Gå til innhold

Nhd; grublerådet ditt funka visst :-)

Anbefalte innlegg

Gjest Jente31

Må skrive dette til deg nå, for jeg har trolig ikke tilgang til nettet på en stund (skal reise bort og på utredning denne uken).

I høst viklet jeg meg (ubevisst) inn i destruktive tankebaner og grubling. Det har jeg ikke lyst til å oppleve/gjøre en gang til.

Etter at jeg fikk ditt "grubleråd" 1.desember, fikk jeg det gradvis bedre, jeg merker en ganske stor forskjell, og jeg vil anbefale andre som grubler mye slik jeg gjorde særlig på slutten, å prøve dette en tid:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=3735738

Jeg skjønte egentlig ikke forskjellen på å gruble og tenke før Policy beskrev dette til meg i et annet innlegg.

Vel. Det ble for meg enkelt å la alle tanker fare uten å gruble. Derimot ble det vanskeligere å gruble ett fast kvarter, pga ytre omstendigheter og fordi jeg rett og slett hadde bestemt meg for ikke å gruble.

Det eneste tidspunktet jeg fikk dette til på, var når barna hadde lagt seg. Men da var jeg i tillegg så sliten at tankene lett "fløt utover", hvis du skjønner. Men noe har jeg fått til hver dag.

Om noen grublerier har meldt seg, så har jeg enkelt tenkt med meg selv at nå skal jeg la alle tankene flyte og ikke gruble.

Jeg må si at jeg også grubler over andre ting i livet - dette kan f.eks være et faktaprogram på tv som interesser meg, men da er det for å lære noe nyttig - og det blir vel noe helt annet/sunn grubling?

Vel, resultatet ble i allefalll positivt; jeg fungerer bedre, både fysisk og psykisk. Jeg er lettere innvendig og greier å "se litt utover" igjen. Jeg har t.o.m klart å jobbe litt ekstra uten å "stupe" . Jeg tar det mao mer med ro nå, hva gjelder det meste i livet mitt. Jeg klarer å akseptere at ting er som de er akkurat nå, jeg fungerer bedre i nuet. Jeg har også skjønt at jeg må bruke tiden til hjelp, for å få till bl.a strukturer i hverdagen og endring hva meg selv gjelder.

Jeg setter meg fremdeles mål, men jeg prøver å leve og gi livet mening, også akkurat nå/i nuet.

Min psykepleier merker også betydelig endring/bedring sier hun:-)

Jeg vet ikke om jeg har gjort det "riktig" (?). Men uansett så har det iallefall ført til et skritt videre for min del, og jeg opplever at jeg har reist meg og er sterkere etter å ha ligget langt nede en stund - og det med en ny og god erfaring.

Takk for et meget godt råd, Nhd :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295915-nhd-grubler%C3%A5det-ditt-funka-visst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jente31

1. Har jeg fulgt rådet rett? Hvis ikke; hva kan jeg gjøre annerledes?

2. Har resultatet blitt som du forventet? Hvis ikke, hvilket resultat forventet du?

3. Jeg skjønner ikke helt hensikten med å gruble skikkelig hver dag og til et fast tidspunkt. Hva er hensikten?

Gjest Isflaket

2. Har resultatet blitt som du forventet? Hvis ikke, hvilket resultat forventet du?

3. Jeg skjønner ikke helt hensikten med å gruble skikkelig hver dag og til et fast tidspunkt. Hva er hensikten?

Jeg forsto det sånn at det var noe NHD sa for at du skulle forstå hvor meningsløst det var å bruke all din tid på grubling..

Kanskje er det jeg som har feiltolket, men så lenge det har virket for deg, så er jo hensikten oppnådd:-)

Gjest sliten deluxe

De fleste av oss har noe å gruble på når livet er vanskelig. Man kan ikke skyve det fullstendig fra seg heller. Hovedmålet med å begrense det er at da er resten av tiden på dagen til disposisjon til mer fruktbare ting.

Gjest Jeg er god nok som jeg er

'' 1. Har jeg fulgt rådet rett? Hvis ikke; hva kan jeg gjøre annerledes? ''

Hvilken rolle spiller det om du har fulgt rådet rett hvis det fungerer for deg slik du gjør det nå?

Min psykolog kom med et tips/råd til meg. Jeg fulgte det til en viss grad, men endret det til slik det fungerte best for meg. _Det_ må vel være den store hensikten. På hvilken måte andre ville ha nytte av rådene, på hvilken måte rådene var tenkt å virke, mener jeg har mye mindre betydning hvis du har funnet noe som fungerte for deg.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Generelt kan du anta at du har gjort ting "rett" dersom du har blitt bedre.

