Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er en sorg som man ikke kan forestille seg med mindre man har opplevd den selv. En sorg som først gjør deg helt lammet, deretter bare tom, og du kjemper deg gjennom hver dag. Søvnen er god, da slipper du unna, for en liten stund, inntill du våkner og blir lammet på nytt. Jeg og mamma har alltid hatt et utrulig godt forhold, vi var avhengige av hverandre, snakket med hverandre minst 2 ganger daglig, ofte opp mot 5-6 ganger. Meldinger skrev vi hver dag.

At hun plutselig ikke er der mer, ikke får spise biff som hun er så glad i, ikke får se sitt yndlingsprogram mer. Det er så ufattelig. Og det er så vondt for min far som er igjen.

Men man blir også sterk i slike perioder. Jeg har funnet en indre styrke som jeg ikke trodde jeg hadde. Jeg valgte ut tekst til dødsannonse:

Vi ville så gjerne få ha deg iblant oss. Men reisen er slutt på den jordiske veg. Glede og godhet du gav oss bestandig. En inderlig takk fra oss alle til deg.

Jeg har også valgt ut tekst til sløyfa på kransen fra meg os søstra mi:

Vi kunne ikke ha hatt en bedre mamma! Nydelig både på utsiden og innsiden.

Nå er jeg på utkikk etter passende salmer, om noen vil komme med forslag blir jeg veldig glad. Jeg har ikke særlig peiling på salmer, men hver og en skal være gjennomtenkt. Den skal fortelle mamma hvor inderlig glad vi er i henne, og hvor lei vi er oss fordi hun ikke kan være sammen med henne, men at vi forstår det valget hun har tatt, og unner henne den freden hun opplever nå og for alltid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295866-n%C3%A5r-jeg-mistet-mamma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Den fyrste song

Den fyrste song eg høyra fekk,

var mor sin song ved vogga.

Dei gode ord til hjarta gjekk.

Dei kunne gråten stogga.

Dei sulla meg så inderleg.

Så mjukt, så vent te sova.

Dei synte meg ein fager veg

utav vår vesle stova.

Den vegen ser eg enno tidt

når eg fær auga kvila.

Der stend ein engel, smiler blidt,

som berre ei kan smila.

Og når eg sliten trøytnar av,

i strid mot alt som veilar.

Eg høyrer stilt frå mor si grav,

den song som all ting heilar.

Gjest sol salma

Kondolerer.

Dere er ikke nødt til å bruke (bare) salmer. Var det noe musikkstykke din mor var ekstra glad i? En sang som minner deg veldig om henne? Kanskje pappaen din vil ha med "deres" sang?

Gabriels obo har jeg hørt i begravelser. Syns også Mrs.Wallaces forslag er en fin sang.

Den fyrste song

Dei kunne gråten stogga.

utav vår vesle stova.

når eg fær auga kvila.

som berre ei kan smila.

Den er vakker :-)

Gjest Mohikaneren

Den fyrste song

Dei kunne gråten stogga.

utav vår vesle stova.

når eg fær auga kvila.

som berre ei kan smila.

Nå fikk jeg gåsehud. Den er så vakker.

Annonse

Kondolerer.

Jeg mistet faren min for to år siden og valgte å ha en borgelig begravelse og valgte dermed ut de sangene jeg visste faren min var mest glad i + de et par av de sangene han sang for meg når jeg var liten. Resultatet er at jeg ikke klarer å høre på disse sangene lenger uten å gråte selv etter så lang tid. Så et godt råd er å ikke velge de sangene du vet at mora di likte best, de er ødelagt for alltid.

Gjest lithium

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1199650992' post='3771086]

Min dypeste medfølelse.

Salmer er ikke min sterkeste side, men jeg vet noen fine sanger som er brukt i begravelser.

"Skin sola"

"Det vakreste som fins"

Min dypeste medfølelse til deg

Du har hentet fram en indre styrke du ikke visste var der, sier du. Ja, det er utrolig hva som ligger der når katastrofen rammer. Jeg har nettopp mistet en 11 år gammel gutt som sto meg veldig nært og de kreftene som dukket opp under sykdomsperioden bare kom, jeg måtte ha dem. Men glem ikke å ta vare på deg selv, du også trenger trøst og omsorg nå.

Vi hadde også en privat seremoni uten salmer. Men Gabriels obo som ble nevnt her, er nydelig. Det samme med Air av J.S. Bach. Lene Marlins "Place Nearby" - jeg grøsser bare av å tenke på den.

Varme tanker til deg

Her er en side (riktignok svensk, men det er svært mye av det som også brukes i Norge) der du (hvis du har lyd på PCen) kan høre utdrag av salmer og sanger som ofte brukes i begravelser:

http://www.begravningar.se/musik/

Den er fin hvis du f.eks. husker en melodi, men er usikker på tittelen.

Min dypeste medfølelse til deg

Du har hentet fram en indre styrke du ikke visste var der, sier du. Ja, det er utrolig hva som ligger der når katastrofen rammer. Jeg har nettopp mistet en 11 år gammel gutt som sto meg veldig nært og de kreftene som dukket opp under sykdomsperioden bare kom, jeg måtte ha dem. Men glem ikke å ta vare på deg selv, du også trenger trøst og omsorg nå.

Vi hadde også en privat seremoni uten salmer. Men Gabriels obo som ble nevnt her, er nydelig. Det samme med Air av J.S. Bach. Lene Marlins "Place Nearby" - jeg grøsser bare av å tenke på den.

Varme tanker til deg

Neste gang må du prøve å svare trådstarteren :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...