Gjest Lurer veldig Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Hei, Min far som er 70 år fikk kreftdiagnose i magesekken sist vår. Behandlingen startet med en cellegiftkur i 3x3uker (kombinasjon av tabletter og intravenøst). Dette ga svært store plager, men dagene før operasjonen følte han seg bedre. Dagen etter at magesekken var fjernet, følte han seg i fin form, og var ved godt mot. Påfølgende dag var det mistanke om at ikke alt var som det skulle, og han ble operert (åpnet og sjekket) uten at noen feil ble oppdaget. Et par dager senere var det på det rene at han hadde en infeksjon, og antibiotika ble satt intravenøst. Denne virket ikke, og infeksjonen utviklet seg. Han hadde i en og en halv uke crp på rundt 300, og feber mellom 40 og 41. Betennelse i bukspyttkjertelen (necrose) ble konstatert, og han ble operert nok en gang. Denne gangen ble han liggende i respirator i 9 dager. I denne perioden "sprakk" operasjonssåret, og en fistel fra tykktarmen kom ut gjennom såret. Det ble så lagt inn dren i bukhulen for å skylle denne kontinuerlig. Infeksjonene i buken kom og gikk i flere uker, og vi og legene var langt fra sikre på at dette ville gå bra. Imidlertid "traff" de til slutt med antibiotikaen, og crp sank sakte men sikkert. Den fikk et nytt hopp da han fikk lungebetennelse, men denne gikk hurtig over. I den perioden med høy feber og crp, fantaserte han mye, og det er ikke vanskelig å forstå. Nå er imidlertid situasjonen slik, at legene mener han er i en rehabiliteringsfase. Den siste uken har crp sunket til 19, all feber er borte og han har fått komme på vanlig sengepost. Han er opp hver dag, spiser litt og kommer sakte men sikkert til krefter. Tarmfistelen med pose er der fremdeles, men dette anser legene som en bagatell i den store sammenheng. Det er søkt plass for rehabilitering etter sykehusoppholdet. Imidlertid har han fått voldsomme vrangforestillinger. Han er sikker på at han ser folk som er "ute etter" han, beskylder personalet for vill festing med sex og fyll og forteller om de utroligste opplevelser i fullt alvor. Hva har skjedd med hodet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296209-postoperative-fenomen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Jeg har ikke forutsetninger for å svare på spørsmålet ditt, men fikk lyst til å fortelle deg at jeg har opplevd tilsvarende hos noen av mine nærmeste rett i etterkant av ekstreme belastninger tilsvarende den din far har vært i igjennom. De jeg har kjent, kom seg raskt igjen psykisk - det hjalp å bli utskrevet fra sykehuset. I ett av tilfellene var det medikamenter som forårsaket vrangforestillingene og forvirringen. Håper din far kommer seg igjen :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296209-postoperative-fenomen/#findComment-2390542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.