Gå til innhold

Utleie og måking


Åsemor

Anbefalte innlegg

Joda, det kan man gjøre. Se her f eks:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=32370

Du finner det også på flere steder at man kan ta det med i kontrakten.

Etter den nye loven kan du ikke kreve det, men du kan gjerne inngå en slik avtale så lenge den er frivililg fra leietagers side.

Leietageren har kun ansvaret for vedlikehold innenfor husets fire vegger, det kan du kreve, men ikke utover det.

Les også punkt 7.42 i vedlagt link.

http://www.dinside.no/filer_for_nedlasting/dokumenter/Boligleie.doc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mrxx

    10

  • Åsemor

    9

  • Jølsen

    7

  • morsan

    4

Mest aktive i denne tråden

...kanskje ikke så rart han bodde der bare et år....? ;)

He-he, han bodde hos oss mens han gjorde opp et forrige husvære og fant seg noe nytt han skulle kjøpe.

Dette ligger flere år tilbake i tid, og enda får/sender vi julekort. Trivelig type!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Ja, virkelig helt utrolig!!

Men de er kanskje unge?? Veldig mange unde skjønner jo ikke engang at gamle folk kan ha behov for setet deres på bussen, så hvorfor skulle de forstå at de kanskje burde ta over snømåkinga fra den høygravide??

Neida, de er ikke unge i det hele tatt. De er et par i 40 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Yepp, de kan pålegge deg deg som er huseier. Men det står ikke noe om hvor nøye du må måke da:-) Men her er vel sunn fornuft som gjelder.

Mener du virkelig at huseier er ansvarlig for å måke både innkjørsel og inn til leietakers inngang? Tenker meg en typisk kjellerhybel, hvor innkjørsel er felles, og hybelboer har egen inngang med kanskje et par meter fra innkjørsel.

Hva om huseier leier ut et hus han selv ikke bor i, mener du det er huseiers plikt å måke/sørge for måking både i innkjørsel og frem til inngangsdøren? Begge deler høres helt urimelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig at huseier er ansvarlig for å måke både innkjørsel og inn til leietakers inngang? Tenker meg en typisk kjellerhybel, hvor innkjørsel er felles, og hybelboer har egen inngang med kanskje et par meter fra innkjørsel.

Hva om huseier leier ut et hus han selv ikke bor i, mener du det er huseiers plikt å måke/sørge for måking både i innkjørsel og frem til inngangsdøren? Begge deler høres helt urimelig ut.

Faktisk er det sånn, det er utleiers pilkt, hvordan det blir løst er forsåvidt opp til husier. Det kan inngås ei avtale om at leiertager måker, men det må være frivillig og ikke noe pålegg.

Dette ble nytt etter at den nye husleieloven kom rundt 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Faktisk er det sånn, det er utleiers pilkt, hvordan det blir løst er forsåvidt opp til husier. Det kan inngås ei avtale om at leiertager måker, men det må være frivillig og ikke noe pålegg.

Dette ble nytt etter at den nye husleieloven kom rundt 2000.

Høres underlig ut, mange leier jo ut hus fordi de selv bor et helt annet sted. Skulle man da liksom være både gartner og vaktmester for leietakerne? Tror ikke det er slik i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres underlig ut, mange leier jo ut hus fordi de selv bor et helt annet sted. Skulle man da liksom være både gartner og vaktmester for leietakerne? Tror ikke det er slik i praksis.

Ja, det er riktig det, da må de løse det ved f.eks å leie inn en traktor til å måke og noen guttunger til å klippe, hvis leietager ikke vil.

Jeg leier inn en traktor og klipper plenen selv. Men jeg ber beboerne om å måke unna litt forran dørene sine.

Det er svært få som vet at de ikke kan pålegge leitager dette fordi det var helt vanlig før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, det er riktig det, da må de løse det ved f.eks å leie inn en traktor til å måke og noen guttunger til å klippe, hvis leietager ikke vil.

Jeg leier inn en traktor og klipper plenen selv. Men jeg ber beboerne om å måke unna litt forran dørene sine.

Det er svært få som vet at de ikke kan pålegge leitager dette fordi det var helt vanlig før.

