pekkaline Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Klassisk: Salat eller kokte grønnsaker som gulrot, blomkål, brokkoli. På salaten bruker jeg gjerne en dressing jeg lager selv: Balsamicoeddik, sweet chilisaus + litt sukker. 1-2 ts holder til en posjon. Jeg er også veldig glad i stekte grønnsaker. Bruker det jeg har og tar på litt salt, sukker og soyasaus (e.l. andre sauser) Da kan jeg gjerne hoppe helt over poteter/pasta/ris. Dersom du vil kutte ned på kjappe karbohydrater kan du også bruke linser. For å få litt mer smak kan du frese en løk + litt hvitløk. Kok linsene som beskrevet på pakka men tilsett også litt buljong i kokevannet. Du kan jo også bruke fullkornsprodukter når du skal ha pasta/ris. Mye bedre for deg, og smaken er bra:-) Tusen takk for gode tips! Skrives ut 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1200318634' post='3778072] Jeg bruker mye salat med grønnsaker oppi. Hjertesalat eller annen type (her varierer jeg mye slik at jeg ikke går lei, trippelsalat osv), blomkål i små buketter, noen ganger raspet gulerot oppi, løk, reddiker i små biter. Hiv bare oppi det du liker. Jeg bruker også agurk. Minimais. Purre. Jeg steker mye grønnsaker, squash, løk og sopp med litt salt og pepper på, er godt. Vi har maiskolber av og til. Jeg er svært glad i blomkål og broccoli, så det er en gjenganger hos oss, både kokt og woket. Jeg kan spise løk på alt, samme med sopp. Ikke alltid guttungen er like fornøyd med det da ;o) Rosenkål om du liker det? Den snackspaprikaen er kjempegod, og jeg bruker den salater, steker sammen med andre ting, i sauser der det passer. Takk! Nå fikk jeg faktisk vann i munnen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Jeg pleier å skjære opp f.eks squash, gulrøtter, løk, paprika og blomkål. Så legger jeg det i en ildfast form, heller på litt olivenolje og strør på salt og pepper. Det kan være smart å fordele krydderet og oljen litt. Så bakes det hele i ovnen på 200 grader i cirka 40 min. :-) *skriver og skriver* takk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Stekte gulrøtter og brokkoli. Stekt ihjel, sånn at de blir svidde. Krydrer MASSE med aromat-krydder. Fjerner liksom den sunne smaken, men jeg håper det blir igjen litt sunt. Ellers er vel wok et hett alternativ? Det hørtes ikke sunt ut. Vitaminene forsvinner jo ved overdreven oppvarming, og en bør også holde seg unna for mye stekt mat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Ukens undervurderte grønnsak: Fenikkel! Du kan f.eks ta fenikkel, gulrot, løk og paprika. Kutt i store, gode biter og legg i en form. Sprinkle over olivenolje, grovt salt og evt noen urter. Legg gjerne et par hvitløksfedd i formen, også. Stek/bak i ovnen i...tja....en tjue minutters tid? Spis evt med et godt kjøttstykke og en sjysaus. Sunt - og skikkelig godt. Ellers er jeg veldig glad i å woke strimlet gulrot, strimlet purre og hele/halve sukkererter. Ikke lenge, de skal fremdeles ha et skikkelig "knepp" i seg. Bruk gjerne _bittelitt_ sesamolje i woken. tusen hjertelig takk Så fint det er med dol 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Lag grønnsakssuppe, bruk grønnsaksbuljong i sammen med masse grønnsaker i terninger, dritgodt :-) Om du ønsker litt mer "kjøtt" så kan du godt ha i kyllingboller - eller blande i trøndersodd, det blir en veldig god suppe :-) Supert forslag 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Ukens undervurderte grønnsak: Fenikkel! Du kan f.eks ta fenikkel, gulrot, løk og paprika. Kutt i store, gode biter og legg i en form. Sprinkle over olivenolje, grovt salt og evt noen urter. Legg gjerne et par hvitløksfedd i formen, også. Stek/bak i ovnen i...tja....en tjue minutters tid? Spis evt med et godt kjøttstykke og en sjysaus. Sunt - og skikkelig godt. Ellers er jeg veldig glad i å woke strimlet gulrot, strimlet purre og hele/halve sukkererter. Ikke lenge, de skal fremdeles ha et skikkelig "knepp" i seg. Bruk gjerne _bittelitt_ sesamolje i woken. Det hørtes godt ut!!!!! Fennikel har jeg aldri kjøpt, men muligens så vidt smakt. Litt anissmak, ikke sant? