Gå til innhold

Ufrivillig samleie - overgrep?

Gjest jeg vil også ha det bra

Anbefalte innlegg

Har det samme konsekvenser som seksuelle overgrep? Jeg har mange ganger gitt etter selv om det ikke har vært godt for meg, ja til og med vondt. Nå føler jeg at nok er nok. Neste gang skal jeg ha lyst til det og få noe ut av det jeg også. Er jeg lesbisk som føler det slik eller er det vanlig å ha så liten sexlyst, eller er det så vanskelig å finne en tiltrekkende partner for meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295824-ufrivillig-samleie-overgrep/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvis jeg forstår deg rett, forteller du her at du har samleie selv om du ikke har lyst, men du sier ikke noe om dette til partneren.

Hvis jeg har forstått deg riktig, kan ikke dette kalles et overgrep. Jeg synes også at det er viktig at vi ikke "utvanner" sterke ord som overgrep ved å benytte dem i tide og utide.

Mikkaela_rev

Hvis jeg forstår deg rett, forteller du her at du har samleie selv om du ikke har lyst, men du sier ikke noe om dette til partneren.

Hvis jeg har forstått deg riktig, kan ikke dette kalles et overgrep. Jeg synes også at det er viktig at vi ikke "utvanner" sterke ord som overgrep ved å benytte dem i tide og utide.

Jeg forsto innlegget annerledes enn deg, og leste det ikke dithen at hun mente partneren var en overgriper. Hun skrev: ''Har det samme konsekvenser som seksuelle overgrep? Jeg har mange ganger gitt etter selv om det ikke har vært godt for meg, ja til og med vondt.''

Jeg tror at det å ha ufrivillig samleie kan ha ettervirkninger som ligner de ved overgrep, selv om man ikke sier fra.

Hvor sterke ord man bruker kommer jo litt an på hvor mye press du er under før du gir deg.

Dine grenser blir krenket selv om den som gjør det, ikke vet om at det skjer. Du krenker deg selv på en måte. Og du er litt selvutslettende.

Dette kan kanskje gi en del følelser og reaksjonsmøsnstre som kan ha paralleller til det man kan oppleve etter overgrep, men det kan nok likevel ikke sammenlignes helt.

Skal man ha det godt sammen med sin kjære generelt og ikke minst seksuelt er man nødt til å være pip åpen og ærlig og ikke spille skuespill overfor hverandre. Slikt ødelegger både forholdet og all lyst til sex.

Det er en god plan å heller sette grenser og ikke gjøre noe som du selv ikke vil. En bra mann har heller ingen interesse av sex som du ikke ønsker og har ingen ønsker om du spiller skuespill.

mvh

Jeg har ikke sagt det direkte der og da. Men har gitt uttrykk for at det gjør vondt og at jeg ikke får noe ut av det. Jeg mener ikke å utvannet utrykket, men undrer meg over hvor mye ansvar den andre part har når et mennesket gir uttrykk for at hun er redd og at det gjør vondt, sier hjelp osv. Er menn slik at dersom man ikke sier ting direkte til dem, så skjønner de heller ikke hva man vil? Har dere ikke vanlige empatisk evner slik kvinner flest har?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har ikke sagt det direkte der og da. Men har gitt uttrykk for at det gjør vondt og at jeg ikke får noe ut av det. Jeg mener ikke å utvannet utrykket, men undrer meg over hvor mye ansvar den andre part har når et mennesket gir uttrykk for at hun er redd og at det gjør vondt, sier hjelp osv. Er menn slik at dersom man ikke sier ting direkte til dem, så skjønner de heller ikke hva man vil? Har dere ikke vanlige empatisk evner slik kvinner flest har?

Jeg antar at du snakker om en fast partner. Da må dere snakke om dette, og du må veilede han slik at du også kan få det fint. Selvsagt ønsker enhver kjærest at også partneren skal ha et fint seksualliv. Men ingen kan lese tanker, og de fleste trenger veiledning.

Annonse

''Er menn slik at dersom man ikke sier ting direkte til dem, så skjønner de heller ikke hva man vil?''

Svært mange menn er slik. Og det er faktisk ikke bare dumt å lære seg å gi rene ord for pengene.

Gjetteleken fungerer dårlig i parforhold.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...