Gå til innhold

Er lei litt lei nå.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en mann i vennegjengen vår som ble skilt for 2 år siden. Han er 50 år.

Mannen er snill og grei og finner på mange sosiale ting etter at han ble skilt og er årsaken til at gjengen har våknet til live igjen etter mange år med barn.

De fleste har store barn nå (bortsett fra vi som også ha attpåklatt).

Han har altså vært en postiv faktor i livet vårt.

Likevel er jeg ganske lei nå. Og det er fordi han maser ekstra mye på oss og da speseilelt på mannen min. Blir bedt med jeg også. Det er ikke det, men ungene må også prioriteres.

Han trenger ta med seg noen når han skal leve ungkarslivet og det virker som mannen min blir smigret av å være den "utvalgte kameraten".

Nå har de ganske like interesser og er aktive typer begge to og går på ski, spiller golf og seiler sammen.

Jeg har vogså begynt å spille golf. har tatt det grønne kortet, men nå virker det som han fikk meg tiil å ta det grønne kortet bare fordi han tror at hvis jeg blir blitt av basillen, så kan vi bli med han hele tiden.

Jeg har satt foten ned ovenfor mannnen og sagt at nå tar det for mye av her, men problemet er at han ringer hele tiden,for å sjekke stoga.

Ringte flere dager da vi var i utlandet i jula og ringte hver dag da vi var på fjellet i i helga. Han ringer også flere ganger midt i uka.

Dette har pågått det siste året.

Han fisker og fisker og vil vite hva vi gjør til enhver tid. Virker som han vil ha full kontroll på hva mannen min bruker fritiden sin til og forsøker planlegge helgene fremover med skiturer etc. slik at han skal få minst mulig tid til oss.

Nesten som jeg mistenker han for å være sjalu for at mannen min går på ski med familien sin isteden for sammen med han.

Nå har jeg vært tålmodig ganske lenge, rett og slett fordi mannen er jo så snill og god og det er vanskelig å bli sint på han, men nå er det like før jeg ber han dra til hel...

Hvordan hadde dere reagert på dette?

Å snakke med mannen min gjør jeg selvfølgelig, men han greier ikke sette grenser ovenfor han.

En stund fant han seg dame og da ble det stille og deilig noen uker, men nå er det på`n igjen.

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• adelie

7

• nick

2

• Jølsen

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Er du i femtiårene altså? Jeg trodde du var i tredveårene eller yngre.

Synes du rett og slett skal fortelle han, på en reflektert og voksen måte, at dere ikke har anledning til å tilfredsstille hans umettelige behov for bekreftelse og sosiale trang. Tror ikke det hjelper å komme med hint, tror dere bare må fatte dere i enkelthet slik at han faktisk har forstått det dere har sagt.

Skrevet

Jeg synes dere må forklare at deres livssituasjon er så annerledes enn hans. At dere har en annen livsrytme, rett og slett, sålenge dere har ansvar for barn som ikke er utflyttet.

Og så oppfordre ham til å ta kontakt, men "kanskje" en gang i uka eller så. At det blir litt mye. At dere likevel setter veldig pris på ham, og hans initiativ osv osv.

Lykke til, her må det settes grenser, og gjør det muntlig, for all del :)

Skrevet

Er du i femtiårene altså? Jeg trodde du var i tredveårene eller yngre.

Synes du rett og slett skal fortelle han, på en reflektert og voksen måte, at dere ikke har anledning til å tilfredsstille hans umettelige behov for bekreftelse og sosiale trang. Tror ikke det hjelper å komme med hint, tror dere bare må fatte dere i enkelthet slik at han faktisk har forstått det dere har sagt.

Jeg er 9 år yngre enn disse 2, så da vet du omtrent hvor gammel jeg er.

Ellers takk for svar.

Skrevet

Jeg synes dere må forklare at deres livssituasjon er så annerledes enn hans. At dere har en annen livsrytme, rett og slett, sålenge dere har ansvar for barn som ikke er utflyttet.

Og så oppfordre ham til å ta kontakt, men "kanskje" en gang i uka eller så. At det blir litt mye. At dere likevel setter veldig pris på ham, og hans initiativ osv osv.

Lykke til, her må det settes grenser, og gjør det muntlig, for all del :)

Mannen min har sagt på en fin måte at kona synes det har blitt litt lite familieliv i det siste, men han har ikke tatt hintet.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg tror nok det beste er at mannen din forstår at han må sette grenser, selv om du sier han ikke klarer det. Du kan hjelpe han med å finne fine måter å avvise han på. Dere må sikkert planlegge litt framover slik at mannen din er klar på når han kan tilbringe tid sammen med den fyren. Dessuten trenger ikke mannen din å forklare han hvorfor det ikke passer. Det er vanskelig å avvisse noen, men det blir lettere neste gang.

