Gå til innhold

Noe frustrert nå..

Anbefalte innlegg

Gjest aaaaabbb
Skrevet

Jeg har gått til psykolog over lengere tid. Uten det har hjulpet meg. Psykologen mener jeg skal gå tilbake til dps, til psykiater. For han mener at jeg burde prøve medisiner nå. Når jeg nå kommer tilbake til dps, kommer jeg til psykolog som ikke kan gi ut medisiner. Hva er da vitsen m å bytte?

Jeg er ikke deprimert, men har blitt en smule nærvøs (angst), men jeg aner egentlig ikke hvorfor jeg hat fått angst da..

Hva slags medisiner er vanligst å prøve når man har angst?

Skrevet

Det vanligste å prøve er et SSRI. Eksempel cipralex, fontex, seroxat, zoloft,cipramil.

Der er også andre som er ganske vanlige.

Gjest aaaaabbb
Skrevet

Det vanligste å prøve er et SSRI. Eksempel cipralex, fontex, seroxat, zoloft,cipramil.

Der er også andre som er ganske vanlige.

Ok..

Det finnes ikke noe annet mot angst enn ssri? Eller brukes de også når man bare har angst, ikke deprisjon?..

Takk for at du svarte meg :-)

Skrevet

Ok..

Det finnes ikke noe annet mot angst enn ssri? Eller brukes de også når man bare har angst, ikke deprisjon?..

Takk for at du svarte meg :-)

Det brukes på en prikk like mye for angst som for depresjon. Og også mot tvangstanker. Slik sett er det litt misvisende å kalle det for et antidepressiva, selv om det også er det.

Der er også buspar, som virker for enkelte. Det er ikke et antidepressiva, men virker spesifikt moot angst uten å være avhengighetsskapende. Atarax, som er et antihistamin, blir også brukt mot angst.

Du kan også ese om lyrica.

Men det vanligste er et SSRI. Cipralex er kanskje det mest brukte. Ellers er det de avhengighetsskapende midlene, som sobri og valium,men det er virkelig ikke kjekt å bli avhengig, og det skal ikke så mye til før en har et forbruk av dem hvor de virker mot sin hensikt, både gir og demper angst på samme tid.

Skrevet

Sikkert som "keira" skriver.

Men for min del så forsvann det meste av angsten ved bruk av Lyrica 75MG om kvelden og 25MG om dagen.

Gjest aaaaabbb
Skrevet

Sikkert som "keira" skriver.

Men for min del så forsvann det meste av angsten ved bruk av Lyrica 75MG om kvelden og 25MG om dagen.

Ok..

Da skal jeg snakke m legen min om Lyrica. Vet du om den gir mye bivirkninger? Og ssri..

Gjest aaaaabbb
Skrevet

Det brukes på en prikk like mye for angst som for depresjon. Og også mot tvangstanker. Slik sett er det litt misvisende å kalle det for et antidepressiva, selv om det også er det.

Der er også buspar, som virker for enkelte. Det er ikke et antidepressiva, men virker spesifikt moot angst uten å være avhengighetsskapende. Atarax, som er et antihistamin, blir også brukt mot angst.

Du kan også ese om lyrica.

Men det vanligste er et SSRI. Cipralex er kanskje det mest brukte. Ellers er det de avhengighetsskapende midlene, som sobri og valium,men det er virkelig ikke kjekt å bli avhengig, og det skal ikke så mye til før en har et forbruk av dem hvor de virker mot sin hensikt, både gir og demper angst på samme tid.

Tusen takk for svar. Jeg ble litt gla nå for at det er faktisk håp for meg :-)

Jeg skal snakke m legen min ang lyrica, buspar og antidepressiva. Det er vel ikke farlig å prøve å se om noe av dette kan gi meg livet tilbake?!..

Ha en fin dag keira :-)

Skrevet

Ok..

Da skal jeg snakke m legen min om Lyrica. Vet du om den gir mye bivirkninger? Og ssri..

Har ikkje merka noen bivirkninger eg, men det kan du sikkert søke opp her:

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/

Eg har også brukt Zoloft, og de fungerte ok, bortsett fra at eg blei litt "hyper" av de.

Gjest pilletrillelille
Skrevet

Jeg tror SSRI-preparater, så som Ciprale, Cipramil, Zoloft m. fl. De tas fast. Ikke vanedannende eller sløvende så som Vival (Stesolid, Valium) og Sobril (Alopam) m. fl. De tar ikke angsten der og da, men virker vel forebyggende på angstanfall. Egentlig antidepressiver, men skal virke for angst også.

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg ble litt gla nå for at det er faktisk håp for meg :-)

Jeg skal snakke m legen min ang lyrica, buspar og antidepressiva. Det er vel ikke farlig å prøve å se om noe av dette kan gi meg livet tilbake?!..

Ha en fin dag keira :-)

Noen mennesker har vært svært uheldige. Likevel er det en risiko jeg tror de fleste er beredt til å ta. Jeg har tatt den og ville gjort det igjen hvis jeg følte jeg trengte medisiner. Det er ikke barebare å ha alvorlige angstproblemer over lang tid heller.

Angst trenger ikke være evigvarende. Jeg håper du får hjelp. Selv om det sjelden er slik at medisiner gjør alt for oss.

Mvh

Skrevet

Cipralex...?

Typisk offentlig, teit system. Jeg også ble avvist av en psykolog fordi jeg gikk på medisiner, men da jeg prøvde i en ny by med en ny privat psykolog, var ikke dette noe problem. Det er fastlegen min som styrer medisinen, mens psykologen min prater jeg med en gang i uka.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...