Gå til innhold

Trenger en psyk. fagpersons råd - Nhd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for svar. Legen min lar meg ikke komme til, han prater mest selv. Og jeg får bare komme til i fem minutter, før det bærer til labben. Så lite prat, mange prøver og jeg mangler et vitamin. Men det var nå i det siste. denne utmattetheten har pågått i to år. Men da sier såklart legen at det er det som gjør det. Hva skal jeg tro? Jeg får jo ikke komme til en gang, når jeg er der.

Har bestilt time med privat lege som kjenner meg godt fra før. Han tilla meg også mye psykisk, men han er åpen for å ta flere typer prøver/henvisninger (sånn erfaringsmessig).

Skrivern min funker ikke dessverre, men jeg vurderer å skrive en mail, om jeg får tak i mailadr, så han er forberedt i morra. Jeg klarer dessverre ikke kreve, eller si dette rett ut til han, for jeg har lav selvtillit.

Kanskje dårlig ide å kontakte den gamle legen min, for måtte krangle med han et år om å få komme til endikrinolog for lavt stoffskifte. Når jeg først kom dit, HADDE jeg faktisk lavt stoffskfite. Men nå er det regulert.

Jeg er alvorlig bekymret for meg selv.

Tusen takk for veldig nyttige tips, og at du tok deg tid til å svare!

''Kanskje dårlig ide å kontakte den gamle legen min, for måtte krangle med han et år om å få komme til endikrinolog for lavt stoffskifte.''

Slikt burde nesten vært meldt til fylkeslegen.

Det kan jo hende at en lege som har dummet seg så ut tidligere er litt mer lydhør nå...

Om du har muligheter til det kan du jo skrive ned litt og kopiere det inn på en minnepinne og låne skriver et annet sted.

Et annet alternativ er å ha med deg anstand. Noen som kan snakke for deg. Myndige menn med minimum basiskunnskaper funker ofte best i den sammenhengen. Om man trenger anstand hos legen i en slk sammenheng er det ikke fordi en selv ikke kan snakke, men fordi legen ikke kan høre...

Håper du finner en løsning og en bra løsning.

mvh

Gjest kronisk utmattet
Skrevet

''Kanskje dårlig ide å kontakte den gamle legen min, for måtte krangle med han et år om å få komme til endikrinolog for lavt stoffskifte.''

Slikt burde nesten vært meldt til fylkeslegen.

Det kan jo hende at en lege som har dummet seg så ut tidligere er litt mer lydhør nå...

Om du har muligheter til det kan du jo skrive ned litt og kopiere det inn på en minnepinne og låne skriver et annet sted.

Et annet alternativ er å ha med deg anstand. Noen som kan snakke for deg. Myndige menn med minimum basiskunnskaper funker ofte best i den sammenhengen. Om man trenger anstand hos legen i en slk sammenheng er det ikke fordi en selv ikke kan snakke, men fordi legen ikke kan høre...

Håper du finner en løsning og en bra løsning.

mvh

Jeg kunne spurt om min mor vil være med, hvis hun kan. I tillegg til å være utslitt hele tiden, er det også noe å ha krefter til å argumentere med legen...

Uannsett, nå har jeg skrevet en utførlig liste over alle symptomene mine siste to årene. Den skal jeg ha med meg og vise til legen. Og ta med meg en eller annen.

Skrevet

Jeg kunne spurt om min mor vil være med, hvis hun kan. I tillegg til å være utslitt hele tiden, er det også noe å ha krefter til å argumentere med legen...

Uannsett, nå har jeg skrevet en utførlig liste over alle symptomene mine siste to årene. Den skal jeg ha med meg og vise til legen. Og ta med meg en eller annen.

Håper innsatsen fører til bedre forståelse og bedre behandligsopplegg.

Lykke til!

mvh

Gjest kronisk utmattet
Skrevet

Håper innsatsen fører til bedre forståelse og bedre behandligsopplegg.

Lykke til!

mvh

Tusen takk, PieLill og takk for veldig nyttige råd i kveld ;)

Skrevet

Jeg håper du en dag selv skjønner at du tar feil. For det gjør du faktisk her!

