Gå til innhold

Legevaktslege


Gjest heltsattut

Anbefalte innlegg

Gjest heltsattut

I natt ringte jeg legevakten da jeg flere ganger i løpet av dagen har vært plaget med pulsanfall opp mot 160, smerter i brystet og tungpust. En hyggelig sykepleier beroliget meg og sa at det var bare og komme så skulle jeg få snakke med en lege og de skulle ta et EKG.

Så min samboer og jeg reiste avgårde, ble godt mottatt og fikk tatt et EKG og ble sittende og vente på lege.

En lege dukker opp etterhvert, tydelig trett, og brummer (uten og presentere seg): og du er her av hvilken grunn? Jeg fikk sagt 2 setninger, før jeg blir avbrutt med: ingen unormale funn på EKG, så jeg sender notat til din lege.

Jeg var selvsagt urolig og spurte da hva man utelukker, han stakk denne strimmelen opp i ansiktet på meg - hvor jeg rakk og lese "within normal limits". Så spurte jeg kan jeg stille et spørsmål, for jeg var helt satt ut av oppførselen hans. Så svarer han NEI.

Jeg ble rett og slett uvel og både jeg og samboer ble tatt så på sengen at vi ikke fikk sagt et ord, men bare reiste oss opp og gikk.

Ikke presenterte han seg, ikke sa han ha det når vi sa ha det og gikk.

I bilen hjem pratet vi om hvorvidt dette bør gjøres noe med, eller om vi rett og slett skal akseptere oppførselen fordi han var trett.

Men han har da betalt for og jobbe natten og skal vel behandle pasienter okei uansett?

Hva hadde dere gjort? Jeg tenker jo på at han neppe behandler bare oss på denne måten, og kanskje burde få en eller annen form for beskjed om at dette ikke er grei oppførsel i møte med syke mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hissige leger :(

Jeg skjønner godt du reagerer på den oppførselen. Du fikk jo ikke svar på hva som feilte deg. Selv om de er trøtte og stressa pga mange pasienter skal de vise respekt overfor pasientene. Klarer de ikke det har de kanskje valgt feil yrke.

Jeg har opplevd sure legevakter to ganger. Den ene gangen var vi der med sønnen min som hadde pusteproblemer. Vi fikk medisin og reiste oss opp. Mannen min spurte legen om hvor ofte han skal ta medisinen. Legen svarte veldig uforståelig, så vi skulle stille et spørsmål til. Da glefset han til mannen min "Ja, så snabba på da. Ser du ikke at det venter mange andre pasienter?". Vi var bra kjappe ut døra. Må bare få sagt at vi ikke er slike som oppholder legen med snikksnakk.

Den andre gangen kom jeg til legen med lungebetennelse etter å hatt feber mange dager. Jeg fikk rett og slett kjeft for at jeg ikke hadde kommet før. "Man må vite sitt eget beste" sa han. Jeg som alltid har hatt feber som har gått over av seg selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heltsattut

Jeg skjønner godt du reagerer på den oppførselen. Du fikk jo ikke svar på hva som feilte deg. Selv om de er trøtte og stressa pga mange pasienter skal de vise respekt overfor pasientene. Klarer de ikke det har de kanskje valgt feil yrke.

Jeg har opplevd sure legevakter to ganger. Den ene gangen var vi der med sønnen min som hadde pusteproblemer. Vi fikk medisin og reiste oss opp. Mannen min spurte legen om hvor ofte han skal ta medisinen. Legen svarte veldig uforståelig, så vi skulle stille et spørsmål til. Da glefset han til mannen min "Ja, så snabba på da. Ser du ikke at det venter mange andre pasienter?". Vi var bra kjappe ut døra. Må bare få sagt at vi ikke er slike som oppholder legen med snikksnakk.

Den andre gangen kom jeg til legen med lungebetennelse etter å hatt feber mange dager. Jeg fikk rett og slett kjeft for at jeg ikke hadde kommet før. "Man må vite sitt eget beste" sa han. Jeg som alltid har hatt feber som har gått over av seg selv..

Forstår at du har vært borti et par merkelige tilfeller av arten også ja :(

I mitt tilfelle var det jo ikke rom for snakk - jeg fikk jo NEI når jeg spurte om jeg kunne stille et spørsmål.

Ikke var det en eneste pasient der heller, så han var tydelig grinete fordi han ble vekket.

Han stilte et spørsmål, sa ingen funn på EKG, NEI og det var det.

Jeg aner ikke hva som feiler meg jeg - ble jo hverken hørt, sett eller undersøkt utover EKG :(

Får ta kontakt med min fastlege mandag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skjer dette??

Jeg hadde skrevet et brev til legevaktssjefen, hvor jeg uttrykte forståelse for at det nok ikke er det kjekkeste å bli vekt på natta, samtidig som jeg er klar over at leger gjerne har mer enn nok og gjøre _men_ at dette forhåpentligvis ikke er en oppførsel en skal forvente av lege med nattevakt.

PS: Du skal se han hadde oppført seg ganske annerledes om EKG-et ikke var normalt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heltsattut

Jeg hadde skrevet et brev til legevaktssjefen, hvor jeg uttrykte forståelse for at det nok ikke er det kjekkeste å bli vekt på natta, samtidig som jeg er klar over at leger gjerne har mer enn nok og gjøre _men_ at dette forhåpentligvis ikke er en oppførsel en skal forvente av lege med nattevakt.

PS: Du skal se han hadde oppført seg ganske annerledes om EKG-et ikke var normalt :-)

Ja jeg skal sette meg ned og skrive et lite brev og sende avgårde når formen blir litt bedre.

Vi får da virkelig håpe han hadde oppført seg annerledes da ja - jeg var jo lettet over den biten av konsultasjonen - selv om resten opplevdes helt merkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...