Gå til innhold

Grensesetting ved mani

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i psykiatrien. En viktig ting når en person er i en manisk fase er grensesetting. Når personer har fått roet seg ned har de ofte takket for grensesettingen.

Men mens ting er på sitt verste så syns jeg det er vanskelig å begrunne min grensesetting overfor pasienten. Jeg vet selv hvorfor jeg må gjøre det, men når pas. ber meg meg hente ditt&datt og om vi kan gå hit&dit og besøke en syk venn etc. Ting som er uskyldige og ting som normalt sett bare skulle mangle at vi kunne gjøre. Og pas. spør hvorfor kan ikke jeg få besøke min syke venn? Hvorfor kan ikke du hente klæra mine fra tørketrommelen med en gang? Hvorfor kan ikke jeg få høre på radioen litt mer? gå en tur til ut.. etc etc..

Og den konfrontasjonen er jeg dårlig på. Jeg klarer ikke formulere meg ordentlig overfor pasienten der og da..

Tips?

En annen ting:

Ift psykose.

Kjøleskapet på avd bråker fælt. Pas. tror at det er noe galt og at det kan ta fyr. Jeg sier at ingenting er galt med kjøleskapet (det har alltid bråket sånn). At hun er trygg her etc. Men hun spør om det har vært noen å sett på kjøleskapet-og viss ikke, hvordan kan jeg da være sikker på at det ikke kommer til å brenne. -og det kan jeg jo ikke være. -Hva sier jeg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Derek s
Skrevet

Tror du bare å være ærlig. Hva begrunner du grensesettingen med overfor deg selv? Håper du har andre begrunnelser enn at "sånn er rutinen her" eller sånn forholder vi oss overfor maniske pasienter". Hva er du redd for hvis pasienten fikk besøke vennen eller hvis du henta de klærne med en gang? Du kan si at du er er redd for at ............, til pasienten, men si det på en respektfull måte.

Kjøleskapet. Jeg vet ikke så mye om kjøleskap. Pleier andre kjøleskap lage slik lyd? Hvis ikke, kanskje det _burde_ vært sjekket? Hvis du har hørt andre kjøleskap lage slik lyd, og det er helt i orden, si at det. Kanskje du må finne ut hva som gjør at kjøleskapet bråker?

Gjest Mohikaneren
Skrevet

Når det gjelder psykose: Da jeg var sånn, hjalp det at jeg ble møtt; altså de bekreftet at det er en mulighet, men at det sannsynligvis ikke vil skje på grunn av sikringer som slår inn osv.

En meget god og rasjonell begrunnelse krevdes for meg. En trygg person, som kan bekrefte -og- samtidig betrygge. Det hjalp for meg.

Feks; det er bare lampen som lager lyd, deretter slo psykologen av lampen.

Problemet med å være psykotisk (for meg) var at alle lyder ble så sykt intenst gjennomtrengende i hodet mitt, slik at det ikke er noe rart at man tror det er noe galt med kjøleskapet, for lyden er bare helt grusomt mye høyere og plagsom enn ellers. Det føltes som om jeg ikke hadde noe filter, ingen habituering og filtrering av viktige/uviktige lyder.

Skrevet

Et kjøleskap kan vel ikke ta fyr? Si at du skal ta det opp med de andre. Det kan jo virke beroligende på pasienten. Hva slags stilling har du? Er du student eller ekstravakt?

Skrevet

Et kjøleskap kan vel ikke ta fyr? Si at du skal ta det opp med de andre. Det kan jo virke beroligende på pasienten. Hva slags stilling har du? Er du student eller ekstravakt?

Er begge deler, både student og ekstravakt:)

Skrevet

Er begge deler, både student og ekstravakt:)

Hva slags student?

Skrevet

Hva slags student?

Sykepleier.

Men det jeg trenger er en konkret setning nesten rett og slett.

Altså, hvordan kan man begrunne grensesettingen der og da? Hva sier man? Og hvorfor?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Grensesetting ved mani har følgende begrunnelse: Økende grad av stimuli øker manien. Minkende grad av stimuli reduserer manien. Jo flere "prosjekter" en sier ja til, jo mer girer pasienten seg opp. Derfor må en grensesette/skjerme vedkommende fra stadig nye aktiviteter/stimuli.

Gåturer/mosjon/fysisk trening med kun en eller to ansatte bør tilbys regelmessig og er helsefremmende. Jeg liker å kalle det "naturskjerming".

Skrevet

Sykepleier.

Men det jeg trenger er en konkret setning nesten rett og slett.

Altså, hvordan kan man begrunne grensesettingen der og da? Hva sier man? Og hvorfor?

Den er sikkert i orden, men for sikkehets skyld skal jeg høre med andre om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...