Gå til innhold

Mange plager, kun stoffskiftet?


Gjest Anette3

Anbefalte innlegg

Gjest Anette3

OBS!! Dette innlegget er skrevet med avsnitt, men de forsvinner i det jeg poster innlegget! Hei! Jeg håper det ikke blir for voldsomt å lese gjennom alt jeg har å skrive, men jeg er føler meg ganske desperat etter hvert. Håper det går greit at innlegget blir langt. Jeg har vært mye frem og tilbake hos lege det siste halvannet året, men føler ikke jeg helt får de svar jeg trenger. Håper du kan hjelpe meg. Jeg kan begynne med å si at jeg er en jente på 21 år. Jeg var i flere år en relativt aktiv jente, trente på treningsstudio 4-6 ganger i uken. Da trente jeg variert med kondis og styrke. Jeg var (og er) svært glad i å trene. Men plutselig begynte jeg å blir dårlig under og etter trening. Jeg ble kvalm, svimmer, fikk susing i ørene (som jeg i andre tilfeller har opplevd å få før eller når jeg er nær ved å besvime), vond mage, hoedpine og tidvis svært vond nakke. Jeg måtte gi meg med trenining etter hvert da plagene bare forverret seg. Jeg gikk til lege, og det ble tatt diverse blodprøver. Én prøve slo ut på mulig lavt stoffskifte. Nest prøve viste ikke at dette var så lavt at det var nødvendig med behandling. Jeg følte av diverser grunner ikke at lege var særlig interessert i å finne ut av mitt problem, og byttet derfor fastlege. Den nye fastlegen tok også blodprøver, men kunne ikke finne noe galt på dem. Det ble målt blodsukker, jern, stoffskifte osv osv. Blodtrykket ble målt, og ikke noe ser ut til å være galt der. Etter hvert opplevde jeg at jeg ble mer og mer sliten i hverdagen. Jeg ble ofte stående og puste og pese etter å f.eks. sjamponere håret, gå opp én etasje osv. Jeg fikk også mye hjertebank (jeg har vanskelig for å si om hjertet slår fortere, saktere, ujevnt eller bare hardere, men kjenner hjerteslagene godt) Legen bestemte seg for å sende meg til hjertespesialist, men plagene mine svingte, og jeg hadde ikke denne hjertebankingen og disse plagene da jeg var hos spesialisten. Uansett så hjertet mitt helt fint ut (heldigvis). Jeg har vært mye slapp, ukonsentrert, dårlig hukommelse, dårlig søvn, deprimert, kalde føtter osv osv. Helt typisk for lavt stoffskifte. Etter hvert byttet jeg igjen fastlege og denne tok nye blodprøver og målte "det meste". Disse prøvene viste lavt stoffskifte igjen, og det skrevet ut Levaxin, 50 mg, 1 tab. daglig. Disse tablettene har jeg tatt jevnt, og jeg har vært og målt stoffskiftet hver mnd. Det er store svingninger i målingene fra gang til gang. Jeg kjenner godt på kroppen når stoffskiftet er lavt, og ikke fullt så lavt. Men selv når stoffskiftet er relativt normalt, så er formen min likevel ikke bra! Jeg har forsøkt med lett trening i de gode periodene mine. Jeg har prøvd meg med rask gange, utfall, armhevninger osv, men blir stadig like dårlig! Har til og med opplevd å bli slapp og "gåen" i dagesvis etter litt for hard anstrengelse. Jeg måtte f.eks. løpe til bussen forleden dag, da ble jeg så kvalm at jeg ikke kunne gå inn på bussen da den kom. Det tok lang tid før dette gav seg. I tillegg fikk jeg sterke smerter i nakken. (Nakken har for øvrig vært et problem for meg i mange år. Den er svært stiv, og jeg må "knekke" den opp for å unngå hodepine (knekker ved å vri på hodet). Har gått til behandling hos fysioterapi en periode, men det hadde ikke så mye effekt) Jeg har også et års tid hatt en pulserende og susende lyd i mitt høyre øre. Jeg har vært til øre-, nese- og halsspesialist. Han kunne høre lyden ved å lytte på halsen/nakken min med stetoskop. Han visste ikke hva lyden kom av, men har sendt henvisning til nevrolog. Jeg venter nå på time der. Ikke nok med alt dette, men på toppen av det hele har jeg en del sterke allergier. Jeg tåler f.eks. ikke frukt, rå grønnsaker eller nøtter. Det gjør ikke akkurat saken bedre at jeg i tillegg til ikke å kunne være fysisk aktiv ikke kan spise den sunne maten jeg ønsker. Grunnen til at jeg nevner alt dette for deg, er rett og slett at jeg vil gi deg en mulighet til å se evt. sammenhenger i mine plager. Kan det være at det er mer enn stoffskiftet som er galt? Det kan også nevnes at min yngre bror i det siste har fått flere av de samme plagene som meg (det med å bli dårlig av trening, være slapp og ukonsentrert), men plagene hans er litt mer moderate enn mine. Han har ikke fått utslag på stoffskifteprøver, men blodtrykket hans har ved en anledning blitt målt til noe lavt. Håper virkelig at du har tid og anledning til å lese gjennom alt jeg har skrevet nå. Jeg kjenner at jeg begynner å bli litt desperat etter å finne ut av dette. Jeg er i grunn ikke redd for at det er noe farlig, men har vansker for å finne meg i at jeg må finne meg i en dårlig livsstil i en alder av 21 år. Ikke bare ødelegger dette selvtilliten min, men det går også utover arbeid og det sosiale livet. Nå er jeg veldig lei. Er veldig takknemlig dersom jeg får et svar av deg. Med vennlig hilsen Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Jeg er ingen lege, men slenger inn et lite svar allikevel jeg.

