Gå til innhold

amming og vekt nedgang??


Gjest chantelle2

Anbefalte innlegg

Gjest chantelle2

har en sønn på snart 5 mnd har ammet han i litt over 4, sluttet å amme han pga lite melk. har nå siden fødsel trent og spist normalt men har ikke gått ned en eneste kilo! helsestasjonen sa at noen kvinner ikke går ned i vekt når de ammer,pga at hormoner i kroppen holder på dette ammefettet. men har sluttet helt å amme for 2 uker siden, og trener for fult men går ikke ned en eneste kilo?? hva kommer dette av ? er 11 kilo større en før:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Har ikke svar på spørsmålet ditt dessverre, men har også hørt om andre som ikke går ned når de ammer. Jeg har antatt det er fordi de spiser for mye, noe de delvis har bekreftet selv ;). Men sikkert mulig at det kan være hormonelt også.

Jeg gikk jevnt ned i vekt da jeg ammet, sikkert også fordi jeg beveget meg mer enn noen gang da jeg hadde permisjon. Tror jeg gikk et par timer med vognen hver dag! Men vektnedgangen var størst de siste månedene av ammingen, til tross for at barnet da også spiste fast føde. 10-12 måneder etter fødselen var vekten som før graviditen, med sistemann faktisk et par kilo under (men disse kiloen kom raskt tilbake da jeg kom i stillesittende jobb :/).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet Snuppa til hun var 10 mnd (ikke fullamming da) og la på meg i ammeperiode... Delvis fordi jeg nok var en smule lat og delvis fordi jeg trodde på alle som sa at man kunne spise om man ville i ammeperioden fordi det ville forsvinne etterpå. Noe det ikke gjorde. Da jeg sluttet å amme var 10 kg tyngre enn før jeg ble gravid.

Tok meg 6 mnd å bli kvitt de kiloene ved å droppe godis og søtt og å røre meg litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke svar på spørsmålet ditt dessverre, men har også hørt om andre som ikke går ned når de ammer. Jeg har antatt det er fordi de spiser for mye, noe de delvis har bekreftet selv ;). Men sikkert mulig at det kan være hormonelt også.

Jeg gikk jevnt ned i vekt da jeg ammet, sikkert også fordi jeg beveget meg mer enn noen gang da jeg hadde permisjon. Tror jeg gikk et par timer med vognen hver dag! Men vektnedgangen var størst de siste månedene av ammingen, til tross for at barnet da også spiste fast føde. 10-12 måneder etter fødselen var vekten som før graviditen, med sistemann faktisk et par kilo under (men disse kiloen kom raskt tilbake da jeg kom i stillesittende jobb :/).

''Har ikke svar på spørsmålet ditt dessverre, men har også hørt om andre som ikke går ned når de ammer. Jeg har antatt det er fordi de spiser for mye, noe de delvis har bekreftet selv ;). Men sikkert mulig at det kan være hormonelt også.''

Jeg tenker at det kan være folk som ammer spiser mer og kanskje litt feil? Kroppen trenger jo masse energi når den skal produsere melk. Da trenger kroppen masse mat, og det er fort gjor å hive i seg feile kalorier? Eller er jeg helt på jorde nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet Snuppa til hun var 10 mnd (ikke fullamming da) og la på meg i ammeperiode... Delvis fordi jeg nok var en smule lat og delvis fordi jeg trodde på alle som sa at man kunne spise om man ville i ammeperioden fordi det ville forsvinne etterpå. Noe det ikke gjorde. Da jeg sluttet å amme var 10 kg tyngre enn før jeg ble gravid.

Tok meg 6 mnd å bli kvitt de kiloene ved å droppe godis og søtt og å røre meg litt mer.

ja enig med dette om å røre mer på seg og sånt! men trener jo 2-3 ganger i uka og de gangene jg ikke trener går jg tur. uff kjipe greier detta med vekta! takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Har ikke svar på spørsmålet ditt dessverre, men har også hørt om andre som ikke går ned når de ammer. Jeg har antatt det er fordi de spiser for mye, noe de delvis har bekreftet selv ;). Men sikkert mulig at det kan være hormonelt også.''

Jeg tenker at det kan være folk som ammer spiser mer og kanskje litt feil? Kroppen trenger jo masse energi når den skal produsere melk. Da trenger kroppen masse mat, og det er fort gjor å hive i seg feile kalorier? Eller er jeg helt på jorde nå? :)

Jeg var svært sulten da jeg ammet. Vanligvis kan jeg godt gå i timevis uten mat, men da jeg ammet ble jeg fryktelig sulten om jeg gikk en time over et vanlig måltid - følte et smertefullt sug og ble ikke god og ha med å gjøre :-). Var også veldig søtsugen, og spiste mye sjokolade og boller og annet. Men suste ned i vekt likevel :-).

Selvfølgelig også viktig å få i seg riktig mat - det var jeg ganske påpasselig med, og tok tran og diverse vitaminer og mineraler. Erstatter man sunn mat med sjokolade og tomme kalorier er man jo fort ute å kjøre - også når man ammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest deternåminmening

''Har ikke svar på spørsmålet ditt dessverre, men har også hørt om andre som ikke går ned når de ammer. Jeg har antatt det er fordi de spiser for mye, noe de delvis har bekreftet selv ;). Men sikkert mulig at det kan være hormonelt også.''

Jeg tenker at det kan være folk som ammer spiser mer og kanskje litt feil? Kroppen trenger jo masse energi når den skal produsere melk. Da trenger kroppen masse mat, og det er fort gjor å hive i seg feile kalorier? Eller er jeg helt på jorde nå? :)

Hvis det kun er 2 uker siden du sluttet og amme - finner jeg ikke at det er det minste merkelig at vekten ikke går nedover enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kun er 2 uker siden du sluttet og amme - finner jeg ikke at det er det minste merkelig at vekten ikke går nedover enda.

Jeg forsto det slik at hun hadde trent når hun ammet også. og nå var det to uker siden hun sluttet og hun hadde trent disse to ukene uten resultat.. Jeg mener hun må ha tålmodighet. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest deternåminmening

Jeg forsto det slik at hun hadde trent når hun ammet også. og nå var det to uker siden hun sluttet og hun hadde trent disse to ukene uten resultat.. Jeg mener hun må ha tålmodighet. :o)

Ja tålmodighet er nok nøkkelordet her :)

Selv en som ikke ammer/har ammet må gjerne vente litt på resultater ved oppstart av trening. Og at hun har trent under ammeperioden er sunt, men gir sjelden noen radikal vektnedgang. Det har hun jo også fått beskjed om på helsestasjonen såvidt jeg forstod :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes i din situasjon det er rimelig med en sjekk hos fastlegen. Noen kvinner utvikler lavt stoffskifte etter et svangerskap; da vil det være vanskelig å gå ned i vekt. Såkalt hypotyreose ( les om dette her i doktoronline) kan lett sees på blodprøver. Blodsukker og jernlager bør også undersøkes. Viktig at treningen hovedsaklig er av kondisjonstype; dvs bruk av store muskelgrupper over tid; eks svømming, sykling, jogging. Vekt-trening vil ikke gi fettforbrenning på samme måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...