Gjest vioolsa Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 For en rar prosess dette har vært. En stund så var jeg såal overbevist om at årsaken til all min smerte og problemer lå i min vonde erfaring med overgrep. Men hat og smerte og sinne tok meg ikke noe sted.Jeg har kommet tilbake til 0. Der hvor jeg startet. At den eneste som kan hjelpe meg er meg selv. Jeg har nå søkt hjelp og er rettightespasient men jeg har ikke fått svar enda selv om det er bare 3 uker til fristen går ut.Dette her blir et slags dagbokinnlegg egentlig. Jeg har så lyst å fikse alt og bare komme ut i enden av tunnelen med psykiske lidelser som frisk og "normal". Sannheten er at jeg sliter med utdanningen min og er frustrert med om det virkelig er hva jeg vil.Tenker at jeg gjerne ville fungert i en setting jeg føler jeg fikser også sosialt.Noe som ikke er så slitsomt og vanskelig, noe jeg mestrer. Komme i kontakt med mennesker sosialt og ha et nettverk. Jeg har gitt opp litt og er veldig i tvil. Jeg vet ikke om jeg vil fullføre utdanningen. Er ekstremt ambivalent. Er så lei av mislykkede prosjekter på en måte.Jeg bryr meg ikke om å gjøre karriere. Jeg vet at en uførepensjon er noe jeg aller helst vil unngå.Fordi en blir så sosialt isolert og ute av felleskapet.Og samtidig har jeg en fysisk sykdom som setter sine begrensninger slik at jeg burde utdanne meg. Jeg har lyst å ha et godt liv. Forsørge seg selv , ha nok til mat og husleie og en ferietur eng i blant , ha sosial kontakt med andre.Også ha en jobb som en holder ut og synes er ok. Det er det jeg ønsker. Men de er kanskje lettere sagt enn gjort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295758-%C3%A5-revurdere-hva-et-godt-liv-er/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Armod Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Hva er egentlig et godt liv? Det må enhver finne ut selv. Vi har ofte drømmer og ambisjoner som unge, men etterhvert som vi blir eldre så møter mange av oss en god del hindringer som gjør at vi må revurdere en hel masse ting. Kanskje et godt liv ikke er det samme som det vi drømte om i utgangspunktet? Vi er i stadig forandring og vi påvirkes av hendelser og mennesker vi møter. Dette vil igjen påvirke hvordan vi oppfatter og håndterer ulike ting i livet. Det forteller hvor lite vi egentlig kan planlegge i livet. Det er viktig å ha drømmer, men jeg tror at mange går i et feilspor hvis det som betyr noe er å fremstå vellykket. Det er egentlig bare et skall, og mange såkalte vellykkede mennesker føler seg helt hule innvendig. Jeg vil si: Det å godta og like seg selv, ha en bra psykisk og fysisk helse og noen å være glad i er et godt liv. De som sliter psykisk og også fysisk må strebe etter dette, og får ofte etterhvert et annet perspektiv på livet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295758-%C3%A5-revurdere-hva-et-godt-liv-er/#findComment-2386401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vioolsa Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Hva er egentlig et godt liv? Det må enhver finne ut selv. Vi har ofte drømmer og ambisjoner som unge, men etterhvert som vi blir eldre så møter mange av oss en god del hindringer som gjør at vi må revurdere en hel masse ting. Kanskje et godt liv ikke er det samme som det vi drømte om i utgangspunktet? Vi er i stadig forandring og vi påvirkes av hendelser og mennesker vi møter. Dette vil igjen påvirke hvordan vi oppfatter og håndterer ulike ting i livet. Det forteller hvor lite vi egentlig kan planlegge i livet. Det er viktig å ha drømmer, men jeg tror at mange går i et feilspor hvis det som betyr noe er å fremstå vellykket. Det er egentlig bare et skall, og mange såkalte vellykkede mennesker føler seg helt hule innvendig. Jeg vil si: Det å godta og like seg selv, ha en bra psykisk og fysisk helse og noen å være glad i er et godt liv. De som sliter psykisk og også fysisk må strebe etter dette, og får ofte etterhvert et annet perspektiv på livet. Var et godt svar.Men det er jo så lett å vurdere hva som er godt liv ufra "samfunnet standard". hva det forventes at en skal ha for å være "lykkelig". Ikke nødvendigvis hva som gjør at en selv har det lykkelig og bra og fungerer.Ofte så er det en salig blanding og en vet ikke hva som er ens egne håp og drømmer eller hva som egentlig er "andres" . Være ærlig mot seg selv , fullstendig ærlig er utrolig vanskelig.Jeg tror faktisk de færreste klarer det. Det kan være vondt. Særlig når en innser at en kanskje ikke lever opp til samfunnets mål og forventninger.At en er annerledes Å jobbe hele livet mitt mot ¨å leve mot et vellykkethetsideal , nei vet ikke. Må finne ut av hva som er det rette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295758-%C3%A5-revurdere-hva-et-godt-liv-er/#findComment-2386444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bipolarinnen Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Hva er egentlig et godt liv? Det må enhver finne ut selv. Vi har ofte drømmer og ambisjoner som unge, men etterhvert som vi blir eldre så møter mange av oss en god del hindringer som gjør at vi må revurdere en hel masse ting. Kanskje et godt liv ikke er det samme som det vi drømte om i utgangspunktet? Vi er i stadig forandring og vi påvirkes av hendelser og mennesker vi møter. Dette vil igjen påvirke hvordan vi oppfatter og håndterer ulike ting i livet. Det forteller hvor lite vi egentlig kan planlegge i livet. Det er viktig å ha drømmer, men jeg tror at mange går i et feilspor hvis det som betyr noe er å fremstå vellykket. Det er egentlig bare et skall, og mange såkalte vellykkede mennesker føler seg helt hule innvendig. Jeg vil si: Det å godta og like seg selv, ha en bra psykisk og fysisk helse og noen å være glad i er et godt liv. De som sliter psykisk og også fysisk må strebe etter dette, og får ofte etterhvert et annet perspektiv på livet. ikke gi opp studiene. Det er tøft til tider. Det er ensomt til tider, kanskje meningsløst også. Men å ha en utdannelse kan gi deg en viktig ballast etterpå. Jeg vet at som sosionom kan du brukes til mye, i det hele tatt en treårig høyskoleutdanning er ikke bortkastet. Har du vurdert å bruke lengre tid på studiene? ta det på deltid? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295758-%C3%A5-revurdere-hva-et-godt-liv-er/#findComment-2386458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Armod Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Det er vel en god grunn til å slite psykisk det å bli utsatt for overgrep. Men det ene utelukker ikke det andre og kanskje er det også andre faktorer som gjør ta du sliter psykisk. Eneste måten å finne det ut på er sammen med en terapeut. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295758-%C3%A5-revurdere-hva-et-godt-liv-er/#findComment-2388722 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.