Gå til innhold

Nils Håvard Dahl

Anbefalte innlegg

Eg hang meg litt opp i deler av det du svarte under tråden "Paranoia vs. psykopati", du skreiv følgende:

''''Psykopati er en vedvarende forstyrrelse i personligheten som debuterte allerede i barneårene.''''

- Kor stor betydning har arv/gener kontra det å vokse opp i et miljø med en mor eller en far som psykopat, for at et barn vil utvikle psykopati?

- Kan en psykopat behandles/bli frisk?

- I såfall på hvilken måte?

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296096-nils-h%C3%A5vard-dahl/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Hilsen "i gamle dager".

For utvikling av psykopati betyr gener ca 65-70%.

Psykopati kan ikke behandles.

Om en behandler barn i faresonen tidlig (før 12 år), kan en gjøre dem "mindre psykopatisk" enn de ville blitt uten behandling.

Jeg må være den heldigste mammaen i verden, for min eksmann og far til vår sønn, fikk beskrivelsen "psykopat" av først en pyskolog jeg gikk til etter separasjon, deretter av leder for en avdeling i politiet. For tredje gang av sakkyndig i sak om daglig omsorg/samvær - hvor pappaen ble fradømt retten til enhver kontakt med sønnen sin. Det skal vel noe til, men gjaldt handlinger begått av faren direkte mot barnet. Som var 8 år da, og kunne tale sin sak overfor sakkyndig selv.

Jeg leste etter råd en bok av Ingjald Nissen, Psykopatenes diktatur el. lignende. Det finnes bare èn måte å forholde seg til psykopater på: Å unngå enhver kontakt med dem. Og at det var som å lese en bok om mitt ekteskap og min eksmann. For all ettertid har jeg unngått "storsjarmører" som renner ditt hjerte i senk.

Allerede under samvær/omsorgsaken beskrev sakkyndig sønnen vår som "en gutt med utpreget evne til å leve seg inn i andres følelser", "reflektert, med evne til å betrakte erfaringer fra flere sider".

Jeg har mang en gang lurt på om det å oppleve noe så ekstremt, kan virke motsatt også: At en får innsikt i seg selv og andre, at en tar valg om å ikke bli slik selv (det sa sønnen min, - jeg vil ha minst mulig med ham å gjøre, for jeg har ikke lyst til å bli en sånn mann som han.)

I dag er han 29, har egen familie, han rotet med utdannelse men ordnet seg, og har i alle fall ingen vansker med å være snill, hensynsfull og omtenksom mot andre. Han lyver ikke, lager heller ingen intriger eller konflikter rundt seg.

Hvis det fremdeles er lov å kalle en psykopat, for psykopat, så vil jeg si at psykopater finnes, og de skyr ingen midler for å få andre rundt seg til å føle seg hjelpesløse, forvirrede og verdt mindre enn ingenting.

Uhelberedelig er jeg 100% overbevist om. De lærer aldri. Min kjære eks, har i tre omganger blitt idømt besøksforbud. ift. meg i tre runder - til og med 15 år etter at vi ble skilt. Overfor sønnen sin to ganger, og senest to barn i nytt ekteskap. Det er skremmende. Det finnes heldigvis ikke mange psykopater (?), jeg har i alle fall bare møtt èn. Men psykopater finnes, det må det være lov å si, for det hjelper utrolig å begripe i hodet, lese teori, om det en har havnet inne i.

Gjest Mohikaneren

Om en behandler barn i faresonen tidlig (før 12 år), kan en gjøre dem "mindre psykopatisk" enn de ville blitt uten behandling.

Har du link til studier om dette?

Jeg bare lurer på hvor stor komponenten er når barn ikke er vokst opp i et tilsvarende miljø?

Gjest Spekepølse

Kan det tenkes at psykopati er en annen arvelig psykisk lidelse som kommer fullstendig ut av kontroll? At psykopatien er en form for mestringsstrategi som når uverdige høyder?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...