Jeg visste at du ville bli bedre om du fulgte oppskriften, og det ble du.

Du bør fortsette med fast grubletid hver dag. Du må selv finne ut når på døgnet det passer best, men det skal være en fast tid.

Annonse

Gjest Jente31

Du bør fortsette med fast grubletid hver dag. Du må selv finne ut når på døgnet det passer best, men det skal være en fast tid.

Ok, men det fungerte helt fint inntil jeg skrev dette innlegget i går... det holdt meg t.o.m våken i natt.

Hvorfor takler jeg dårlig "filleting", mens jeg fint takler langt alvorligere ting? Finnes det egentlig noen logikk i det? Det er noe jeg har lurt på lenge, men om det finnes noe svar på det, er jo ikke sikkert..

Gjest BipolarII...jeg visst

Hei! Så koselig å se deg her igjen:O) Har lurt skikkelig på hvor du ble av og hvordan du har det!

Må trekke på smilebåndet her gitt, for du besvarer jo egentlig alle spmene du stiller med innlegget ditt:)

Ja. Du har vært en flittig student. Gjort oppgaven slik du skulle og t.o.m. gjort noe mer ekstra!

Ja.

Hensikten er jo det du beskriver med innlegget ditt, vet du:) Når du følger oppgaven, så får det konsekvenser. Og de beskriver du jo i hopetall:) Så flott rådet fungerte så godt for deg! At du lar tanker fare, t.o.m. er kommet ditt at du synes det blir vanskelig å gruble i grubletiden!!

Flink er du! Selv er jeg fremdeles den "bipolare grubleren". Burde nok prøve rådet jeg også.

Ok, men det fungerte helt fint inntil jeg skrev dette innlegget i går... det holdt meg t.o.m våken i natt.

Hvorfor takler jeg dårlig "filleting", mens jeg fint takler langt alvorligere ting? Finnes det egentlig noen logikk i det? Det er noe jeg har lurt på lenge, men om det finnes noe svar på det, er jo ikke sikkert..

Uffda. Hva var det du grublet på da? NHD er jo blitt en viktig person i livet ditt på mange måter, så kan det være du blir ekstra sensitiv for hva den andre (eller noen andre her) skulle tenke?

Ikke bra at du er blitt liggende søvnløs hele natten! Veldig veldig sterk reaksjon. Gjorde du grublekvarteret i går, men opplevde at du ikke klarte stoppe grublingen utenom det? Så det hele durte og gikk som et eneste stort grublemaskineri?

"Hvorfor takler jeg dårlig "filleting", mens jeg fint takler langt alvorligere ting? Finnes det egentlig noen logikk i det? Det er noe jeg har lurt på lenge, men om det finnes noe svar på det, er jo ikke sikkert.."

Godt spørsmål. Det er jo ganske paradoksalt i grunn. Kanskje det har sammenheng med at du opplever noe som er ordentlig heavy/tøfft, så produserer kroppen din en haug av adrenalin og ditt kampinstinkt våkner fullt til liv. Du kjemper for en klar fare på en måte. Når du opplever "filleting" så kommer du ikke i denne modusen. Derfor kan det virke så kraftig inn på deg. Kanskje?

Gjest Jente31

Uffda. Hva var det du grublet på da? NHD er jo blitt en viktig person i livet ditt på mange måter, så kan det være du blir ekstra sensitiv for hva den andre (eller noen andre her) skulle tenke?

Ikke bra at du er blitt liggende søvnløs hele natten! Veldig veldig sterk reaksjon. Gjorde du grublekvarteret i går, men opplevde at du ikke klarte stoppe grublingen utenom det? Så det hele durte og gikk som et eneste stort grublemaskineri?

"Hvorfor takler jeg dårlig "filleting", mens jeg fint takler langt alvorligere ting? Finnes det egentlig noen logikk i det? Det er noe jeg har lurt på lenge, men om det finnes noe svar på det, er jo ikke sikkert.."

Godt spørsmål. Det er jo ganske paradoksalt i grunn. Kanskje det har sammenheng med at du opplever noe som er ordentlig heavy/tøfft, så produserer kroppen din en haug av adrenalin og ditt kampinstinkt våkner fullt til liv. Du kjemper for en klar fare på en måte. Når du opplever "filleting" så kommer du ikke i denne modusen. Derfor kan det virke så kraftig inn på deg. Kanskje?

Hei på du, takk for svar og hyggelig tilbakemelding :-) Har tenkt på deg, håper du har det bra.

