Gå til innhold

grønnsaker

pekkaline

Anbefalte innlegg

Klassisk: Salat eller kokte grønnsaker som gulrot, blomkål, brokkoli.

På salaten bruker jeg gjerne en dressing jeg lager selv: Balsamicoeddik, sweet chilisaus + litt sukker. 1-2 ts holder til en posjon.

Jeg er også veldig glad i stekte grønnsaker. Bruker det jeg har og tar på litt salt, sukker og soyasaus (e.l. andre sauser) Da kan jeg gjerne hoppe helt over poteter/pasta/ris.

Dersom du vil kutte ned på kjappe karbohydrater kan du også bruke linser. For å få litt mer smak kan du frese en løk + litt hvitløk. Kok linsene som beskrevet på pakka men tilsett også litt buljong i kokevannet.

Du kan jo også bruke fullkornsprodukter når du skal ha pasta/ris. Mye bedre for deg, og smaken er bra:-)

Tusen takk for gode tips! Skrives ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pekkaline

13

• mariaflyfly

5

• Mrs. Wallace

2

• Åsemor

1

Mest aktive i denne tråden

[quote name=Shira :o)' timestamp='1200318634' post='3778072]

Jeg bruker mye salat med grønnsaker oppi. Hjertesalat eller annen type (her varierer jeg mye slik at jeg ikke går lei, trippelsalat osv), blomkål i små buketter, noen ganger raspet gulerot oppi, løk, reddiker i små biter. Hiv bare oppi det du liker. Jeg bruker også agurk. Minimais. Purre.

Jeg steker mye grønnsaker, squash, løk og sopp med litt salt og pepper på, er godt.

Vi har maiskolber av og til. Jeg er svært glad i blomkål og broccoli, så det er en gjenganger hos oss, både kokt og woket. Jeg kan spise løk på alt, samme med sopp. Ikke alltid guttungen er like fornøyd med det da ;o)

Rosenkål om du liker det? Den snackspaprikaen er kjempegod, og jeg bruker den salater, steker sammen med andre ting, i sauser der det passer.

Takk! Nå fikk jeg faktisk vann i munnen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å skjære opp f.eks squash, gulrøtter, løk, paprika og blomkål. Så legger jeg det i en ildfast form, heller på litt olivenolje og strør på salt og pepper. Det kan være smart å fordele krydderet og oljen litt. Så bakes det hele i ovnen på 200 grader i cirka 40 min. :-)

*skriver og skriver* takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Stekte gulrøtter og brokkoli. Stekt ihjel, sånn at de blir svidde. Krydrer MASSE med aromat-krydder. Fjerner liksom den sunne smaken, men jeg håper det blir igjen litt sunt. ;)

Ellers er vel wok et hett alternativ?

Det hørtes ikke sunt ut.

Vitaminene forsvinner jo ved overdreven oppvarming, og en bør også holde seg unna for mye stekt mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukens undervurderte grønnsak: Fenikkel!

Du kan f.eks ta fenikkel, gulrot, løk og paprika. Kutt i store, gode biter og legg i en form. Sprinkle over olivenolje, grovt salt og evt noen urter. Legg gjerne et par hvitløksfedd i formen, også. Stek/bak i ovnen i...tja....en tjue minutters tid? Spis evt med et godt kjøttstykke og en sjysaus. Sunt - og skikkelig godt.

Ellers er jeg veldig glad i å woke strimlet gulrot, strimlet purre og hele/halve sukkererter. Ikke lenge, de skal fremdeles ha et skikkelig "knepp" i seg. Bruk gjerne _bittelitt_ sesamolje i woken.

tusen hjertelig takk :) Så fint det er med dol :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag grønnsakssuppe, bruk grønnsaksbuljong i sammen med masse grønnsaker i terninger, dritgodt :-)

Om du ønsker litt mer "kjøtt" så kan du godt ha i kyllingboller - eller blande i trøndersodd, det blir en veldig god suppe :-)

Supert forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan f.eks ta fenikkel, gulrot, løk og paprika. Kutt i store, gode biter og legg i en form. Sprinkle over olivenolje, grovt salt og evt noen urter. Legg gjerne et par hvitløksfedd i formen, også. Stek/bak i ovnen i...tja....en tjue minutters tid? Spis evt med et godt kjøttstykke og en sjysaus. Sunt - og skikkelig godt.

