PieLill Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Det føles bare som et helt uoppnåelig krav hvis noen forventer at jeg skal komme gjennom det. Kanskje særlig når det er noen jeg føler "kjenner" meg, som frosken gjør. Hadde hun i stedet skrevet at hun tror jeg kommer gjennom det kunne jeg kanskje hentet litt styrke i det. Flisespikkeri, jeg vet det. Får jeg lov å spikke litt fliser med deg? ''Det føles bare som et helt uoppnåelig krav hvis noen forventer at jeg skal komme gjennom det. Kanskje særlig når det er noen jeg føler "kjenner" meg, som frosken gjør. Hadde hun i stedet skrevet at hun tror jeg kommer gjennom det kunne jeg kanskje hentet litt styrke i det.'' Føles det da også på en måte som om man ikke helt har forstått hvor vondt, vanskelig og uoverkommelig dette er for deg? Så til flisespikkingen. Ordet 'forventer' kan som du sier brukes synnonymt med 'krever'. Om det er slik du opplever det ordet i denne sammenhengen, forstår jeg godt det provoserer. Men jeg tror ikke jeg får så mange norsklærere på nakken om jeg hevder at 'forventer' også kan brukes synnonymt med ordet 'tror'. Når man har en positiv tillit til noe. Når man med det som litt upresist kanskje kan kalles en avslappet ro, har en grunnleggende tillit til at noen vil klare noe. En variant av at akkurat dette trenger man ikke bekymre seg for. Det er alt i boks. Da har man tro. Men man kan altså også bruke ordet forventning. Det er en type tillit som gjør det irelevant å ta høyde for skuffelse. Kreve-forventningen handler mer om når jeg f.eks. forteller ungene at jeg forventer at de klarer å løse denne konflikten, men jeg slettes ikke er sikker på at jeg ikke må sette meg på dem for at de skal gjøre det. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295752-klarer-ikke-st%C3%B8tte-mamma/page/2/#findComment-2386581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Det føles bare som et helt uoppnåelig krav hvis noen forventer at jeg skal komme gjennom det. Kanskje særlig når det er noen jeg føler "kjenner" meg, som frosken gjør. Hadde hun i stedet skrevet at hun tror jeg kommer gjennom det kunne jeg kanskje hentet litt styrke i det. Flisespikkeri, jeg vet det. "Forventer" kan ha litt ulike betydningsnyanser, Orio. Hvis jeg forventer at det blir salg i sportsbutikkene i januar, så betyr det at jeg regner med at det blir slikt salg. Når jeg sier at jeg forventer at du kommer deg gjennom denne fasen, så betyr det kort og godt at jeg anser det for å være klart mest sannsynlig. Det er ikke et krav til deg, og jeg har heller ikke sagt at du må klare å komme gjennom dette uten hjelp fra omgivelsene. Jeg har kort og godt ment å formidle at ut i fra mitt kjennskap til både mennesker generelt og deg spesielt, så regner jeg med at det samme vil skje med deg i denne situasjonen som pleier å skje med andre mennesker. Vi overlever noe av det mest smertefulle som kan skje oss i løpet av et liv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295752-klarer-ikke-st%C3%B8tte-mamma/page/2/#findComment-2386622 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 "Forventer" kan ha litt ulike betydningsnyanser, Orio. Hvis jeg forventer at det blir salg i sportsbutikkene i januar, så betyr det at jeg regner med at det blir slikt salg. Når jeg sier at jeg forventer at du kommer deg gjennom denne fasen, så betyr det kort og godt at jeg anser det for å være klart mest sannsynlig. Det er ikke et krav til deg, og jeg har heller ikke sagt at du må klare å komme gjennom dette uten hjelp fra omgivelsene. Jeg har kort og godt ment å formidle at ut i fra mitt kjennskap til både mennesker generelt og deg spesielt, så regner jeg med at det samme vil skje med deg i denne situasjonen som pleier å skje med andre mennesker. Vi overlever noe av det mest smertefulle som kan skje oss i løpet av et liv. Jeg har egentlig bare opplevd at ordet "forventer" blir brukt synonymt med "krever". Det du skriver er vel ganske synonymt med at du tror jeg kommer gjennom det på en eller annen måte. Jeg klarer ikke tro det, men det er godt å vite at ikke alle andre også har gitt opp på mine vegne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295752-klarer-ikke-st%C3%B8tte-mamma/page/2/#findComment-2386685 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Får jeg lov å spikke litt fliser med deg? ''Det føles bare som et helt uoppnåelig krav hvis noen forventer at jeg skal komme gjennom det. Kanskje særlig når det er noen jeg føler "kjenner" meg, som frosken gjør. Hadde hun i stedet skrevet at hun tror jeg kommer gjennom det kunne jeg kanskje hentet litt styrke i det.'' Føles det da også på en måte