Jeg prøvde å skrive et utfyllende svar tilbake, men jeg skal heller skrive mer senere, når jeg kommer hjem.

Men jeg kan si at om grublingen gjør deg dårligere, altså mer deprimert, så vil jeg anbefale å prøve dette rådet på det varmeste. For meg har det vært en befrielse, og depresjonen har lettet.

*Klem*

Gjest Jente31

Jeg forsto det sånn at det var noe NHD sa for at du skulle forstå hvor meningsløst det var å bruke all din tid på grubling..

Kanskje er det jeg som har feiltolket, men så lenge det har virket for deg, så er jo hensikten oppnådd:-)

Det har iallefall vært en befrielse :-)

Gjest Jente31

'' 1. Har jeg fulgt rådet rett? Hvis ikke; hva kan jeg gjøre annerledes? ''

Hvilken rolle spiller det om du har fulgt rådet rett hvis det fungerer for deg slik du gjør det nå?

Min psykolog kom med et tips/råd til meg. Jeg fulgte det til en viss grad, men endret det til slik det fungerte best for meg. _Det_ må vel være den store hensikten. På hvilken måte andre ville ha nytte av rådene, på hvilken måte rådene var tenkt å virke, mener jeg har mye mindre betydning hvis du har funnet noe som fungerte for deg.

Du har et poeng. Uansett, takk for svar :-)

Annonse

Gjest Jente31

Takk for svar:-) Det har vært en befrielse, noe mitt svar på formiddagen også beviste... Uansett; kommer absolutt til å fortsette med dette.

Hei på du, takk for svar og hyggelig tilbakemelding :-) Har tenkt på deg, håper du har det bra.

Jeg prøvde å skrive et utfyllende svar tilbake, men jeg skal heller skrive mer senere, når jeg kommer hjem.

Men jeg kan si at om grublingen gjør deg dårligere, altså mer deprimert, så vil jeg anbefale å prøve dette rådet på det varmeste. For meg har det vært en befrielse, og depresjonen har lettet.

*Klem*

Hei igjen,

ønsker deg det beste for reisen til utredningstimene og kommende behandling. Da "sees" vi forhåpentlig igjen her inne når du er hjemme igjen. Spent på hva som skjer, vet du:)

Ehhh jadda, grublingen min kan tjene både til godt og på vondt. Finner jo selvsagt ut av en del ting, men brrr nokså energitappende den som er destruktiv. Får ta et skippertak og jobbe bevisst med det ei tid.Men kan ikke love det blir pr d.d. for jobber med en del guffe for tiden.

Igjen tvi, tvi! Håper du får god oppfølging denne gangen! :)

Klem fra

Gjest Jente31

Hei igjen,

ønsker deg det beste for reisen til utredningstimene og kommende behandling. Da "sees" vi forhåpentlig igjen her inne når du er hjemme igjen. Spent på hva som skjer, vet du:)

Ehhh jadda, grublingen min kan tjene både til godt og på vondt. Finner jo selvsagt ut av en del ting, men brrr nokså energitappende den som er destruktiv. Får ta et skippertak og jobbe bevisst med det ei tid.Men kan ikke love det blir pr d.d. for jobber med en del guffe for tiden.

Klem fra

Hehe, det skal ikke være lett, vettdu.

Vi "ses" :-)

Tvi tvi du også, med det du jobber deg igjennom. Klem fra

Gjest Jeg er god nok som jeg er

Du har et poeng. Uansett, takk for svar :-)

Egentlig vil jeg takke deg også. For den tiden du var ganske mye her på dol. For jeg kjente meg igjen i mye av det du skrev (selv om mye også var forskjellig) og så leste jeg alle svarene og kommentarene du fikk fra andre på det du skrev. Og lærte mye av det. Og det var lettere å lære og forstå og ta til seg når jeg var slik 'på utsiden' tror jeg, og jeg ikke hadde alle de følelsene du selv sikkert hadde når du skrev. Nå fikk jeg på en måte, gjennom deg og dine innlegg, sett enkelte sider ved meg selv utenfra. Så takk for det :-)

Gjest Jente31

Hei igjen,

Klem fra

Hei. Hadde to timer med utredning i dag, og jeg føler virkelig at jeg ble tatt på alvor. Han ymtet frampå at det kunne dreie seg om flere diagnoser, kansje også gruppeterapi som du hele tiden har sagt ;) men vi skal fortsette på tirsdag, så får vi se hva konklusjonen blir.

Er ganske så utmattet etter dagen, slike ting tar på :-) Men nå er jeg ialefall i gang, og godt er nå det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...