Merkelig, men takk skal du ha, da lærte jeg noe i dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cookiemonster

Høres underlig ut, mange leier jo ut hus fordi de selv bor et helt annet sted. Skulle man da liksom være både gartner og vaktmester for leietakerne? Tror ikke det er slik i praksis.

Nei, da kan man leie noen til å gjøre det. Det skulle bare mangle at huseier har alt ansvaret for utvendig vedlikehold. Og vedlikeholdet skal utføres slikt at forholdene for leietaker tilfredsstiller visse minstekrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cookiemonster

Jeg vet at vi ikke kan pålegge dem å måke - og nå som de har bodd der i flere år med måke-service, så blir det jo umulig å få dette inn i kontrakten.

Jeg har slått meg til ro med at vi må måke for dem, men det irriterer meg fremdeles at voksne mennesker ikke tar i et tak.

Tenk å være en voksen mann og stå å se på at en høygravid dame måker oppkjørselen din....? Er ikke det bare helt utrolig???

Det er ikke bare umulig å få med i kontrakten fordi de har bodd der lenge - det er ulovlig å ha med i kontrakten. Så selv om dere skriver ny kontrakt, så har dere ingen mulighet til å slippe unna at det er deres ansvar å måte både for dere og leietaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nei, da kan man leie noen til å gjøre det. Det skulle bare mangle at huseier har alt ansvaret for utvendig vedlikehold. Og vedlikeholdet skal utføres slikt at forholdene for leietaker tilfredsstiller visse minstekrav.

Selvsagt har huseier ansvar for vedlikehold, men jeg definerer ikke gressklipping og snømåking som vedlikehold. Det er derfor jeg stusser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, han bodde hos oss mens han gjorde opp et forrige husvære og fant seg noe nytt han skulle kjøpe.

Dette ligger flere år tilbake i tid, og enda får/sender vi julekort. Trivelig type!

hihi, ok, kunne ikke dy meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cookiemonster

Selvsagt har huseier ansvar for vedlikehold, men jeg definerer ikke gressklipping og snømåking som vedlikehold. Det er derfor jeg stusser.

Hvis det ikke er vedlikehold, hva i all verden er det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hvis det ikke er vedlikehold, hva i all verden er det da?

Tja, jeg ser for meg vedlikehold som noe mer _varig_, f.eks. maling av hus, reparasjon av ødelagt gjerde og mye annet.

Men mulig snømåking og gressklipping regnes som mer kortsiktig vedlikehold. Dog synes jeg uansett det er urimelig at huseier står for dette, om huset eller inngangspartiet er til leietakers eksklusive disposisjon. Men hva jeg synes har jo begrenset relevans :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det finnes mange tankeløse, gitt.

En historie fra da jeg var høygravid (om enn ikke om hardt fysisk arbeid for den gravide *S*):

Mannen min og jeg hadde vært på besøk hos noen som bodde et stykke unna, og da vi var på vei hjem sent om kvelden, kokte bilen. Det viste seg at en slange hadde røket, og alt vannet hadde rent ut.

Vi kjørte inn til veikanten mot en gangsti, og mens mannen min gikk av gårde til en kafé et stykke unna for å hente vann, sto jeg der ved bilen med stoooor mage, åpent panser og dampskyen høyt til værs.

Jeg hadde jo ikke behov for hjelp, men fant ut at jeg skulle teste forbipasserende litt ved å stille meg opp og kikke opp i motoren, fremfor å se ut som en som venter på mannen sin.

Mange gikk forbi, men ikke en kjeft _spurte_ en gang om jeg trengte hjelp!

''Mange gikk forbi, men ikke en kjeft _spurte_ en gang om jeg trengte hjelp!''

Tja, i dette tilfellet synes jeg det tyder på at likestillingen faktisk _har_ kommet langt...

Hvorfor skulle ikke en (høygravid) dame ha greie på hva som er galt i motoren? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mange gikk forbi, men ikke en kjeft _spurte_ en gang om jeg trengte hjelp!''

Tja, i dette tilfellet synes jeg det tyder på at likestillingen faktisk _har_ kommet langt...

Hvorfor skulle ikke en (høygravid) dame ha greie på hva som er galt i motoren? ;-)

Magen var kjempesvær - ikke lett å bøye seg opp i mototren og fikse noe som helst - uansett hvor stor greie man måtte ha på ting....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...