Gå til innhold

NHD: SSRI i startfasen av en depresjon?

Anbefalte innlegg

Gjest kilden

Hei!

Jeg har en historie med flere år lang depresjon, startet mildt, men ble kraftig forverret og endte med flere innleggelser. Jeg forsøkte mange typer AD, men endte til slutt opp med et SSRI som fungerte optimalt, og jeg ble symptomfri og fungerte optimalt i hverdagen. Jeg gikk på dette ett år etter at jeg ble symptomfri, så sluttet jeg. Det er når 2,5 år siden jeg seponerte. Har vært helt frisk siden da, men de siste ukene/månedene kjenner jeg at jeg har et lavere stemningsleie og at jeg ikke takler stress og små påkjenninger så godt som jeg har gjort. Jeg kjenner godt igjen denne følelsen fra da jeg var deprimert, men det har ikke blitt veldig ille ennå.

Bør jeg vente og se om dette utvikler seg til en ordentlig depresjon, før jeg begynner medikamentell behandling? Eller kan det være lurt å starte opp med samme SSRI som sist med en gang, for å "ta det ved roten"? At hvem som helst som føler seg nedfor ikke skal begynne med AD skjønner jeg jo, men jeg er vel fra før disponert for depresjon, og ser helt klart faresignalene selv. Jeg opplevde aldri noen bivirkninger hverken ved opptrapping eller seponering, så det er problemfritt for meg å bruke medisinen.

Nå er jeg i jobb, tar noe videreutdanning, har et aktivt sosialt liv og har det bra med meg selv. Jeg vil så gjerne fortsette å ha det slik, og er livredd når jeg kjenner den depressive følelsen komme over meg.

Hva tror du, NHD?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295988-nhd-ssri-i-startfasen-av-en-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du skriver et innlegg med vurderinger som er en fagperson verdig. Alle skal ikke begynne med AD når de føler seg litt nedfor.

Men du har vært der før. Du er mer disponert enn folk flest, og du kjenner igjen symptomene. Du bør begynne raskest mulig med samme medikament i samme dose som det som hjalp deg sist.

Gjest kilden

Du skriver et innlegg med vurderinger som er en fagperson verdig. Alle skal ikke begynne med AD når de føler seg litt nedfor.

Men du har vært der før. Du er mer disponert enn folk flest, og du kjenner igjen symptomene. Du bør begynne raskest mulig med samme medikament i samme dose som det som hjalp deg sist.

Tusen takk for svar! Da skal jeg få bestilt meg legetime så fort som mulig.

Gjest been there done that :-)

Tusen takk for svar! Da skal jeg få bestilt meg legetime så fort som mulig.

Den sykdomsinnsikten og selvinnsikten du har vil hjelpe deg. Så bra at du lytter til kroppen og tar de nødvendige grep. Supert at du tar tak i det på et tidlig tidspunkt -det har MANGE fordeler.

Gjest kilden

Den sykdomsinnsikten og selvinnsikten du har vil hjelpe deg. Så bra at du lytter til kroppen og tar de nødvendige grep. Supert at du tar tak i det på et tidlig tidspunkt -det har MANGE fordeler.

Takk for det! Er godt å få støttende og rosende ord her på forumet :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...