Gå til innhold

NHD - SSRI og seponeringsproblemer

Anbefalte innlegg

Har sånn angst. Og krampegråt. Seponerte fontex fredag og jeg begynner å få problemer med å beherske meg. Er så vondt inni meg at jeg ikke vet hvordan komme meg gjennom neste timen.

Er det for tidlig å vite om jeg klarer meg uten SSRI? Jeg ville helst klare meg uten, men som det er nå, som er det rett og slett helt grusomt. Vet ikke hva jeg kan finne på om det fortsetter å være sånn.

Har prøvd zoloft og cipralex før uten noe særlig virkning. Noen forslag til et ad som ikke fører til økt apetitt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295836-nhd-ssri-og-seponeringsproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sitronkaramell

Fontex skal visst være det beste i forhold til apetitt.

Jeg fikk de samme symotomene som deg nårjeg seponerte cipralex (går nå på fontex)

Første gangen ga jeg opp og startet opp igjen cipralex.

Andre gangen begynte jge direkte på fontex.

Ikke gøy det der:(

Fontex skal visst være det beste i forhold til apetitt.

Jeg fikk de samme symotomene som deg nårjeg seponerte cipralex (går nå på fontex)

Første gangen ga jeg opp og startet opp igjen cipralex.

Andre gangen begynte jge direkte på fontex.

Ikke gøy det der:(

Nei ikke gøy. Hyggelig at du svarte, men håper NHD svarer. Jeg vet så lite om ulike SSRI og skulle gjerne visst litt mer.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror dine reaksjoner mer er av psykologisk natur enn av farmakologisk. Så rask reaksjon etter to dager uten Fontex er særdeles uvanlig.

Men hvorfor må du slutte?

Aurorix og Wellbutrin er de vennligste i forhold til vekt.

Jeg tror dine reaksjoner mer er av psykologisk natur enn av farmakologisk. Så rask reaksjon etter to dager uten Fontex er særdeles uvanlig.

Men hvorfor må du slutte?

Aurorix og Wellbutrin er de vennligste i forhold til vekt.

''Jeg tror dine reaksjoner mer er av psykologisk natur enn av farmakologisk. Så rask reaksjon etter to dager uten Fontex er særdeles uvanlig.''

Jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at sånn har jeg det ikke til vanlig. Jeg fatter heller ikke hva disse psykologiske reaksjonene består i. Har ikke opplevd noe grusomt i det siste, eller noe vondt. Men å konstant ha krampegråt, massiv angst og problemer med å ikke kaste meg utfor broa her nede, det er ikke sånn jeg er til vanlig.

''Men hvorfor må du slutte?''

Pga utslett og allergisk reaksjon, influensasymptomer, noe jeg har hatt i en måned og nå er jeg utslitt.

Nils Håvard Dahl, psykiater

''Jeg tror dine reaksjoner mer er av psykologisk natur enn av farmakologisk. Så rask reaksjon etter to dager uten Fontex er særdeles uvanlig.''

Jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at sånn har jeg det ikke til vanlig. Jeg fatter heller ikke hva disse psykologiske reaksjonene består i. Har ikke opplevd noe grusomt i det siste, eller noe vondt. Men å konstant ha krampegråt, massiv angst og problemer med å ikke kaste meg utfor broa her nede, det er ikke sånn jeg er til vanlig.

''Men hvorfor må du slutte?''

Pga utslett og allergisk reaksjon, influensasymptomer, noe jeg har hatt i en måned og nå er jeg utslitt.

Halveringstiden for Fontex er 4-6 døgn. At det skulle være farmakologiske årsaker til at du får symptomer etter 2 døgn er så godt som umulig.

Det er nok din usikkerhet og angst vedr seponering som slår ut.

Annonse

Halveringstiden for Fontex er 4-6 døgn. At det skulle være farmakologiske årsaker til at du får symptomer etter 2 døgn er så godt som umulig.

Det er nok din usikkerhet og angst vedr seponering som slår ut.

Ja. Håper jeg kan få stille et spørsm til. Hvordan er Cymbalta i forhold til økt apetitt og vek?

Men jeg vet ikke noe om SSRIene jeg..mener du at man kan få både økt og lavere vekt av cymbalta, som de andre SSRIene?

Ja det betyr nettopp det. Det betyr også at de aller, aller fleste ikke får noen vektoppgang og at det er individelt hvem som ev. får denne bivirkningen eller ikke.

Gjest Mohikaneren

Cymbalta er et antidepressiva, et SNRI. Det betyr at det i tillegg til å virke inn på serotoninet også virket inn på noradrenalinet. Andre SNRI er efexor.

Mvh

Aha! ;-) Takk.

Trenger bare dopaminerge banestyringer jeg tror jeg...... Stort sett.

Annonse

Gjest Mohikaneren

Nå forstår jeg ikke hva dere prater om. Skulle gjerne visst mer, noen som vil opplyse meg? :)

Ulike signalsubstanser, blant annet serotonin, dopamin, noradrenalin. De virker inn på ulike måter på nervecellene i hjernen. Kort fortalt. Det er egentlig mye mer komplisert enn som så.... :-)

Nå forstår jeg ikke hva dere prater om. Skulle gjerne visst mer, noen som vil opplyse meg? :)

Slik jeg har forstått det er det spesielt tre typer signalstoff en snakker om i forbindelse med ulike psykofarmaka. Serotonin, noradrenalin og dopamin. De vanlige SSRiene, fontex, seroxat, zoloft, cipralex og cipramil, virker på kun serotoninet direkte. Noen virker på både serotonin og noradrenalin, som efexor og cymbalta. Og så er det andre kombinasjoner. Noen ønsker noe som virker kun på noradrenalin, noen kanskje bare dopamin. Jeg tror likevel at de indirekte kan virke på hverandre, disse signalstoffene.

Sikkert ikke spesielt godt svart.

:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...