Gå til innhold

Om gryter med belegg, og påståelige kjærester

Anbefalte innlegg

Gjest grrrrrrrrr i kveld
Skrevet

Av og til er kjæresten min så påståelig at jeg har lyst til å kverke ham, og jeg må BEVISE at jeg har rett. Så. Jeg tok ham i dag på fersken i å bruke stålvisp (!!!) i nye fine gryta mi med belegg. Det er uhørt!

Tre, nylon, silikon, OK.

Kan noen si til kjæresten min at sånt ikke hører hjemme i sausgryta med belegg?

Dere kan henvise til stekepanna og den andre belagte gryta i skapet som er oppskrapa og synger på sitt siste vers (han mener det er pga oppvaskmaskina).

Fortsetter under...

Skrevet

Du har rett! hehe

Jeg gjør det av og til (glemmer meg). da får jeg høre det av mannen i huset:) så nå har jeg gidd alle stål gjenstandene til søstra mi, hun har ikke teflon panner. vi har bare det. så har jeg kjøpt meg plast visper og sleiver :)

Men, problemet her i huset er at min kjære er like påståelig som din. og mener bestemt at man S

_skal_ ha smør i stekepannen når man steiker kjøttdeig. dette mener jeg ikke er vitsi fordi det kommer steke vann/saft ut av kjøttdeigen som er mer enn nok stekesaft. det andre er at han mener vi skal vaske stekepannen med Zalo, noe man ikke skal fordi da forsvinner det naturlige fettet i pannen. (dette har jeg lest og hørt av gode kokker.) De gangene jeg har stekt noe skikkelig grisete som koteletter eller biff gjør jeg også det. dette er ikke ofte. Bruker ellers bare veldig varmt vann.

Han står på sitt og gjør dette hver gang. Og det er ikke litt smør, det er _masse_.. Unødvendig!

Hva mener dere?

AneM1365380603
Skrevet

Jeg har vispa vekk mye belegg :-/ De kasserollene og steikepannene ser ikke så fine ut lenger.

Skrevet

Stålvisp skal ikkje brukes i gryter med teflonbelegg.

Og steikepanner bør vaskes for hånd.

Skrevet

Du har rett! hehe

Jeg gjør det av og til (glemmer meg). da får jeg høre det av mannen i huset:) så nå har jeg gidd alle stål gjenstandene til søstra mi, hun har ikke teflon panner. vi har bare det. så har jeg kjøpt meg plast visper og sleiver :)

Men, problemet her i huset er at min kjære er like påståelig som din. og mener bestemt at man S

_skal_ ha smør i stekepannen når man steiker kjøttdeig. dette mener jeg ikke er vitsi fordi det kommer steke vann/saft ut av kjøttdeigen som er mer enn nok stekesaft. det andre er at han mener vi skal vaske stekepannen med Zalo, noe man ikke skal fordi da forsvinner det naturlige fettet i pannen. (dette har jeg lest og hørt av gode kokker.) De gangene jeg har stekt noe skikkelig grisete som koteletter eller biff gjør jeg også det. dette er ikke ofte. Bruker ellers bare veldig varmt vann.

Han står på sitt og gjør dette hver gang. Og det er ikke litt smør, det er _masse_.. Unødvendig!

Hva mener dere?

Du skal bruke margarin når du steiker kjøttdeig, det vet vel alle (melange).

Steikepanna skal ikkje vaskest med zalo, men vaskes når den er varm(med en gang maten er ute av panna) i kokende (rennende) vann og med vaskekosten.

Skrevet

Du har rett! hehe

Hva mener dere?

Man kan ikke steke i vann, ei heller vann fra kjøttdeigen.

Stek i fett (helst margarin for olje spretter sånn når det kommer vann i), og stek små porsjoner i gangen så ikke vannet renner ut og kjøttdeigen blir kokt i stedet.

Annonse

Skrevet

Steikepanna skal ikkje vaskest med zalo, men vaskes når den er varm(med en gang maten er ute av panna) i kokende (rennende) vann og med vaskekosten.

