Gå til innhold

Til NHD om MR test...

Anbefalte innlegg

Hei lurte bare på hva man tar de MR testene for etc.. Jeg skal inn nå for å ta Cerebral MR for å utelukke hjerne organisk patologi...Men hva er dette egentlig? Hva er det de vil utelukke? Sykdommer? Og hva innebærer en Cerebral MR?

Jeg lurer også på om det er andre anti- depressive tabletter som kan brukes i stedenfor Wellbutrin... Har gått på det i over en og en halv mnd. Men ser ikke ut til å fungere! De sie jeg bør prøve et annet merke, problemet er at jeg vet at enkelte AD tabletter kan gi vektøkning!? Pga den jobben jeg har, og pga. Spiseforstyrrelse er det veldig viktig fo meg at jeg ikke kan få problemer av den sorten! Da det bare vil gjøre meg mer depressiv etc. Er det annet merke som tilsvarer Wellbutrin, som er som den og IKKE gir vekt økning?? Har pratet litt med dem der jeg får hjelp, men de annbefaler bare et par merker, og nekter å svare ordentlig på mine spm. Tror ikke de skjønner omfanget av en slik "ubetydelig" vektøkning kan ha på meg!

Please hjelp meg, så kan jeg prate lettere med dem, komme med egne forslag! Vil så gjerne komme meg ut av mørket snart..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296634-til-nhd-om-mr-test/
Del på andre sider

Fortsetter under...

MR bilder tar man fordi man vil utelukke at de symptomene du har ikke skyldes ting i hjernen. Man ser etter kreftsvulster, døde områder som kan ha kommet etter blødninger eller blodpropper. Man ser hvor store hulrommene i hjernen er, om de er større enn forventet, eller ulik størrelse. Man ser om hjernen presses utover eller om hjernen skrumer inn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296634-til-nhd-om-mr-test/#findComment-2395784
Del på andre sider

MR bilder tar man fordi man vil utelukke at de symptomene du har ikke skyldes ting i hjernen. Man ser etter kreftsvulster, døde områder som kan ha kommet etter blødninger eller blodpropper. Man ser hvor store hulrommene i hjernen er, om de er større enn forventet, eller ulik størrelse. Man ser om hjernen presses utover eller om hjernen skrumer inn.

Men, har de mistanke da eller er det bare som en slags rutine? Jeg har ikke noe erfaring i slike undersøkelser selv, og er jo relativt ung (21) så er jo litt engstelig! Psykologen min har mast så voldsomt på at jeg bør ta en slik test, og er den som har arrangert det hele.. Håper jo ikke at det er noe mistanker.. Med tanke på hva du sa de tester for! :(

Og lurer fortsatt på dette med medisinene mine... Vet at ikke noen kan si "DISSE tablettene MÅ du ta!". Og at dere ikke kjenner meg og min sykdom, så dere ikke kan diagnostisere meg etc. Men er mer snakk om at jeg vil gjerne ha forslag fra andre. NHD regner jeg jo med at har litt peiling på medisiner og hva de virker mot, bivirkninger etc. Og dere der ute, som har mer medisinsk erfaring utifra eget bruk, hva har fungert for dere? (Alvorlig depresjon, søvnproblemer og angst). Har astma, så vet ikke om alle medisiner går greit heller.. HAr liksom hatt vondere for å puste og hatt en del hodepine i det siste, men vet ikke om det er pga. tablettene jeg tar eller om det er stress etc?!

Kan noen please gi meg noen tips? Skal ikke se psykologen før lenge, så vil forberede meg, og ha noe å komme med jeg også i forhold til behandlings muligheter. Jeg vil bli frisk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296634-til-nhd-om-mr-test/#findComment-2396225
Del på andre sider

Men, har de mistanke da eller er det bare som en slags rutine? Jeg har ikke noe erfaring i slike undersøkelser selv, og er jo relativt ung (21) så er jo litt engstelig! Psykologen min har mast så voldsomt på at jeg bør ta en slik test, og er den som har arrangert det hele.. Håper jo ikke at det er noe mistanker.. Med tanke på hva du sa de tester for! :(

Og lurer fortsatt på dette med medisinene mine... Vet at ikke noen kan si "DISSE tablettene MÅ du ta!". Og at dere ikke kjenner meg og min sykdom, så dere ikke kan diagnostisere meg etc. Men er mer snakk om at jeg vil gjerne ha forslag fra andre. NHD regner jeg jo med at har litt peiling på medisiner og hva de virker mot, bivirkninger etc. Og dere der ute, som har mer medisinsk erfaring utifra eget bruk, hva har fungert for dere? (Alvorlig depresjon, søvnproblemer og angst). Har astma, så vet ikke om alle medisiner går greit heller.. HAr liksom hatt vondere for å puste og hatt en del hodepine i det siste, men vet ikke om det er pga. tablettene jeg tar eller om det er stress etc?!

