Gå til innhold

tuberkulose

Anbefalte innlegg

Gjest grublo

hei....har en asiatisk dame i familien som ble lagt på isolat i dag .p.g.a tuberkulose,,,mannen sier det er basillene ho har,og ikke selve tuberkulose,,men vi er redd det er verre enn som så siden ho er lagt på isolat....er en stor familie og det er vel redsel for at vi kan smittes som gjør at vi nå spør her,,,,eg sjøl har sterk astma og bronkit..(KOLS) eg har vært innlagt p.g.a lungene så eg har ikke noe sterkt immun forsvar p.g.a.lungesykdom........kan vi være smittet og hvordan kan vi sjekke dette,,,håper på fort svar....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295558-tuberkulose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Har man tuberculose og innlegges i isolat, er grunnen vanligvis sterk mistanke om eller påvist smittefarlig sykdom.

Sykehuset eller de lokale helsemyndigheter (kommunelege/helseråd) igangsetter da undersøkelse av familien til den syke, samt andre hun har vært i kontakt med. Tuberculose er fortsatt en farlig, smittsom sykdom som det er all grunn til å ta alvorlig. Ikke minst skyldes det at microbene har blitt "sintere" , dvs. det har blitt microber som er resistente mot de vanligste antibacterielle midler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295558-tuberkulose/#findComment-2384699
Del på andre sider

Gjest grublo

Har man tuberculose og innlegges i isolat, er grunnen vanligvis sterk mistanke om eller påvist smittefarlig sykdom.

Sykehuset eller de lokale helsemyndigheter (kommunelege/helseråd) igangsetter da undersøkelse av familien til den syke, samt andre hun har vært i kontakt med. Tuberculose er fortsatt en farlig, smittsom sykdom som det er all grunn til å ta alvorlig. Ikke minst skyldes det at microbene har blitt "sintere" , dvs. det har blitt microber som er resistente mot de vanligste antibacterielle midler.

takk for svaret!! det er såpass farlig som vi trodde da,,,men mannen må vel ha blitt sjekket,.,han sier nei ,,men vi vet ikke helt hva vi skal tro for di er gifte og dermed har di jo stadig kontakt med hverandre.og da burde jo han blitt sjekket allerede..eg har vært der mye der hoss di,,og er redd,kan eg/vi be om en test hoss legen våres,,,eg spesielt siden eg har min sykdom,,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295558-tuberkulose/#findComment-2385452
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...