'' ''

'' ''

Uenig.

'' ''

Steikepanna skal ikkje vaskest med zalo, men vaskes når den er varm(med en gang maten er ute av panna) i kokende (rennende) vann og med vaskekosten

'' ''

Enig :)

Skrevet

Du har rett! hehe

Hva mener dere?

Du trenger ikke fett eller noe annet i panna når du steker kjøttdeig. Bruker du jernpanne kan det være greit med en liiiten smørklatt før du har i kjøttdeigen så den ikke setter seg fast, men så slipper jo den både vann og fett og smører panna mer enn godt nok selv.

Skrevet

Man kan ikke steke i vann, ei heller vann fra kjøttdeigen.

Stek i fett (helst margarin for olje spretter sånn når det kommer vann i), og stek små porsjoner i gangen så ikke vannet renner ut og kjøttdeigen blir kokt i stedet.

greit,jeg gir meg på den kjøttdeig greien :) ;en det er fortsatt unødvendig å drukne pannen i melange! Slik han gjør.

Jeg lærte av Wenche Andersen (God morgen norge kokken)

Hun sa at man skal ha en skikkelig varm panne, legger i kjøttdeigen, vente til den er blit gylden ( eller hvordan det skrives) på ene siden, så snu den å gjøre det samme på andre siden. deretter kan man begynne å dele den opp..

Mat blir det uansett :)

Skrevet

Du trenger ikke fett eller noe annet i panna når du steker kjøttdeig. Bruker du jernpanne kan det være greit med en liiiten smørklatt før du har i kjøttdeigen så den ikke setter seg fast, men så slipper jo den både vann og fett og smører panna mer enn godt nok selv.

''men så slipper jo den både vann og fett og smører panna mer enn godt nok selv''

Endelig en som er enig, liker deg, jeg Lillemus :P

Gjest ChiengMai
Skrevet

Kommer helt an på gryta. Scan Pan skal du kunne bruke redskaper av stål i, det står i veiledningen som følger med. I alle fall gjorde det det tidligere.

Gjest Angela26
Skrevet

Du har rett! hehe

Hva mener dere?

Enig med deg!!

Hvis dere lager retter som trenger aa stekes med smoer, saa bruk litt olivenolje isteden!

Mye sunnere :-)

(bortsett fra bacon da, det MAA stekes i margarin spoer du meg ;-)

Skrevet

Enig med deg!!

Hvis dere lager retter som trenger aa stekes med smoer, saa bruk litt olivenolje isteden!

Det er ikke alt som blir like godt i olje som i margarin altså...

Annonse

Gjest Angela26
Skrevet

Det er ikke alt som blir like godt i olje som i margarin altså...

Etter aa ha bodd her i Spania ett aar, er jeg blitt svaert vant med olje isteden for margarin. Det er nok en smaksak eller en vanesak.

Margarin er nok det beste paa smak, men kanskje ikke like sunt?

Skrevet

Enig med deg!!

Olivenolje tåler høy varme svært dårlig. Dessuten er det langt fra smaksnøytralt,

Derfor egner det seg til noen ting, mens i andre tilfeller bør man heller bruke en mer nøytral olje. Raps eller solsikke, for eksempel.

Skrevet

greit,jeg gir meg på den kjøttdeig greien :) ;en det er fortsatt unødvendig å drukne pannen i melange! Slik han gjør.

Jeg lærte av Wenche Andersen (God morgen norge kokken)

Hun sa at man skal ha en skikkelig varm panne, legger i kjøttdeigen, vente til den er blit gylden ( eller hvordan det skrives) på ene siden, så snu den å gjøre det samme på andre siden. deretter kan man begynne å dele den opp..

Mat blir det uansett :)

Jeg bruker olje jeg så tørker jeg heller opp spruten så jeg skal ikke begi meg inn på å påstå at det er bra å drukne den i melange :-)

Skrevet

Svogeren min brukte kniv i titanpanna mi. Den måtte bare kastes!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...