Grunnen til at jeg gjør det er at jeg kjenner meg igjen i alt du skriver.

Jeg har i mange år vært plaget med et stoffskifte som svinger mellom høyt og lavt og symptomer på begge sykdommene.

Jeg har blitt undersøkt i den grad man kan undersøkes, men de finner ikke noe annet enn variasjoner i stoffskiftet. Så det er opp og ned på Levaxin støtt og stadig dessverre.

Jeg håper de finner ut av dette for deg - at du blir riktig medisinert og at sykdommen roer seg. Jeg vet ikke hvor lenge du har hatt lavt, men det tar hos noen år og få dette regulert og kroppen nogenlunde tilbake i form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Viktig i ditt tilfelle at måling av stoffskiftet standardiseres. Prøven skal taes uten at du har tatt Levaxin samme morgen. Samme tid på døgnet hver gang, og helst samme sted i mens-syklus. Når du først får Levaxin; skal dosen være såpass høy at Fritt-T¤ ligger rindt 20. Noen med lavt stoffskifte blir alikevel gående og hangle, da kan man legge til 1/2-1/4 tablett Liothyronin per døgn. Dette bør forsøket 6 mnd. Det er ikke uvanlig at særlig humør og den psykiske slitenheten tar flere måneder å stabilisere seg, selv etter optimal dosering Levaxin. Noen får i tillegg en reell depresjon, på grunn av engstelse og taps-opplevelse. I ditt tilfelle kan fastlegen også vurdere å sjekke om du har hatt spesielle virus-infeksjoner eller boralia-infeksjon; men trolig vil nevrologen gjøre dette. Mange i din situasjon har nytte av psykolog-samtale en periode for å komme seg ut av en "ond sirkel". Kan det hende at du og broren din har en felles smitte-kilde, eventuelt noen felles tøffe erfaringer som kommer "til syne" i voksen alder? Vil også tilråde at du begynne hos fysioterapeut igjen; be om å få såkalt SET-trening, dvs nakkestabiliserende øvelser i slynge-apparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...