Gå til innhold

Efexor/vandral og graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest Angela26

Naa bruker jeg noe som heter: vandral (venlafaxin)

Brukte tidligere efexor depot 150mg. Men maatte skifte merke da jeg flytta til Spania.

Naa som vi planlegger baby, har jeg gaatt ned fra 50mg til 25mg de siste dagene, og det gaar helt fint.

Nedtrappings perioden har vart siden april i fjor,saa jeg tar det rolig.

Er det paavist skader paa foster ved bruk av vandral eller efexor?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295336-efexorvandral-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest skummelt

Fra Felleskatalogen:

"Graviditet/Amming:

Overgang i placenta: Sikkerhet ved bruk under graviditet er ikke klarlagt da erfaring fra mennesker er utilstrekkelig. I dyreforsøk er det sett redusert fostervekst og -størrelse, samt redusert fosteroverlevelse, trolig pga. toksisitet.

Preparatet bør ikke anvendes av gravide annet enn etter nøye overveielse.

Dersom venlafaxin anvendes kort tid før, ev. helt opptil fødsel, bør den nyfødte vurderes mht. seponeringssympotomer. Nyfødte som utsettes for venlafaxin sent i 3. trimester utvikler komplikasjoner, som krever pustehjelp eller forlenget sykehusopphold.

Overgang i morsmelk: Venlafaxin og O-desmetylvenlafaxin går over. Preparatet bør ikke brukes under amming."

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...