som om man ikke helt har forstått hvor vondt, vanskelig og uoverkommelig dette er for deg? Så til flisespikkingen. Ordet 'forventer' kan som du sier brukes synnonymt med 'krever'. Om det er slik du opplever det ordet i denne sammenhengen, forstår jeg godt det provoserer. Men jeg tror ikke jeg får så mange norsklærere på nakken om jeg hevder at 'forventer' også kan brukes synnonymt med ordet 'tror'. Når man har en positiv tillit til noe. Når man med det som litt upresist kanskje kan kalles en avslappet ro, har en grunnleggende tillit til at noen vil klare noe. En variant av at akkurat dette trenger man ikke bekymre seg for. Det er alt i boks. Da har man tro. Men man kan altså også bruke ordet forventning. Det er en type tillit som gjør det irelevant å ta høyde for skuffelse. Kreve-forventningen handler mer om når jeg f.eks. forteller ungene at jeg forventer at de klarer å løse denne konflikten, men jeg slettes ikke er sikker på at jeg ikke må sette meg på dem for at de skal gjøre det. mvh Når noen krever at jeg skal komme over noe jeg ikke kan fatte og skjønne at det er mulig å komme over virker det jo ikke som de har skjønt hvor ille det er. Det blir litt sånn "ta deg sammen". Når jeg bommer så grovt som jeg gjør her er det fint at du hjelper meg litt med flisespikkingen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295752-klarer-ikke-st%C3%B8tte-mamma/page/2/#findComment-2386686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Isflaket Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Klarer ikke snakke med noen nå. Ikke lenge. Må prøve å holde litt avstand til sorgen, det kan jeg ikke hvis jeg snakker for mye med noen. Tror egentlig at dette er en del av sorgprosessen din, jeg. At du ikke egentlig holder avstand til sorgen, men heller tvert i mot, er i gang med sorgarbeidet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295752-klarer-ikke-st%C3%B8tte-mamma/page/2/#findComment-2386748 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Tror egentlig at dette er en del av sorgprosessen din, jeg. At du ikke egentlig holder avstand til sorgen, men heller tvert i mot, er i gang med sorgarbeidet. Jeg vet ikke så mye om hva som skjer. Det jeg vet er at hvis jeg snakker med noen blir jeg helt overveldet av sorgen. Av tapet. Da blir det så virkelig. Nå er pappa bare på sykehuset. Han kommer hjem etter en stund. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295752-klarer-ikke-st%C3%B8tte-mamma/page/2/#findComment-2386767 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Isflaket Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Jeg vet ikke så mye om hva som skjer. Det jeg vet er at hvis jeg snakker med noen blir jeg helt overveldet av sorgen. Av tapet. Da blir det så virkelig. Nå er pappa bare på sykehuset. Han kommer hjem etter en stund. Du snakker, på din måte, med oss her inne vettu. At du fortrenger det verste av og til, er en naturlig forsvarsmekanisme. Men, stort sett er du realitesorientert, altså at du vet at din far er død, og deler mye av det med oss. Hadde kanskje gjort godt å snakket med noen. Kanskje vært godt å bare satt ord på det, gjerne på Mental Helses telefon e.l. Om ikke annet enn for å fått grått litt, og bare sagt ordene høyt. Ikke alle som har vært like fornøyd etter en slik telefon, men kanskje det hadde gjort akkurat deg godt? Om det ikke er vellykket, så kan det allikevel være en måte å få ut andre følelser på.. Frustrasjon, sinne etc 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295752-klarer-ikke-st%C3%B8tte-mamma/page/2/#findComment-2386782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Du snakker, på din måte, med oss her inne vettu. At du fortrenger det verste av og til, er en naturlig forsvarsmekanisme. Men, stort sett er du realitesorientert, altså at du vet at din far er død, og deler mye av det med oss. Hadde kanskje gjort godt å snakket med noen. Kanskje vært godt å bare satt ord på det, gjerne på Mental Helses telefon e.l. Om ikke annet enn for å fått grått litt, og bare sagt ordene høyt. Ikke alle som har vært like fornøyd etter en slik telefon, men kanskje det hadde gjort akkurat deg godt? Om det ikke er vellykket, så kan det allikevel være en måte å få ut andre følelser på.. Frustrasjon, sinne etc Jeg vet ikke at pappa er død. Det er bare noe de sier, vi må spille med. Du kan ikke skrive at han er død. Det er jo ikke sant. Det er ikke sant. Han er på sykehuset, kommer hjem om noen dager. Det vet jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295752-klarer-ikke-st%C3%B8tte-mamma/page/2/#findComment-2386788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.