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Det hørtes godt ut!!!!! Fennikel har jeg aldri kjøpt, men muligens så vidt smakt. Litt anissmak, ikke sant? Fenikkel er helt konge. Jeg bruker det når jeg lager risotto. Lukta av hakka fenikkel og hvitløk som surrer i olivenolje er nyyydelig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Det hørtes godt ut!!!!! Fennikel har jeg aldri kjøpt, men muligens så vidt smakt. Litt anissmak, ikke sant? Ja, det har en svak anissmak, men det kommer an på tilberedningen, også. Det er kjempegodt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Ja, det har en svak anissmak, men det kommer an på tilberedningen, også. Det er kjempegodt. Hvis jeg skal lage det i morgen, hva slags kjøtt har en til da? En skinkeboks? Har du ris/potet til? Fikk lyst til å prøve dette i morgen :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Ukens undervurderte grønnsak: Fenikkel! Du kan f.eks ta fenikkel, gulrot, løk og paprika. Kutt i store, gode biter og legg i en form. Sprinkle over olivenolje, grovt salt og evt noen urter. Legg gjerne et par hvitløksfedd i formen, også. Stek/bak i ovnen i...tja....en tjue minutters tid? Spis evt med et godt kjøttstykke og en sjysaus. Sunt - og skikkelig godt. Ellers er jeg veldig glad i å woke strimlet gulrot, strimlet purre og hele/halve sukkererter. Ikke lenge, de skal fremdeles ha et skikkelig "knepp" i seg. Bruk gjerne _bittelitt_ sesamolje i woken. Prøv å legge et stykke laks pr pers på toppen av samme grønnsaksblanding og hell over en boks kokosmelk før du setter formen i stekeovnen - mmm! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Hvis jeg skal lage det i morgen, hva slags kjøtt har en til da? En skinkeboks? Har du ris/potet til? Fikk lyst til å prøve dette i morgen :-) Skinkeboks???? Helligbrøde! (( Oppskrifta til Kokke-Lise er ganske lik den jeg pleier å lage. (jeg bruker ikke estragon og mascarpone). Pleier å bruke gulrot, fenikkel, løk og hvitløk. Også må du ha risottoris. Og tørr hvitvin. Jeg skal lage det til faren min, brorsan og svigerinna på onsdag, da skal vi ha bursdagsmiddag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Hvis jeg skal lage det i morgen, hva slags kjøtt har en til da? En skinkeboks? Har du ris/potet til? Fikk lyst til å prøve dette i morgen :-) Hehe, jeg trodde du hadde svart meg på risotto-greia. Her er ihvertfall linken som jeg glemte. http://www.nrk.no/programmer/tv/frokost_tv/5017847.html 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Skinkeboks???? Helligbrøde! (( Oppskrifta til Kokke-Lise er ganske lik den jeg pleier å lage. (jeg bruker ikke estragon og mascarpone). Pleier å bruke gulrot, fenikkel, løk og hvitløk. Også må du ha risottoris. Og tørr hvitvin. Jeg skal lage det til faren min, brorsan og svigerinna på onsdag, da skal vi ha bursdagsmiddag. Spurte jeg ikke Mrs Wallace...? Kremt. Dette skulle nå bare være en vanlig tirsdagsmiddag. Da duger vel skinkeboks vel? Godt det da! Hva er risottoris? Bruker vanlig ris jeg....*s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Spurte jeg ikke Mrs Wallace...? Kremt. Dette skulle nå bare være en vanlig tirsdagsmiddag. Da duger vel skinkeboks vel? Godt det da! Hva er risottoris? Bruker vanlig ris jeg....*s* Jeg kløna. Sorry. Trodde jeg hadde svar til meg oppe, og så var det 100 nyeste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Prøv å legge et stykke laks pr pers på toppen av samme grønnsaksblanding og hell over en boks kokosmelk før du setter formen i stekeovnen - mmm! Oi, kokosmelk, det var litt avansert. Kanskje det bør prøves? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Prøv å legge et stykke laks pr pers på toppen av samme grønnsaksblanding og hell over en boks kokosmelk før du setter formen i stekeovnen - mmm! Det hørtes innmari godt ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Det hørtes innmari godt ut. Det er innmari godt, og fennikelsmaken kommer virkelig til sin rett! Nydelig med litt malt ingefær eller Kikkoman soyasaus i kokosmelken også! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Oi, kokosmelk, det var litt avansert. Kanskje det bør prøves? Neida, ikke avansert i det hele tatt, og den har en særpreget smak som løfter litt kjedelige - eller demper veldig spycie- retter. Kokosmelk står ofte sammen med asiatisk mat, i små bokser på størrelse med tomatpuréboksene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Neida, ikke avansert i det hele tatt, og den har en særpreget smak som løfter litt kjedelige - eller demper veldig spycie- retter. Kokosmelk står ofte sammen med asiatisk mat, i små bokser på størrelse med tomatpuréboksene. Så det er en sånn liten boks du mener? Det holder? Jeg har bare sånne litt store bokser jeg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.