Gå til innhold

Kaffe med melk


morsan

Anbefalte innlegg

Ånei...:-), TIDLIG 1900-tallet, mente jeg..... eller rundt 1898.

Trenger vel neppe gå så langt tilbake i tid for å finne bare én variant av kaffe med melk (i Norge, vel og merke).

Ja da, jeg vet at jeg bad om å bli misforstått, men det er bare så komisk at man skal omgi seg med all verdens flotte uttrykk for noe som språklig sett er akkurat det samme.

Språket vårt anglifiseres mer og mer, så kanskje det neste er "coffe with milk"? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    21

  • cathlin

    6

  • birdie

    3

  • Jølsen

    3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Angela26

hehe jeg må le :) flink når det gjelder "språk"

***FLIRER***

Men det er faktisk folk, vel og merke de litt eldre, eller mange av boenderne som prater saann, der hvor jeg vokste opp! Helt utrolig :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''-hvis du ikke vokste opp på 1900-tallet ''

Du skriver utrolig bra til IKKE å ha vokst opp på 1900-tallet, må jeg si;-)

He. he...Det har du jaggu rett i. *LOL*

"Kaffi med melk" er nå vel "kaffi med melk" det vel, det var vel en ung urban jypling med flippsskjegg som stod bak baren kan eg tenke meg.

Snakk om kjøtthue...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vel neppe gå så langt tilbake i tid for å finne bare én variant av kaffe med melk (i Norge, vel og merke).

Ja da, jeg vet at jeg bad om å bli misforstått, men det er bare så komisk at man skal omgi seg med all verdens flotte uttrykk for noe som språklig sett er akkurat det samme.

Språket vårt anglifiseres mer og mer, så kanskje det neste er "coffe with milk"? ;-)

Har du forslag til et godt norsk navn på kaffe latte da?

Jeg syns at kaffe med melk blir for traust. Latten skal lages på en spesiell måte, espressoen skal traktes, melken skal skummes på rett måte på en viss temperatur og så vil man gjerne ha en lite hjerte eller lignende på toppen i melkeskummet. Jeg syns at å kalle det kaffe med melk blir for traust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og så er det forskjell på café au lait og caffe latte, da :)''

Vennligst forklar! ;-)

Cafe au lait (med aksenter etc) er vanlig sterk kaffe med melk og melkeskum, mer skum enn melk. Caffe Latte er espresso med melk og melkeskum - mer melk enn skum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cafe au lait (med aksenter etc) er vanlig sterk kaffe med melk og melkeskum, mer skum enn melk. Caffe Latte er espresso med melk og melkeskum - mer melk enn skum.

Hvis det stemmer så tror jeg 7-eleven har misforstått, for der får jeg omvendt - mer skum i latte og mer melk i au lait.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Og så er det forskjell på café au lait og caffe latte, da :)''

Vennligst forklar! ;-)

Cafe au lait er traktekaffe og oppvarmet melk, mens caffe latte er espresso og steamet melk ;) Vesentlige forskjeller, altså! Og latte er jo selvfølgelig best! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det stemmer så tror jeg 7-eleven har misforstått, for der får jeg omvendt - mer skum i latte og mer melk i au lait.

Hm, kan være jeg roter, jeg pleier ikke lage skum i det hele tatt selv. Så for meg latten i et glass og au laiten i en kopp med stor skumhatt.

Er i alle fall sikker på det med kaffetypene, hører du, morsan? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cafe au lait (med aksenter etc) er vanlig sterk kaffe med melk og melkeskum, mer skum enn melk. Caffe Latte er espresso med melk og melkeskum - mer melk enn skum.

Dette er fordi man har _tillagt_ det den betydningen i Norge.

Og cafe au lait fra en norsk kaffebar er ikke helt det samme som en cafe au lait servert i Paris - det er ihvertfall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kan være jeg roter, jeg pleier ikke lage skum i det hele tatt selv. Så for meg latten i et glass og au laiten i en kopp med stor skumhatt.

Er i alle fall sikker på det med kaffetypene, hører du, morsan? ;)

Men serveringsmåten (glass kontra kopp) har jo også noe med _mote_ å gjøre.

