Gjest Lin1 Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Hei ! Jeg er en kvinne på 33 år som i noen måneder nå har hatt noen helt spesielle og merkelige følelser i tærne og under føttene. Det begynte med prikking og stikking i venstre fot, for deretter å føles ut som om jeg har et stramt bånd rundt noen av tærne. Det føles også ut som om jeg trår på noe mykt når jeg går. Dette gjelder mest den venstre foten, men jeg kjenner også noe lignende i den andre foten en gang i blandt. Disse symptomene kjenner jeg altså bare når jeg tråkker ned på føttene, aldri ellers. Jeg har tatt både MR og spinalpunksjon som ikke viste noe galt. Men jeg har også tatt EEG som viste epileptisk aktivitet / forandringer. Jeg venter på videre utredning på Rikshospitalet for dette. Jeg har tidligere hatt lav hb og lavt jernlager etter barnefødsel, men alle blodprøver viste tilfredstillende resultater nå. Mitt spørsmål er da om disse merkelige følelsene i føttene kan ha noe med det EEG svaret viste, eller bør jeg få undersøkt føttene i tillegg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Det er tydelig at fastlegen, eller legene som har henvist deg til underøskelser har tenkt at man må utelukke MS og mer sentrale og alvorlige grunn-årsaker til plagene dine. Min erfaring er at slike plager du beskriver oftest skyldes enten vitamin B12 mangel, diabetes nerveskader eller en klemskade av nerver perifert; dvs i nivå fra legg/ankel og ned. Noen pasienter kan få langvarig dovning og annerledes følsomhet etter frostskade eller klemskade; f.eks trange sko. Oftest blir man gradvis bedre etter 3-6 mnd. Noen ganger finner man ingen sikker årsak, og man må bare være trygg på at det ikke er noe alvorlig, så må man leve med plagen. Men det hører med en utredning hos nevrolog, også på grunn av EEG-funnet. Det er ikke sikkert dette har noen sammenheng.. Prøv å les litt her i doktoronline om nerveskader og perifer nevropati. Jeg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.