Hvordan kan han ta feil når han sier at hvis han fikk en invalidiserende sykdom så ville han prøve "alt" for å bli bedre? Det er jo i realiteten det han sier, normalt ville en ikke startet en behandling hvis sjansen for at den hjelper bare er 2%.

Skrevet

Med tanke på hvor mange ME-pasienter som har opplevd og bli misstrodd og avfeid i helsevesnet synes jeg ikke det er så rart at tilliten ikke er på topp.

Tar man med at "noe psykisk" er avfeinings- og jeg-vet-ikke-diagnose nummer en, blir det enda mer forståelig. Det er skremmende mange angst- og depresjonslidelser som har blitt fjernet kirurgisk eller f.eks. ved regelmessige injeksjoner av B12.

Ser man i tillegg på den stigmatisering en psykiatrisk diagnose medfører både i forhold til samfunnsliv, yrkesliv, forsikring og helsevesen, blir det i grunnen ganske logisk.

mvh

Hva slags kirurgi er det som kan fjerne angst og depresjon? (Jeg antar du mener andre tilstander som er feildiagnostisert, men det er ikke poenget her.)

Gjest tubbel
Skrevet

Fordi jeg har søvnvansker.

man blir jo helt klart utmattet og sliten av vallergan..

Skrevet

Hva slags kirurgi er det som kan fjerne angst og depresjon? (Jeg antar du mener andre tilstander som er feildiagnostisert, men det er ikke poenget her.)

F.eks.

Hjernesvulst kan gi svimmelhet = angst.

Overdimmensjonerte mandler, kan gi tungpustethet = angst.

Kjekt å kunne operer bort slik angst.

;-)

Men jeg kjenner ikke til noen kirurgi som kan fjerne ekte angst, dessverre.

Problemet med angst/depresjon som eksklusjonsdiagnose er når den gis uten andre indikasjoner enn at legen ikke skjønner hva som kan være galt.

mvh

Gjest bareforslag
Skrevet

Hei :)

Synes mye av det du beskriver hører hjemme i den diagnosen du allerede har jeg da, lavt stoffskifte.

Det finnes et uttall mennesker som sliter med mye av det du nevner, selv om blodprøvene viser normale verdier. Noen av oss blir aldri friske igjen dessverre, vi må slite med symptomene denne sykdommen gir.

Var jeg deg ville jeg forsøkt og fått til et rekreasjonsopphold et eller annet sted hvor de kan hjelpe deg med og fokusere på kosthold og moderat trening. Da får du testet ut om du på sikt (3-4) uker blir verre av trening eller om energinivået ditt vil øke, når trening blir gjennomført hver dag.

Noen har også fått bedret livskvalitet ved og tilføre "ekte" hormoner fra svin i tillegg til Levaxin. Husker dessverre ikke hva det heter akkurat nå.

I tillegg bør du nøye følge opp både blodsukker, B-12 og jernlagere når du har lavt stoffskifte.

Gjest kronisk utmattet
Skrevet

Hei :)

Synes mye av det du beskriver hører hjemme i den diagnosen du allerede har jeg da, lavt stoffskifte.

Det finnes et uttall mennesker som sliter med mye av det du nevner, selv om blodprøvene viser normale verdier. Noen av oss blir aldri friske igjen dessverre, vi må slite med symptomene denne sykdommen gir.

Var jeg deg ville jeg forsøkt og fått til et rekreasjonsopphold et eller annet sted hvor de kan hjelpe deg med og fokusere på kosthold og moderat trening. Da får du testet ut om du på sikt (3-4) uker blir verre av trening eller om energinivået ditt vil øke, når trening blir gjennomført hver dag.

Noen har også fått bedret livskvalitet ved og tilføre "ekte" hormoner fra svin i tillegg til Levaxin. Husker dessverre ikke hva det heter akkurat nå.

I tillegg bør du nøye følge opp både blodsukker, B-12 og jernlagere når du har lavt stoffskifte.

Hei og takk for svar.

Det der det jeg er redd for, at ikke levaxin hjelper mot alle symptomene. Det betyr at jeg må ha det sånn, kanskje, resten av livet. Har tenkt på et sånn rekreasjonsopphold, jeg skal snakke med legen om det.

Hormoner fra gris, har jeg ikke hørt om. Kanskje jeg skal spør legen om det og. Glad for svar,trenger å forberede meg skikkelig, så han ikke avfeier meg nok en gang. Jeg synes vel litt synd i meg selv, men er fælt å ha det sånn i lengden.

