Gå til innhold

Medisinering for pensjonist


Gjest Aktiv pensjonist

Anbefalte innlegg

Gjest Aktiv pensjonist

Hei,

Jeg har spørsmål om medisinering:

Jeg er 67 år, pensjonert, og i god fysisk form, ingen vektproblemer 76kg, går lange turer og jobber mye i hage og med bygging av hus og forskjellige detaljer. Drikker kanskje litt for mye og regelmessig vin/øl.

P.g.a høyt diastolisk blodtrykk, tar jeg Cozar 25 mg daglig til frokosten. Dette har jeg gjort i mange år og blodtrykket holdes fint under kontroll.

For et halvt år siden hadde jeg en gastroskopisk undersøkelse og det ble konstatert Reflux. Tar nå annen hver dag Lansoprazol Krka 30 mg før middagen og etter å ha forandret litt på sengleie er mageproblemene og hosten borte.Helt utrolig effektivt.

Siden flere år tilbake har jeg glaukom og drypper Xalatan 50mikrog/ml daglig hver kveld i begge øyne. Går regelmessig til kontroll og holder sykdommen så langt fint i sjakk.

Har i den senere tiden følt visse stikk i hjerteregionen og har tendenser til artrose i underarmer og hender(arvelig). Startet derfor på egenhånd med å ta 50mg Herz ASS-ratiopharm(acetylsalicyl) daglig etter frokost for å bedre blodsirkulasjonen. Har nå tatt dette i tre uker og føler meg helt ok.Merker kanskje noen ganger litt sviing i endetarmens utløp. Maven fungerer ellers fint.

Det begynner etterhvert å bli en betraktelig medisinmix, og ville derfor gjerne vite om det er forsvarlig å ta acetylsalicyl som jeg nå gjør.

Dette er sikkert et spørsmål for fastlegen, men jeg bor p.t. i utlandet og dessuten er fastlegen min i permisjon. Derfor disse spørsmålene til dere.Hører gjerne snart fra dere igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Den dosen acetylsalisylsyre du bruker har indikasjon å forebygge hjerte og kar-sykdommer. Virker ved å forebygge levringstendens i arterier. Virker ikke på f.eks blodpropp i vener, og heller ikke generelt på blodsirkulasjon. Der er ingen dokumentasjon for at så liten dose virker på leddsmerter; da er gjerne dosen 10 ganger så høyt ( eksempel Dispril eller Globentyl 500mg). Men selv den lave dosen du bruker kan gi økt blødningstendens fra tarmsystemet. Trolig er det tilfeldig at du har bedring på denne lave dosen. Synes du kan stoppe med medisinen noen uker, så eventuelt starte på igjen for å måle sikker effekt. Sålenge du bruker syreblokkerende regelmessig er totalrisikoen for tarmblødning og syreproblemer lav. Synes du ved anledning skal forhøre deg med fastlegen din om alternative behandlinger for artrose-smerter, og om det er tilrådelig at du bruker acetylsalisylsyre fast. I Norge brukes oftest Albyl-E 75mg for å forebygge hjerte/karsykdom, men aldri for artrosesmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...