Vi er i en lignende situasjon, men det er en nyskilt venninne av meg. Hadde det vært opp til henne ville hun vært her hele tiden når barna er hos faren. Hun har vært umulig å få ut dørene, selv om jeg har sagt at jeg må legge meg. Hun sitter gjerne til 03-04 om jeg ikke nærmest kaster henne ut. Det er slitsomt, men jeg ser at klare svar har hjulpet på. Det er også et veldig mas annenhver helg om å gå ut på livet. Går jeg ut med henne fredag vil hun ut lørdag også.

Jeg skjønner du blir litt lei. Jeg vet egentlig ikke om du skal si noe til han. Da ender du opp med å bli den sure kona i hans øyne. Jeg synes det er din manns oppgave siden de er kamerater. Først må din mann innse at dette er et problem da.

Annonse

Skrevet

Jeg er 9 år yngre enn disse 2, så da vet du omtrent hvor gammel jeg er.

Ellers takk for svar.

Da er du 29.

Skrevet

Mannen min har sagt på en fin måte at kona synes det har blitt litt lite familieliv i det siste, men han har ikke tatt hintet.

Dere må ta det tydelig. Du må kanskje gå noen runder med mannen din slik at han ser situasjonen tydeligere, og manne ham opp til å ta det opp som et tema. Ikke bare en bemerkning liksom. Vennen deres kan bli snurt, men det er en sjanse dere må ta..

Skrevet

ps. et alternativ til det jeg skrev under her, er å la være å ta telefonen, unntatt når det passer dere, og å si nei unntatt når det passer å si ja. Men du MÅ ha med mannen din, dere må stå sammen, hvis ikke blir det bare en suppe.

Skrevet

Jeg ville trodd at det at mannen din fant seg dame var et større problem enn en innpåsliten kompis?

Forøvrig, og på veeldig generellt grunnlag: Kvinnfolk har ofte problemer når det dukker opp kompiser (av mannen) som stikker innom ofte, spesiellt dersom han er ungkar og truandes til å dra med husbonden på "tvilsomme" prosjekter.

Skrevet

Jeg ville trodd at det at mannen din fant seg dame var et større problem enn en innpåsliten kompis?

Forøvrig, og på veeldig generellt grunnlag: Kvinnfolk har ofte problemer når det dukker opp kompiser (av mannen) som stikker innom ofte, spesiellt dersom han er ungkar og truandes til å dra med husbonden på "tvilsomme" prosjekter.

Kameraten fant seg dame.

Skrevet

Næmmen, det må da være MANNEN din som synes det er blitt for lite familieliv, ellers har jo ikke budskapet noen som helst kraft.

Å skylde på deg kan jo gi kameraten bare mer vann på mølla, da møter han jo i realiteten ingen motstand. Og kanskje han gjør litt narr av mannen din også, litt sånn godmodig kameratslig med en snev av undertone - kaller'n for tøffel og slikt, som gjør det lettere for mannen din å gi etter.

Dessuten, hvis mannen din virkelig ikke vil være med denne kameraten, så må det jo være han som velger familien foran noen andre.

Skrevet

Næmmen, det må da være MANNEN din som synes det er blitt for lite familieliv, ellers har jo ikke budskapet noen som helst kraft.

Å skylde på deg kan jo gi kameraten bare mer vann på mølla, da møter han jo i realiteten ingen motstand. Og kanskje han gjør litt narr av mannen din også, litt sånn godmodig kameratslig med en snev av undertone - kaller'n for tøffel og slikt, som gjør det lettere for mannen din å gi etter.

Dessuten, hvis mannen din virkelig ikke vil være med denne kameraten, så må det jo være han som velger familien foran noen andre.

Mannen min er nok ingen tøffel og det er -jeg- som synes det blir for mye. Derfor litt kinkig dette.

Annonse

Skrevet

Mannen min er nok ingen tøffel og det er -jeg- som synes det blir for mye. Derfor litt kinkig dette.

Nei, jeg mener ikke at mannen din ER tøffel, men KAMERATEN kan gjerne erte han litt sånn kameratslig med det - og det kan jo være med en undertone - så lenge det ikke er mannen din som mener at det blir lite familieliv, men du som mener han må være mer hjemme.

See?