Gjest kronisk utmattet
Skrevet

man blir jo helt klart utmattet og sliten av vallergan..

Har gått på vallergan så lenge at jeg ikke tenker over det. Fikk hangover av det før, men ikke nå lenger. Prøvde ei natt uten, dagen etter var jeg mye mindre sløv. Men dessverre så har jeg prøvd alt av sovepiller, uten særlig hell.

Tror ikke er valergan alene som gjør dette da, da jeg ikke sliter med særlig hangover. Men ikke godt å si hva som er hva. Går jo på medisiner, og gudene vet hvordan de påvirker...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du skriver ingenting om doser, men Imovane + Truxal + Vallergan + Lyrica kan ta energien fra de fleste.

Hva med å prøve noen uker uten?

Gjest kronisk utmattet
Skrevet

Du skriver ingenting om doser, men Imovane + Truxal + Vallergan + Lyrica kan ta energien fra de fleste.

Hva med å prøve noen uker uten?

Er redd jeg går på høye doser. Truxal ble seponert i går. Vallergan 50mg, imovane 7,5mg, lyrica 600mg. Vet ikke hvordan disse påvirker kroppen min, evt bivirkninger.

Disse mot angst kan jeg ikke si virker noe særlig på sikt. Prøvd det meste mot angst, men virker ikke. Likevel er jeg redd for å klare meg uten.

Vil det ikke være litt voldsomt å være uten alle disse, jeg mener, burde jeg ikke trappe ned? Men det hadde vært greit å finne ut hva som er årsak til tilstanden min. Det beste hadde vært om medisinene var årsak og ikke noe mer alvorlig. Forslag til en plan ang å trappe ned/kutte ut noen uker? Tak for svar, forresten.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Er redd jeg går på høye doser. Truxal ble seponert i går. Vallergan 50mg, imovane 7,5mg, lyrica 600mg. Vet ikke hvordan disse påvirker kroppen min, evt bivirkninger.

Disse mot angst kan jeg ikke si virker noe særlig på sikt. Prøvd det meste mot angst, men virker ikke. Likevel er jeg redd for å klare meg uten.

Vil det ikke være litt voldsomt å være uten alle disse, jeg mener, burde jeg ikke trappe ned? Men det hadde vært greit å finne ut hva som er årsak til tilstanden min. Det beste hadde vært om medisinene var årsak og ikke noe mer alvorlig. Forslag til en plan ang å trappe ned/kutte ut noen uker? Tak for svar, forresten.

Truxal seponert i går. Da kan du ta bort Vallergan om en uke. Kanksje er det nok til å få mer energi.

Om du er fast bruker av Imovane og Vallergan, kan du prøve å bytte ut begge med en liten dose Tolvon.

Gjest tubbel
Skrevet

Hæ,...

Så du mener at stigmatisering skulle gjøre en mer velvillig innstilt til noe man i utgangspunktet mener er helt feil???????????

Eller mener du at det er mest sannsynlig at ME har én klinkende klar årsak og ikke kan være et sammensatt problem, av f.eks. flere fysiske komponenter????????

mvh

enig med deg pielill, det ble jo litt bråk i leiren da en undersøkelse viste lamictal kunne ha effekt, dette var helt forferdelig, for lamictal var mot bipolare lidelser, og bipolare lidelser er under psykiatrien og depresjoner og slik, mens ME er fysisk.

At lamictal opprinnelig er en epilepsimedisin, gikk dem hus forbi!!

Epilepsi er hvertfall ikke under psykiatrien!

Men nå tror jeg ikke lamictal hjelper mot me heller jeg da, men det er et godt eks...

Gjest kronisk utmattet
Skrevet

Truxal seponert i går. Da kan du ta bort Vallergan om en uke. Kanksje er det nok til å få mer energi.

Om du er fast bruker av Imovane og Vallergan, kan du prøve å bytte ut begge med en liten dose Tolvon.

Takker for svar. Var hos legen. Han mente dette muligens kunne være bivirkninger av medisiner. Saken er den. At jeg kjenner de fysiske symptomene godt, og VET at dette ikke er psykisk. Men så sier behandleren min at jeg har sykdomsangst. Det er ikke tilfellet! Jeg har aldri hatt det, ikke nærheten engang. Det er min kropp og jeg kjenner jo forskjell.

