Gjest mimmi27 Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Hei. Håper NHD kan svare. Jeg har gått i behandling i ca 7 år pga PTSD, angst og depresjoner. Til sommeren avsluttet vi terapien, for hun gikk ut i permisjon. Og det passet seg egentlig slik... Men nå går ikke ting så bra, og jeg er trist og sliten. Har tatt kontakt med gamle fastlegen min, for det er han som kjenner meg best. (pga flytting byttet jeg lege, men flyttet senere tilbake) Han sier jeg bare kan komme til han, selv om han enda ikke er fastlegen min, for det er fullt på listen. Og jeg har gått noen ganger til han. Det er han som setter opp nye timer. Men jeg klarer ikke si stort når jeg er der, sitter bare å griner. (jeg som aldri før grein åpenlyst). Han har vært så snill å være med meg på møte med NAV, og jeg skjønner ikke at han orker å gjøre det, han er jo ikke fastlegen min engang. Hva med alle de andre pasientene som han faktisk er fastlegen til? I morgen har jeg time igjen hos han, og sist gang sa han at han egentlig ville sende meg videre, for han følte han ikke hadde nok kompentanse til å hjelpe meg slik som jeg hadde det nå. Men jeg orker ikke tanken på å begynne å prate med en ny en. Men så føler jeg at jeg ikke kan gå til han heller, for jeg bruker opp andre sin tid... Er så sliten... :-( Og føler meg så ussel for at jeg tar opp andres tid:-( Hva tenker du NHD? Er dette egoistisk av meg? Varsom hilsen, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295961-fastleger-og-samtaler/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magna Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Du må videre, og denne "gamle" legen din kan ikke hjelpe deg. Det virker utrolig flott av han å si det som det er. Du trenger mer hjelp. Du kan ikke sitte hos han og gråte i all evighet! Du er heldig som har en slik lege. Min lege sa, da jeg sto i samme situasjon som deg for noen år siden , at jeg fikk greie meg selv. Der sto jeg. Uten noe. H*n kunne ikke hjelpe meg og var havnet i samme situasjon som din lege, at jeg trengte mer hjelp enn h*n kunne gi og dermed ut med deg. Jeg fikk dermed ingenting! Her får du tilbud om hjelp til å komme videre så grip tilbudet og hjelp deg selv gjennom noen som kan hjelpe deg! Beste hilsen: 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295961-fastleger-og-samtaler/#findComment-2388218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest keira Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Det er nå en gang slik at trenger en hjelp må en sørge for å få det. Ellers blir der ingen bedring. Denne legen kan ikke hjelpe deg lenger, og derfor er det bare en ting å gjøre. Gå videre til noen som kan. At det er slitsomt følelsesmessig skjønner jeg. Også at du ikke orker tanken når du er sliten og lei. Samtidig er svaret helt åpenlyst. Du kan ikke komme videre ved å gråte ut din smerte hos en lege (samme hvor snill og god han er), i altfor lang tid. Vær glad for at han har vært der i denne mellomfasen og ta i mot hans hjelp i forhold til å komme til videre behandling. Min lege gjorde det slik at jeg kunne komme til han hver måned, eller litt sjeldnere, mens vi ventet på at den nye behandlingen kom godt i gang. Kanskje denne legen kan gjøre det. Litt støttesamtale en sjelden gang i overgangsfasen. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295961-fastleger-og-samtaler/#findComment-2388220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Du tar ikke opp andres tid. Jeg antar at fastlegen din klarer å sette de grenser han ønsker å sette, og at han selv prioriterer sine arbeidsoppgaver. Han får også betalt for å hjelpe deg, selv om du ikke er hans fastlegepasient. Snakk med ham. Si akkurat det du skrev her. Kanskje er det nok for deg i en periode å kunne ha faste avtaler med ham, det er vel ikke gitt at denne nedturen skal bli så langvarig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295961-fastleger-og-samtaler/#findComment-2388238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Å fordele tiden mellom ulike pasienter er kun legens ansvar. Det skal ikke du passe på. Det finnes fortsatt en del leger som er meget glade i mennesker. De er filantroper og humanister. De bruker sin faglighet og byr på seg selv med et ønske om at pasienten skal få det bedre. De lever ut den Hippokratiske ånd. I sin faglighet er de også klar over sine begrensninger og henvisr videre når de føler de ikke selv kan gi god nok behandling. Jeg tror du er heldig å ha en slik lege. Be om å få fortsette inntil en annen tar over. Du har gått 7 år i psykoterapi. Skal en ny terapi føre deg videre, må den være på en annen måte, bidra med noe nytt. Det beste hadde vært om du fikk en behandler som behersker metakognitive teknikker. Nest best er en dyktig terapeut i vanlig kognitiv terapi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295961-fastleger-og-samtaler/#findComment-2388550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Å fordele tiden mellom ulike pasienter er kun legens ansvar. Det skal ikke du passe på. Det finnes fortsatt en del leger som er meget glade i mennesker. De er filantroper og humanister. De bruker sin faglighet og byr på seg selv med et ønske om at pasienten skal få det bedre. De lever ut den Hippokratiske ånd. I sin faglighet er de også klar over sine begrensninger og henvisr videre når de føler de ikke selv kan gi god nok behandling. Jeg tror du er heldig å ha en slik lege. Be om å få fortsette inntil en annen tar over. Du har gått 7 år i psykoterapi. Skal en ny terapi føre deg videre, må den være på en annen måte, bidra med noe nytt. Det beste hadde vært om du fikk en behandler som behersker metakognitive teknikker. Nest best er en dyktig terapeut i vanlig kognitiv terapi. NHD, dette var et flott svar. :-) Til Mimmi27: Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295961-fastleger-og-samtaler/#findComment-2388562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mimmi27 Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Å fordele tiden mellom ulike pasienter er kun legens ansvar. Det skal ikke du passe på. Det finnes fortsatt en del leger som er meget glade i mennesker. De er filantroper og humanister. De bruker sin faglighet og byr på seg selv med et ønske om at pasienten skal få det bedre. De lever ut den Hippokratiske ånd. I sin faglighet er de også klar over sine begrensninger og henvisr videre når de føler de ikke selv kan gi god nok behandling. Jeg tror du er heldig å ha en slik lege. Be om å få fortsette inntil en annen tar over. Du har gått 7 år i psykoterapi. Skal en ny terapi føre deg videre, må den være på en annen måte, bidra med noe nytt. Det beste hadde vært om du fikk en behandler som behersker metakognitive teknikker. Nest best er en dyktig terapeut i vanlig kognitiv terapi. Tusen takk for svar! Ja, er heldig som har en slik fastlege. Jeg har gått til samme terapeut i 7år og hun drev på med kognitiv terapi. Men hva er metakognitiv terapi? Jeg er livredd andre mennesker, for å møte nye mennesker... Men skjønner at jeg trenger hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295961-fastleger-og-samtaler/#findComment-2388732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sliten i dag Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Tusen takk for svar! Ja, er heldig som har en slik fastlege. Jeg har gått til samme terapeut i 7år og hun drev på med kognitiv terapi. Men hva er metakognitiv terapi? Jeg er livredd andre mennesker, for å møte nye mennesker... Men skjønner at jeg trenger hjelp. Metakognitiv betyr arbeid og bevissthet rundt tankene våre. Tanker om tankene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295961-fastleger-og-samtaler/#findComment-2388823 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.