Gå til innhold

symmetrisk sacralisert...? ...Funksjonsforstyrrelser i bekken?


GIN

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i mange år vært plaget med isjasstrålinger nedover leggen. Var for et par uker siden til CT, og fikk i går beskjed om at det var funnet prolaps i 5 virvel. Ingen visste hva det kom av og valgene mine var å leve med det eller operasjon. Operasjon anbefaltes ikke ettersom jeg har lært meg å leve med smertene.

Fant idag en gammel utskrift fra den første kiropraktoren jeg var hos, det er 11 år siden, der står det " Røntgen undersøkelsen av L-S col. viste symmetrisk sacralisert L5 overgangshvirvel, ellers neg. Styrke, reflekser og sensibilitet normale. Lasequels neg. Funksjonsforstyrrelser funnet i bekken og L-S col." Hva betyr dette?

Jeg kan i tillegg legge til at jeg har endometriose, og er 29 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Paal Sand,lege.

Kjære GIN.

Det skal mye til før man opererer en skiveutglidning i ryggen.Skulle pasienten få lammelse av blæren og/el.bena må han el.hun opereres umiddelbart.Dette skjer svært sjeldent.Skulle pasienten på tross av langvarig behandling med medisiner,fysioterapi,trening i gruppe i varme bad osv.allikevel ha invalidiserende plager,vil man vurdere operasjon.Skiveutglidning vises ikke på vanlig røntgenbilde.Har man mistanke om skiveutglidning og/el.plagene vedvarer,forverres el.endres sendes pasienten til CT(Computer Tomografi).Undersøkelsen hos kiropraktoren 11 år tilbake slik du beskriver den gav ikke mistanke om dette.Den neurologiske undersøkelsen beskrives som normal.Røntgen viste en mindre skjelettvariant i korsrygg/bekken området.Det er slik at en skiveutglidning bare kan oppstå uten at det har skjedd noe spesielt.Det er svært lite sannsynlig at skiveutglidningen er medfødt.Skiveutglidning er ikke arvelig i den forstand,men svakheter som kan disponere for skiveutglidning kan arves.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære GIN.

Det skal mye til før man opererer en skiveutglidning i ryggen.Skulle pasienten få lammelse av blæren og/el.bena må han el.hun opereres umiddelbart.Dette skjer svært sjeldent.Skulle pasienten på tross av langvarig behandling med medisiner,fysioterapi,trening i gruppe i varme bad osv.allikevel ha invalidiserende plager,vil man vurdere operasjon.Skiveutglidning vises ikke på vanlig røntgenbilde.Har man mistanke om skiveutglidning og/el.plagene vedvarer,forverres el.endres sendes pasienten til CT(Computer Tomografi).Undersøkelsen hos kiropraktoren 11 år tilbake slik du beskriver den gav ikke mistanke om dette.Den neurologiske undersøkelsen beskrives som normal.Røntgen viste en mindre skjelettvariant i korsrygg/bekken området.Det er slik at en skiveutglidning bare kan oppstå uten at det har skjedd noe spesielt.Det er svært lite sannsynlig at skiveutglidningen er medfødt.Skiveutglidning er ikke arvelig i den forstand,men svakheter som kan disponere for skiveutglidning kan arves.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Paal Sand,

takk for svaret.

Bare en avklaring: Er prolaps det samme som skiveutglidning? Eller er det ene videreutviklingen av det andre?`

Du skriver "Skulle pasienten på tross av langvarig behandling med medisiner,fysioterapi,trening i gruppe i varme bad osv.allikevel ha invalidiserende plager,vil man vurdere operasjon." Vil det si at det ER behandling som hjelper - enten på smertene eller som "vedlikehold" av ryggen? Iflg min lege er det ingenting jeg kunne gjøre for å lege prolapsen,

Varme bad? - Vanlige varme bad? Trening - en spesiell type, eller bare generell trening?

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...