Gå til innhold

skjev rygg, bulende mage?


natea

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 20 som har skjev rygg. Har fått diagnosen skoliose. Jeg har ikke fått behandling for dette, men kjenner nå at jeg nesten ikke orker å trene rygg, fordi jeg er blitt enda skjevere og får ofte vondt i ryggen. Får jeg oprasjon, nå som kroppen min er ferdig vokst? I så fall hvor lenge må man vente?

Kan denne diagnosen være farlig for meg eller et evt. foster ved graviditet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også skoliose. Den er ganske stor, men har s-fasong slik at ryggen stabiliserer seg selv.

Etter hva jeg har forstått er det svært uvanlig at skoliosen utarter seg etter at en er ferdig utvokst. De fleste skolioser er det også lite å gjøre med og det er visstnok bare helt sjelden at det blir foretatt operasjon. Hvis skoliosen påvises før man er ferdig utvokst er det mulig med korsettbehandling.

Smertene i ryggen er for min del mest muskulære, og smerten blir i motsetning til hos deg verre hvis jeg ikke trener. Svømming er kjempefin trening for meg.

Jeg vil anbefale deg å få henvisning til fysioterapeut for å få et treningsprogram tilpasset din rygg.

Jeg spurte en ortoped som kontrollerte ryggen min om et svangerskap ville kunne føre til problemer med min rygg. Han mente ikke det, men syntes det kunne være greit om jeg kom til en undersøkelse av ryggen etter avsluttet svangerskap.

Jeg var 16 da jeg fikk påvist skoliosen. Hvor gammel var du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paal Sand,lege.

Kjære natea.

Svært mange mennesker har en skoliose i ryggen dvs.en skjevhet i ryggen.Graden av skoliose kan variere betydelig.Uttalt skoliose kan medføre ryggplager.Ryggen hos disse pasientene ser nærmest ut som en S.Det er da svært viktig med trening av ryggmuskulaturen.Denne treningen bør startes hos fysioterapeut.Operasjon av slike tilstander er svært uvanlig.Tilstanden er ikke farlig hverken for deg el.fosteret under graviditet.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...