Personlig synes jeg ikke det er noe om å gjøre å holde på en mann som egentlig ønsker å være et annet sted. Det blir uholdbart i lengden. Det må være HANS ønske om å tilbringe tid sammen med oss som er avgjørende, ikke hva JEG ønsker at han skal gjøre.

Skrevet

Nei, jeg mener ikke at mannen din ER tøffel, men KAMERATEN kan gjerne erte han litt sånn kameratslig med det - og det kan jo være med en undertone - så lenge det ikke er mannen din som mener at det blir lite familieliv, men du som mener han må være mer hjemme.

See?

Personlig synes jeg ikke det er noe om å gjøre å holde på en mann som egentlig ønsker å være et annet sted. Det blir uholdbart i lengden. Det må være HANS ønske om å tilbringe tid sammen med oss som er avgjørende, ikke hva JEG ønsker at han skal gjøre.

Jeg er enig med deg.

Har tenkt på det og jeg tror ikke jeg skal forsøke hindre noe som helst. Bare avvente å se.

Jeg har sagt hva jeg mener om saken og kan ikke gjøre mer enn det.

Jeg vil ikke tvinge mannen min til å si noe han ikke har lyst til.

Man får selv ta konsekvensene for egne valg.

Skrevet

Dette blir akkurat det samme som når man har en venninne og hun finner seg kjæreste og ikke holder kontakten. Jeg mistet alle vennene mine da jeg ble skilt for 22 år siden fordi de ikke var interessert i å være sammen med meg når jeg var singel og idag har jeg faktisk ingen gifte venner. Man vil jo fremdeles være venner med folk selv om man blir skilt men det går ikke for man blir alltid satt i andre rekke. Veldig sårende og jeg er imponert over at denne mannen fremdeles gidder å ringe mannen din :o)

Skrevet

Jeg er enig med deg.

Har tenkt på det og jeg tror ikke jeg skal forsøke hindre noe som helst. Bare avvente å se.

Jeg har sagt hva jeg mener om saken og kan ikke gjøre mer enn det.

Jeg vil ikke tvinge mannen min til å si noe han ikke har lyst til.

Man får selv ta konsekvensene for egne valg.

Nemlig. Menn er litt som barn, deres oppførsel må få konsekvenser.

Skrevet

Dette blir akkurat det samme som når man har en venninne og hun finner seg kjæreste og ikke holder kontakten. Jeg mistet alle vennene mine da jeg ble skilt for 22 år siden fordi de ikke var interessert i å være sammen med meg når jeg var singel og idag har jeg faktisk ingen gifte venner. Man vil jo fremdeles være venner med folk selv om man blir skilt men det går ikke for man blir alltid satt i andre rekke. Veldig sårende og jeg er imponert over at denne mannen fremdeles gidder å ringe mannen din :o)

Du, denne mannen ringte aldri så lenge han var gift.

Nå når han ble skilt, ringer han hele tiden.

Jeg hadde en viss forståelse for det, men skulle ønske det fantes en mellomting mellom å ikke ringe i det hele tatt og ringe hele tiden.

Han har nok valgt mannen min blandt mange andre han kunne valgt fordi han vet at kona (altså jeg) er så rund og tolerant:)

Mannen min har stort sett fått gjøre hva han lyster, men jeg kjenner nå at det begynner å bli litt nok.

Skrevet

Du, denne mannen ringte aldri så lenge han var gift.

Nå når han ble skilt, ringer han hele tiden.

Jeg hadde en viss forståelse for det, men skulle ønske det fantes en mellomting mellom å ikke ringe i det hele tatt og ringe hele tiden.

Han har nok valgt mannen min blandt mange andre han kunne valgt fordi han vet at kona (altså jeg) er så rund og tolerant:)

Mannen min har stort sett fått gjøre hva han lyster, men jeg kjenner nå at det begynner å bli litt nok.

Hvis han aldri ringte når han var gift stiller saken seg annerledes. Da skjønner jeg hvorfor du reagerer. Jeg hadde tross alt hatt venninnene mine fra før jeg ble gift og alle de årene vi var gift.

Skrevet

Kan ikke disse to gutta lage seg en _fast_ avtale som gjelder i utgangspunktet? F.eks. at de spiller golf sammen hver første xxxdag i måneden om sommeren og går på ski noe tilsvarende om vinteren? Da unngår dere ringingen og dere vet omtrent hvor mye han "belegger" av din manns fritid.

Men jeg er enig i at det er mannen din som må si fra, uten å skylde på deg. Han får klare å uttrykke at han vil ha tid til sine egne prosjekter (familien inkludert).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...