Gå til innhold

Hva er a, b og c preparater?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest lithium

C. Takk for hjelpen.

Vet du om det kan tas med innenfor eu uten problemer?

Jeg har reist med både a,b og c-preperater uten problemer. Men jeg passer alltid på at jeg har originalpakningen med mitt navn på. Mulig det må skrives noe enten fra lege eller apotek ang. a-preperater, tipper det.

Gjest Myanmaya

Jeg har reist med både a,b og c-preperater uten problemer. Men jeg passer alltid på at jeg har originalpakningen med mitt navn på. Mulig det må skrives noe enten fra lege eller apotek ang. a-preperater, tipper det.

Forsøker det jeg også. Takk for svar :-)

Gjest lithium

Forsøker det jeg også. Takk for svar :-)

Det finnes ulike regler for de ulike land når det gjelder innog utførsel av medisiner. Ambassaden kan svare på hvilke regler som gjelder for det landet du skal til. Norge deltar i Schengen-samarbeidet om tollregler og annet. Samarbeidet omfatter også Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Hellas, Island, Italia, Luxembourg, Nederland, Portugal, Spania, Sverige, Tyskland og Østerrike. Skal du reise til disse landene bør du ha med deg attest på medisiner som etter internasjonale regler klassifiseres som narkotika. Dette gjelder eksempelvis de fleste sovemidler og beroligende midler og mange smertestillende midler.

Apotekene har myndighet til å skrive ut Schengen-attest, og er gratis for Alliance medlemmer i Alliance apotek. Skal du reise til land som ikke inngår i Schengen-samarbeidet og medbringe narkotiske legemidler, må attest skrives ut av Statens legemiddelverk.

Sakset fra www.allianceapotek.no

God tur :)

Annonse

Gjest Myanmaya

Det finnes ulike regler for de ulike land når det gjelder innog utførsel av medisiner. Ambassaden kan svare på hvilke regler som gjelder for det landet du skal til. Norge deltar i Schengen-samarbeidet om tollregler og annet. Samarbeidet omfatter også Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Hellas, Island, Italia, Luxembourg, Nederland, Portugal, Spania, Sverige, Tyskland og Østerrike. Skal du reise til disse landene bør du ha med deg attest på medisiner som etter internasjonale regler klassifiseres som narkotika. Dette gjelder eksempelvis de fleste sovemidler og beroligende midler og mange smertestillende midler.

Apotekene har myndighet til å skrive ut Schengen-attest, og er gratis for Alliance medlemmer i Alliance apotek. Skal du reise til land som ikke inngår i Schengen-samarbeidet og medbringe narkotiske legemidler, må attest skrives ut av Statens legemiddelverk.

Sakset fra www.allianceapotek.no

God tur :)

Men gjelder det c preparater?

Sovemdler er vel b preparater tror jeg.

Skal til et Schengen land, så snart at jeg ikke vet om jeg gidder innom vaktapotek (burde tenkt på det før).

Men det burde jo gå bra uansett da.....? Tviler på at de gjennomsøker bagasjen min, jeg ser nokså uskyldig ut ;-)

Takk for saksingen, sovemedisinene blir hjemme! :-)

Men gjelder det c preparater?

Sovemdler er vel b preparater tror jeg.

Skal til et Schengen land, så snart at jeg ikke vet om jeg gidder innom vaktapotek (burde tenkt på det før).

Men det burde jo gå bra uansett da.....? Tviler på at de gjennomsøker bagasjen min, jeg ser nokså uskyldig ut ;-)

Takk for saksingen, sovemedisinene blir hjemme! :-)

Eg tok med sovemedisin til Spania i sommer, Imovane.

Apoteket sa eg ikkje trengte noe papir, men måtte ta med originalembalasje og ha medisinene oppi der og med mitt og legens navn på etiketten.

Gjest Myanmaya

Eg tok med sovemedisin til Spania i sommer, Imovane.

Apoteket sa eg ikkje trengte noe papir, men måtte ta med originalembalasje og ha medisinene oppi der og med mitt og legens navn på etiketten.

Ok, takk :-) Da gjør jeg også det!

Funker det på sobril også tro? Vil jo tro det er likestillt med immovane?

Ok, takk :-) Da gjør jeg også det!

Funker det på sobril også tro? Vil jo tro det er likestillt med immovane?

Du MÅ ha Sjenganattest for Sobril. Apoteket har fullstendig liste over hvilke medisiner som krever dette. Husk å ta med deg pass når du bestiller attesten, for passnummeret skal stå på attesten.

Gjest Myanmaya

Du MÅ ha Sjenganattest for Sobril. Apoteket har fullstendig liste over hvilke medisiner som krever dette. Husk å ta med deg pass når du bestiller attesten, for passnummeret skal stå på attesten.

Vet du om de kan skrive ut attest raskt? Reiser i dag.

Jeg bare dropper å ta med sobrilen hvis det ikke går. Det er viktigere å få med zyprexaen :-)

Annonse

Gjest Myanmaya/Mohikaneren und so weiter.

Ringte apoteket, de sa at Zyprexa trenger man ikke Scengen-attest for, men for Sobril trenger man det.

Altså; B-preparater må man ha attest for, men ikke for C-preparater.

Og om det er B eller C finner man ut ved å gjøre som muskath sier, se på bokstaven foran legemiddelet.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...