Gå til innhold

Antidepressiva - så viktige og nyttige er de.

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

I 2003 og 2004 advarte amerikanske og europeiske helsemyndigheter mot en mulig sammenheng mellom bruk av antidepressiva og suicidaltanker og -forsøk, spesielt hos barn og unge. En har nå undersøkt hvilken effekt disse advarslene har hatt på forekomsten av faktiske selvmord.

En så på amerikanske og nederlandske data for forskrivningsraten for SSRI fra 2003 til 2005 til barn og ungdom opp til 19 år og samtidig på suicidalraten for den samme gruppen.

Resultat:SSRI forskrivningen sank med 22% både i USA og i Nederland etter at advarsel kom. I Nederland økte suicidalraten med 49% fra 2003 til 2005 og viste en signifikant invers sammenheng med forskrivingen av SSRI.

I USA økte suicidraten med 14% fra 2003 til 2004 som er den største økning fra et år til et annet siden registreringene startet i 1979. (Dette tilsvarer 3000 unødvendige selvmord hos ungdom på et år)

Konklusjon: I både USA og Nederland sank forskrivningen av SSRI etter advarslene fra helsemyndighetene. Denne lavere forskriving var assosiert med en betydelig økning av selvmord hos barn og unge.

Kun i aldersgruppen over 60 hadde en i disse landene et fall i suicidtallene i disse årene. Det var også kun i denne aldersgruppen en så en økning i forskrivningen av SSRI.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17728420?ordinalpos=3&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har prøvd cipralex. Men følte ikke at den hjalp meg så mye. Kan jeg har bedre effekt av et annet antidepressiva eller er de ganske like?

Bare 2 av 3 blir fornøyd med sitt første AD. Jeg anbefaler at du prøver et annet.

Annonse

Kanskje en anne gruppe. Cipralex er SSRI.

Jeg har ingen holdepunkter for hva som kan være best for deg.

Jeg har personlighetsforstyrrelse. Blandet av paranoid og schizoid. Har vært mye plaget med depresjon (negative tanker/følelser om verden).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...