Gå til innhold

Språket er i forfall...


Lillemus

Anbefalte innlegg

Da var knotten helt sikkert fra Bergen.

Der går de på Skjino (ikkje ski no, men kino).

Da jeg flyttet fra Bergen for mer enn 15 år siden oppdaget jeg at dette _ikke_ var et Bergensfenomen, som jeg hadde trodd inntil da. Så det har pågått en stund. Mulig bergenserne var tidlig ute? Opphavet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    6

  • Jølsen

    6

  • laban

    3

  • jubalong70

    3

Mest aktive i denne tråden

Da jeg flyttet fra Bergen for mer enn 15 år siden oppdaget jeg at dette _ikke_ var et Bergensfenomen, som jeg hadde trodd inntil da. Så det har pågått en stund. Mulig bergenserne var tidlig ute? Opphavet?

Det er mulig det, men at Bergenserne har vært tidlig ute med både det ene og det andre stemmer nok bra med virkeligheten.

Opphavet vet eg ikkje noe om, men det sikkert omtalt i noen bøker el.l. for de som gidder å leite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vite/høre forskjell på? Jeg mener det er HELT nødvendig å KUNNE og bruke forskjellen i all tale. Tenk så grusomt på et jobbintervju med en førtiåring som ikke kan si kj.

Det ser også ut til at denne "talefeilen" har skapt forvirring. For stadig vekk kan vi lese om jenter med kjedeproblemer. De hører skjede og tenker kanskje at de som sier det snakker feil?

En annne sak er at enkelte ungdommer "gjørs på". De kan altså si kj, men det er kulere å si f. eks. skjærsten.

I Stavanger synes jeg folk flest ligger midt mellom kj og skj når de snakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...