Hva gjør jeg når behandler ikke vil "tro" meg? Det føles jo graverende å bli mistrodd sånn. Ved å si at jeg er hypokonder. Hva skal jeg gjøre for å bli trodd? Er det sånn, at man som psyk.pasient blir "mer" mistrodd enn folk som ikke har psykiske lidelser?

Gjest bareforslag
Skrevet

Hei og takk for svar.

Det der det jeg er redd for, at ikke levaxin hjelper mot alle symptomene. Det betyr at jeg må ha det sånn, kanskje, resten av livet. Har tenkt på et sånn rekreasjonsopphold, jeg skal snakke med legen om det.

Hormoner fra gris, har jeg ikke hørt om. Kanskje jeg skal spør legen om det og. Glad for svar,trenger å forberede meg skikkelig, så han ikke avfeier meg nok en gang. Jeg synes vel litt synd i meg selv, men er fælt å ha det sånn i lengden.

Jeg forstår deg veldig godt - jeg ble selv ikke tatt på alvor da jeg hevdet at jeg var fysisk syk, men ble avfeid med angst.

2 år senere ble jeg akutt innlagt på sykehus, med hvilepuls på 125, rast ned 10 kilo på bare noen uker, og fikk diagnosen høyt stoffskifte. Det er skremmende og ikke bli tatt på alvor.

Jeg blir fortsatt ikke tatt på alvor når jeg har symptomer på høyt stoffskifte, fordi prøvene viser normale verdier - så jeg vet dessverre altfor godt hva du snakker om her.

Man blir stemplet som hypokonder. Jeg tror nok du gjør lurt i og seponere en del medisiner som kan gi deg tilleggsproblemer og så se hva du sitter igjen med av plager når dette er gjort.

Få sjekket stoffskiftet ditt hos en spesialist, altså endokrinolog, vanlige leger vet alt for lite om denne sykdommen og alle merkelige symptomer både ved for høyt og lavt.

Men ikke gi opp håpet - det er en vanskelig sykdom og regulere for en del av oss - og klart vi blir slitne og ikke minst lei av oss av at det er mulig at slik skal det være resen av livet. Det er lov og være både oppgitt og lei seg.

Jeg er sikker på at du blir bedre - men du må sørge for og bli tatt på alvor. Bytt lege om nødvendig.

Jeg ønsker deg lykke til - og håper du snart vil føle bedring

Gjest kronisk utmattet
Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt - jeg ble selv ikke tatt på alvor da jeg hevdet at jeg var fysisk syk, men ble avfeid med angst.

2 år senere ble jeg akutt innlagt på sykehus, med hvilepuls på 125, rast ned 10 kilo på bare noen uker, og fikk diagnosen høyt stoffskifte. Det er skremmende og ikke bli tatt på alvor.

Jeg blir fortsatt ikke tatt på alvor når jeg har symptomer på høyt stoffskifte, fordi prøvene viser normale verdier - så jeg vet dessverre altfor godt hva du snakker om her.

Man blir stemplet som hypokonder. Jeg tror nok du gjør lurt i og seponere en del medisiner som kan gi deg tilleggsproblemer og så se hva du sitter igjen med av plager når dette er gjort.

Få sjekket stoffskiftet ditt hos en spesialist, altså endokrinolog, vanlige leger vet alt for lite om denne sykdommen og alle merkelige symptomer både ved for høyt og lavt.

Men ikke gi opp håpet - det er en vanskelig sykdom og regulere for en del av oss - og klart vi blir slitne og ikke minst lei av oss av at det er mulig at slik skal det være resen av livet. Det er lov og være både oppgitt og lei seg.

Jeg er sikker på at du blir bedre - men du må sørge for og bli tatt på alvor. Bytt lege om nødvendig.

Jeg ønsker deg lykke til - og håper du snart vil føle bedring

Takker. Skal snakke med behandler om å redusere. ifl legen er stoffskiftet normalt. Men hørt mange si at symptomer kan være der fremdeles. Legene tror ikke på det, men vet at mange pasienter opplever det sånn. Så det er litt illle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...