Gå til innhold

Til Grete i DiXi


Gjest jajajaja

Anbefalte innlegg

Gjest jajajaja

Hei Grete!

Jeg er en jente på 24 år, som har opplevd overgrep i oppveksten. Jeg har bearbeidet dette, og har funnet meg en "måte" å leve med det på, det vil si jeg har ingen problemer med dette nå! Har ikke hatt det på mange år.

Så til saken-

Jeg ønsker å hjelpe andre som sliter etter å ha opplevd voldtekt, seksuelle overgrep eller annet krenkende...

Jeg ønsker å arbeide for mitt lokale støttesenter!

Gjerne gratis!

Kan du fortelle meg om dette er mulig uten noen form for formell kompetanse?

Jeg planlegger å studere psykologi en gang i framtiden, men det blir en stund til fordi jeg har nettopp avsluttet treårig høyere utdanning- og må ha en liten skolepause!

Jeg har et yrke innen humanistiske fag nå.

Finnes det kurs jeg kan ta?

Arrangerer hvert enkelt støttesenter dette?

Vet du om det er behov for frivillige?

Kan du si litt om hvordan jeg bør gå fram? Skriftlig søknad?

Det er vel et faktum at ikke alle som tar kontakt med disse støttesentrene nødvendigvis trenger fagfolk å snakke med? Noen kan vel også ha bra utbytte av å snakke med "vanlige" medmennesker, eller hva mener du? Jeg vet så lite om disse sentrene jeg...

Men det jeg vet er at jeg har mye å gi - med hensyn til forståelse, respekt og anerkjennelse, og jeg mener selv at jeg er istand til å kunne veilede folk til å selv finne gode løsninger på det de sliter med!

Tror du noen har bruk for meg?

Jeg bor i Troms fylke

og jeg har så lyst til å være til hjelp- da det er dette som gir mening med livet.

Jeg føler at dersom jeg fikk en mulighet til å hjelpe noen, ville kanskje mine egne erfaringer kanskje ikke være så forgjeves......

Jeg har jobbet mye meg selv de siste årene, og mener at jeg er ressurssterk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Så fint å høre at du har det så bra nå!! Og ikke minst at du har overskudd til å dele dine erfaringer med andre! Det kan både være til hjelp og selvhjelp, skal jeg si deg.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med krisesenteret i Tromsø. Kanskje kan du begynne som vakt der, og på den måten være en ressurs når det kommer henvendelser fra kvinner som har opplevd overgrep. De har lenge snakket om å starte en DIXI-gruppe der oppe, og da kan det jo være at du kan være med og dra dette igang. Det hadde jo vært supert!

Det er sant som du sier at vi ikke alltid trenger profesjonelle hjelpere som ikke virkelig forstår hva vi har gjennomgått, fordi de selv ikke har opplevd overgrep (heldigvis for dem). Men det å snakke med et medmenneske som VIRKELIG forstår er gjerne enda mer verdifullt enn å sitte å høre på en psykolog som sier at de forstår noe de helt åpenbart ikke gjør.

Så uavhengig av om du tar videre utdannelse vil det alltid være bruk for folk som er villig til å dele sin kompetanse som medmenneske!

Lykke til videre!

Beste hilsen Grete i DIXI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...