Gå til innhold

Hvor alvorlig skal en ta trusler?

Anbefalte innlegg

Gjest Mulig_Fare

Jeg er redd en kamerat av meg er iferd g.med å klikke fullstendig.Han er svært agressiv og snakker om å ta sitt eget liv.Han snakker også om å gjøre noe "viktig" før han dør så livet hans er verdt noe.Som å skade noen han mener fortjener det.

Egentlig så tror jeg det bare er prat og at han ikke vil gjøre noe ut av disse truslene.Men samtidig så vet jeg ikke helt og føler at jeg burde gjøre noe.Men han nekter å oppsøke hjelp og jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre.Vet han er ekstremt deppa og har det veldig vondt og jeg tror dette sinne mest er utrykk for det.Altså at han ikke virkelig vil gjøre noe ut av truslene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295698-hvor-alvorlig-skal-en-ta-trusler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det å true med slikt er alvorlig i seg selv. Du forteller du er usikker på hvor dypt dette stikker.

Om du kontakter en psykiatrisk klinikk, kan de gi råd om hvordan du bør forholde deg.

Du kan også varsle pårørende, vedkommendes fastlege eller behandlere om du vet hvem disse er. De har lov å ta imot informasjon om de ikke kan utlevere informasjon om vedkommende.

Du kan også ta din bekymring til politiet.

Når man kommer med slike trusler har man frasagt seg retten til venners "taushetsplikt".

mvh

Gjest med en gang

Du må kontakte noen, selv om det vil ødelegge vennskapet.

Hvis det skjer noe, uanset hvor usannynlig det virker nå, så kommer du til å bebreide deg selv resten av livet hvis det skjer noe alvorlig. Klarer du å leve med at du kunne stoppet det? Ja, det er jævlig, men slik er det.

Gjest legen kan hjelpe deg

Vet du hvem som er fastlegen hans, så kan du jo ta en prat med vedkommende. Eller snakk med din egen lege om det, som både har anledning til å gi viktige beskjeder videre, og som kan hjelpe deg med hvordan man skal forholde seg til suicidale mennesker, eller mennesker som manipulerer omgivelsene med slike trussler.

Da vil du føle at du har gjort noe, og det kan være greit å vite i ettertid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...