Gå til innhold

Remeron - ADHD barn

Gjest bare grubler litt.....

Anbefalte innlegg

Det er mange forskjellige typer ADHD, eller det vil si barn med ADHD kan ha ulike symptomer. Du har den type ADHD barn runde som ofte er veldig blide men som er hyperaktiv og har derfor vanskelig for å konsentere seg, rødhårete ADHD barn har også ofte denne blide aktive versjonen men kan også være agressiv ved siden av(Jeg snakker bare om det generelle, tendensene jeg har sett, har hobbyforsket litt) Så er det den tynne som ofte er veldig grinete,som kan bli veldig agressiv og får raseriutbrudd,og som vil ha oppmerksomhet hele tiden, sutrer mye, vil ha veldig mye, er enten langt oppe(hyper) eller nede (men hyper på en trassig måte)skaper seg når han/hun ikke får viljen sin...(dette er bare tendenser jeg har sett og det er bare mitt eget forslag til en teori jeg skriver, uten grunnlag eller fakta/undersøkelser).

Alle disse typene/gruppene får ofte diagnosen ADHD, men når symptomene er anderledes fra hver gruppe, hvorfor får alle den samme type medisin, rihtalin..concerta osv....

Jeg har forsøkt concerta på mitt barn på 8 år og bivirkningene var alvorlige; heftige tvangstanker,tics,hjertebank og forvirring. Mitt barn er den tynne, negative/deprimerte men hyperaktive typen.

Hvorfor prøver en ikke med medisin som typen remeron for barn her i Norge. Jeg har lest at det har blitt gjort i USA med godt resultat, men at dette ikke er forsket godt nok rundt. Rihtalin og Concerta gir avhengighet og er sentralnervestimulerende. Remeron er ikke det! Er det ikke mulig å lage mindre doser remeron for barn. Jeg vil tro at Concerta er en sterkere og mer skadelig medisin enn remeron, etter det jeg har lest.

Dette var bare noen tanker/forslag...håper jeg ikke provoserer noen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296614-remeron-adhd-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt barn har ADHD og tar remeron om kvelden,på dagen tar han concerta og fluoxetin...

Hmm, det er merkelig....for legen til mitt barn sa at en gir ikke remeron til barn i Norge. Hvordan fungerer det, og hvor gammelt er barnet ditt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296614-remeron-adhd-barn/#findComment-2394301
Del på andre sider

Gjest bare grubler litt...og det er ikke noe galt å lufte tankene sine

Denne teorien din med at ulike "typer ADHD" henger sammen med ytre, utseendenesmessige trekk, det minner meg om teoriene om langskallene og kortskallene... om du har hørt om det der... no offence, men jeg kjøper det ikke.

OK, du ble litt provosert, og synes mitt innlegg er "for dumt"...skjønner godt at du kan tenke det, siden jeg ikke er forsker osv.....men.....

Jeg har oppfattet det slik, siden jeg har jobbet med mange barn med ADHD, og jeg har lagret meg noen tendenser. Det jeg sier er bare det JEG har sett, ut i fra det generelle Jeg har ikke møtt alle ADHD barn i verden, men jeg har en jobb på skole der jeg jobber med ADHD barn og jeg har vært borti en god del barn som har denne diagnosen, og det jeg ser ut i fra de jeg har møtt at en kan se tendenser til ulike grupper med ADHD barn som har ulike sypmtomer. Jeg delte dem tilfeldig inn i 3 grupper fordi det er det jeg har sett mest av, for å få frem om det er riktig å gi alle en type Rhitalin medisin(concerta osv....) Jeg har tilfeldigvis lagt merke til at de runde med adhd ofte har en positiv form for hyperaktivitet og er smarte og har godt orforråd, de er ofte blide men for hyperaktiv til å jobbe med en ting om gangen, de tegner fort og blir ferdig og hopper over til neste aktivitet, de er som oftes blide men klarer ikke å konsentrere seg om en ting av gangen. Jeg nevnte rødhåret fordi jeg har lagt merke til at jeg har vært borti flest ADHD barn som kanskje tilfeldigvis er rødhåret med fregner...og av disse husker jeg dem som viltre, aktive, glade, smiler mye....men de blir mer agressive enn den første gruppen jeg nevnte. Jeg nevnte også tynen barn med ADHD fordi jeg har vært borti en del barn, og alle de tynne som hadde ADHD var hyperaktiv, men meget trassig,meget aggressiv, dårligere ordforråd, deprimert, kunne tegne lenge, holde på med data lenge...De som har vært runde som jeg har vært borti kunen ikke holde på å tegne lenge osv...det var mer "hyper" uten mye sinne. Jeg vet ihvertfall at jeg er inne på noe når det gjelder typer, kanskje noe kan ligge i genene(rødhåret), eller i hormoner om en er rund eller tynn...osv og alt dette er ren grubling....

Dette er kun egne erfaringer...., og jeg ville kun ha frem at alle disse forskjellige barna hadde diagnosen ADHD og om det var riktig å gi alle sammen samme type medisin, som inneholder det samme type virkestoffet.

Jeg har selv et barn som er av den "tynne" typen, som jeg mener heller ville hatt godt av medisin som demper depresjon og sinne, en mer type avslappende...beroligende medisin...og da tenkte jeg på remeron fordi det er en mild medisin mot depresjon, en blir mer rolig og sover godt om natten. I USA bruker noen barn med diagnosen ADHD denne medisinen men ofte i tilleg til rhitalin.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296614-remeron-adhd-barn/#findComment-2394304
Del på andre sider

Annonse

Gjest D*lilith

Hmm, det er merkelig....for legen til mitt barn sa at en gir ikke remeron til barn i Norge. Hvordan fungerer det, og hvor gammelt er barnet ditt?

Det fungerer sånn at han blir trøtt om kvelden,men ulempen er jo at han legger på seg mye da.

Ville at han skulle bytte piller,men han nekter selv...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296614-remeron-adhd-barn/#findComment-2394339
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

De får vel samme medisin fordi symptomene regnes for å komme av den samme typen dysfunksjon i hjernen, som er knyttet til eksekutivfunksjonen, så vidt jeg vet.

Sympotmene er bare ulike utslag av samme type svikt.

Synes også observasjonene dine blir litt komiske, men det stemmer sikkert det du mener å ha observert, og interessant å lese, men det er jo høyst uvitenskapelig og sannsynligvis bare et mønster som ikke betyr noe,og derfor er det nå mest kuriøst,og bør forbli det:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296614-remeron-adhd-barn/#findComment-2394375
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...