunne bli avhegnig av dette. Går sikkert ann å skrape av småbiter av tablettene, men seriøst.

Røykte 30 om dagen, sluttet etter to uker. Dette var bare blåbær i forhold til nedtrapping av Citalopram.

Dette høres helt på trynet ut.

Jeg har lest et sted at folk med ekstremt store abstinensproblemer har klart nedtrappingen lettere med å gå over til Zoloft.

Dette vet jeg ikke så mye om, men det har visst noe med halveringstid og slikt å gjøre.

Kan du ikke ta opp det med legen din - evt. med NHD her?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295195-6%C3%A5r-med-ssri/#findComment-2381139
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har lest et sted at folk med ekstremt store abstinensproblemer har klart nedtrappingen lettere med å gå over til Zoloft.

Dette vet jeg ikke så mye om, men det har visst noe med halveringstid og slikt å gjøre.

Jeg vil tro det var Fontex...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295195-6%C3%A5r-med-ssri/#findComment-2381140
Del på andre sider

Sarah Elizabeth

Jeg har aldri hatt så store seponeringsproblemer som jeg hadde da jeg skulle slutte på Zoloft og jeg har begynt og sluttet med nesten alle SSRI + andre ad.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295195-6%C3%A5r-med-ssri/#findComment-2381206
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...