Kan noen please gi meg noen tips? Skal ikke se psykologen før lenge, så vil forberede meg, og ha noe å komme med jeg også i forhold til behandlings muligheter. Jeg vil bli frisk!

Som oftest finner man ingenting på MR bilder, men det er viktig når man skal ekskludere andre forhold. Da kan man konkluderer med at symptomene ikke skyldes hjerneorganiske forhold, og kan da - hvis man har gjort en grundig somatisk utredning med blodprøver osv, si at symptomene med stor sannsynlighet skyldes psykiske forhold.

Det er altså blitt ganske vanlig å ta MR uansett alder når man skal utredes innenfor psykisk helsevern. Spesielt hvis man har merkelige symptomer. Er ikke kjekt å være behandler og overse somatiske forhold, tror jeg.

Har ikke din behandler gitt noen forklaring på hvorfor du bør gjøre dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296634-til-nhd-om-mr-test/#findComment-2396609
Del på andre sider

Gjest forvirra Taare!

Som oftest finner man ingenting på MR bilder, men det er viktig når man skal ekskludere andre forhold. Da kan man konkluderer med at symptomene ikke skyldes hjerneorganiske forhold, og kan da - hvis man har gjort en grundig somatisk utredning med blodprøver osv, si at symptomene med stor sannsynlighet skyldes psykiske forhold.

Det er altså blitt ganske vanlig å ta MR uansett alder når man skal utredes innenfor psykisk helsevern. Spesielt hvis man har merkelige symptomer. Er ikke kjekt å være behandler og overse somatiske forhold, tror jeg.

Har ikke din behandler gitt noen forklaring på hvorfor du bør gjøre dette?

Nei egentlig ikke... Fikk bare beskjed om at hun synes det var nødvendig i mitt tilfelle...(?!) Det er det som skremte meg litt, gikk også i går (etter din meld) inn og googlet det hele, og skjønner ikke helt at det er nødvendig, for jeg vet selv at når jeg svimer av etc. så er det pga. angst og stress! Hun er ikke så flink til å informere meg, er for opptatt av å overtale meg til å ta alle slags tester og medisiner... Så vet ikke lenger hva jeg skal gjøre.. Føler meg så presset til ting jeg ikke vil. Som at hun ikke tar meg alvorlig, bare tror et par "lykkepiller" og en tlf. samtale, eller konsultasjon i mnd. er nok... Men føler ikke det er nok selv.. Hun har jo selv diagnostisert meg til alvorlig depressiv for bare noen uker siden. Skjønner ikke helt hva dette innebærer jeg da... Hvis ikke hun hjelper meg, hvem kan da gjøre det??

Jeg er så fortvilet, føler meg helt overkjørt og redd.

Takk for all hjelpen du har gitt meg da i hvertfall...

Er jo ikke akkurat stor respons på dette forumet, Vet ikke hva jeg har gjort galt jeg. Ikke engang fremmede "liker" meg, eller gidder å hjelpe meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296634-til-nhd-om-mr-test/#findComment-2396697
Del på andre sider

Nei egentlig ikke... Fikk bare beskjed om at hun synes det var nødvendig i mitt tilfelle...(?!) Det er det som skremte meg litt, gikk også i går (etter din meld) inn og googlet det hele, og skjønner ikke helt at det er nødvendig, for jeg vet selv at når jeg svimer av etc. så er det pga. angst og stress! Hun er ikke så flink til å informere meg, er for opptatt av å overtale meg til å ta alle slags tester og medisiner... Så vet ikke lenger hva jeg skal gjøre.. Føler meg så presset til ting jeg ikke vil. Som at hun ikke tar meg alvorlig, bare tror et par "lykkepiller" og en tlf. samtale, eller konsultasjon i mnd. er nok... Men føler ikke det er nok selv.. Hun har jo selv diagnostisert meg til alvorlig depressiv for bare noen uker siden. Skjønner ikke helt hva dette innebærer jeg da... Hvis ikke hun hjelper meg, hvem kan da gjøre det??

Er jo ikke akkurat stor respons på dette forumet, Vet ikke hva jeg har gjort galt jeg. Ikke engang fremmede "liker" meg, eller gidder å hjelpe meg.

Ikke sikkert de har mye peiling på MR, og derfor de ikke svarer. Pluss at du har skrevet "Til NHD..." i overskriften og da forventer de fleste at han skal svare og ikke "vi andre".

Dersom du er alvorlig deprimert er det selvsagt ikke godt nok med en time pr mnd. Du bør minst ha ukentlige samtaler. Samtale terapi er like godt virkning i som medikamentell behandling for de fleste, i tillegg har samtaleterapi lengre virkning. Ta det opp med terapeuten din.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296634-til-nhd-om-mr-test/#findComment-2397325
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes du skal ta det som et klart tegn på at du blir "tatt på alvor" at en velger i ta MR av hjernnen din for å utelukke organiske årsaker til din sykdom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296634-til-nhd-om-mr-test/#findComment-2397398
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...