Ellers er jeg veldig glad i å woke strimlet gulrot, strimlet purre og hele/halve sukkererter. Ikke lenge, de skal fremdeles ha et skikkelig "knepp" i seg. Bruk gjerne _bittelitt_ sesamolje i woken.

Det hørtes godt ut!!!!! Fennikel har jeg aldri kjøpt, men muligens så vidt smakt. Litt anissmak, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes godt ut!!!!! Fennikel har jeg aldri kjøpt, men muligens så vidt smakt. Litt anissmak, ikke sant?

Fenikkel er helt konge. Jeg bruker det når jeg lager risotto. Lukta av hakka fenikkel og hvitløk som surrer i olivenolje er nyyydelig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har en svak anissmak, men det kommer an på tilberedningen, også. Det er kjempegodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har en svak anissmak, men det kommer an på tilberedningen, også. Det er kjempegodt.

Hvis jeg skal lage det i morgen, hva slags kjøtt har en til da? En skinkeboks? Har du ris/potet til?

Fikk lyst til å prøve dette i morgen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å legge et stykke laks pr pers på toppen av samme grønnsaksblanding og hell over en boks kokosmelk før du setter formen i stekeovnen - mmm! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal lage det i morgen, hva slags kjøtt har en til da? En skinkeboks? Har du ris/potet til?

Fikk lyst til å prøve dette i morgen :-)

Skinkeboks???? Helligbrøde! :(((

Oppskrifta til Kokke-Lise er ganske lik den jeg pleier å lage. (jeg bruker ikke estragon og mascarpone).

Pleier å bruke gulrot, fenikkel, løk og hvitløk. Også må du ha risottoris. Og tørr hvitvin.

Jeg skal lage det til faren min, brorsan og svigerinna på onsdag, da skal vi ha bursdagsmiddag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skinkeboks???? Helligbrøde! :(((

Oppskrifta til Kokke-Lise er ganske lik den jeg pleier å lage. (jeg bruker ikke estragon og mascarpone).

Pleier å bruke gulrot, fenikkel, løk og hvitløk. Også må du ha risottoris. Og tørr hvitvin.

Jeg skal lage det til faren min, brorsan og svigerinna på onsdag, da skal vi ha bursdagsmiddag. :)

Spurte jeg ikke Mrs Wallace...?

Kremt. Dette skulle nå bare være en vanlig tirsdagsmiddag. Da duger vel skinkeboks vel? Godt det da!

Hva er risottoris? Bruker vanlig ris jeg....*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte jeg ikke Mrs Wallace...?

Kremt. Dette skulle nå bare være en vanlig tirsdagsmiddag. Da duger vel skinkeboks vel? Godt det da!

Hva er risottoris? Bruker vanlig ris jeg....*s*

Jeg kløna. Sorry. Trodde jeg hadde svar til meg oppe, og så var det 100 nyeste. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å legge et stykke laks pr pers på toppen av samme grønnsaksblanding og hell over en boks kokosmelk før du setter formen i stekeovnen - mmm! :)

Oi, kokosmelk, det var litt avansert. Kanskje det bør prøves?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes innmari godt ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes innmari godt ut. :)

Det er innmari godt, og fennikelsmaken kommer virkelig til sin rett! Nydelig med litt malt ingefær eller Kikkoman soyasaus i kokosmelken også!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, kokosmelk, det var litt avansert. Kanskje det bør prøves?

Neida, ikke avansert i det hele tatt, og den har en særpreget smak som løfter litt kjedelige - eller demper veldig spycie- retter.

Kokosmelk står ofte sammen med asiatisk mat, i små bokser på størrelse med tomatpuréboksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Neida, ikke avansert i det hele tatt, og den har en særpreget smak som løfter litt kjedelige - eller demper veldig spycie- retter.

Kokosmelk står ofte sammen med asiatisk mat, i små bokser på størrelse med tomatpuréboksene.

Så det er en sånn liten boks du mener? Det holder? Jeg har bare sånne litt store bokser jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...