Slå opp i ordboka så ser du at latte er italiensk for melk og lait er fransk for melk. For å si som han i The Julekalender: "So is it bare";-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Trenger vel neppe gå så langt tilbake i tid for å finne bare én variant av kaffe med melk (i Norge, vel og merke).

Ja da, jeg vet at jeg bad om å bli misforstått, men det er bare så komisk at man skal omgi seg med all verdens flotte uttrykk for noe som språklig sett er akkurat det samme.

Språket vårt anglifiseres mer og mer, så kanskje det neste er "coffe with milk"? ;-)

''Trenger vel neppe gå så langt tilbake i tid for å finne bare én variant av kaffe med melk''

Jeg liker også å tro det. Men jeg begynner visst å bli gammel, for jeg må innse at kaffebarer er noe man har hatt i Norge i evigheter, selv her på landsbøgda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forslag til et godt norsk navn på kaffe latte da?

Jeg syns at kaffe med melk blir for traust. Latten skal lages på en spesiell måte, espressoen skal traktes, melken skal skummes på rett måte på en viss temperatur og så vil man gjerne ha en lite hjerte eller lignende på toppen i melkeskummet. Jeg syns at å kalle det kaffe med melk blir for traust.

Men det at man synes det norske språket er "for traust" og ikke "fint nok" er jo bare en sinnstilstand! :-)

Det er jo litt typisk norsk å synes at det må sies på ytenlandsk for at det skal duge. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Trenger vel neppe gå så langt tilbake i tid for å finne bare én variant av kaffe med melk''

Jeg liker også å tro det. Men jeg begynner visst å bli gammel, for jeg må innse at kaffebarer er noe man har hatt i Norge i evigheter, selv her på landsbøgda.

Ja, og jeg lurer egentlig på om de har kommet for å bli eller ikke.

Det er jo bare flott at de er der, da, for jeg er veldig glad i kaffe. Men ting kommer og går....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spekepølse

kaffe med melk er noe helt annet en kaffe latte, selv om kaffe latte er kaffe med melk (eller det er vel mer melk med kaffe) Det vet du jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det at man synes det norske språket er "for traust" og ikke "fint nok" er jo bare en sinnstilstand! :-)

Det er jo litt typisk norsk å synes at det må sies på ytenlandsk for at det skal duge. ;-)

Hm....Det med traust må jeg tenke litt på.

Du prøver altså å si at du vil tilbake til steinalderen og blå-hvit produktene til samvirkelaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men serveringsmåten (glass kontra kopp) har jo også noe med _mote_ å gjøre.

Slå opp i ordboka så ser du at latte er italiensk for melk og lait er fransk for melk. For å si som han i The Julekalender: "So is it bare";-)

:D Skjønner jo at alle de ordene betyr det samme, like fullt er det nyttig å ha alle de fancy betegnelsene, siden det faktisk utgjør en forskjell i hvordan drikken blir tilberedt. Men om du hadde sagt f.eks. "espresso med steamet melk og litt melkeskum" så hadde nok fyren bak disken ikke sett fullt så spørrende ut. ;) Kaffe med melk kan være så mangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm....Det med traust må jeg tenke litt på.

Du prøver altså å si at du vil tilbake til steinalderen og blå-hvit produktene til samvirkelaget?

Nei, he he, har ikke noe ønske om total merkeløshet;-) Og langtfra noe ønske om at "design" bare skal være funskjonell og ikke også vakker:-)

Men det er jo litt synd, da, at vi tenker om vårt eget språk at det ikke er 'bra nok'.

Burde Vesterålens heller merke hermetikken sin med "boules de poissons"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaffe med melk er noe helt annet en kaffe latte, selv om kaffe latte er kaffe med melk (eller det er vel mer melk med kaffe) Det vet du jo.

Jeg er ikke ani-semantiker! :-) Noen av mine beste venner er ord. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, he he, har ikke noe ønske om total merkeløshet;-) Og langtfra noe ønske om at "design" bare skal være funskjonell og ikke også vakker:-)

Men det er jo litt synd, da, at vi tenker om vårt eget språk at det ikke er 'bra nok'.

Burde Vesterålens heller merke hermetikken sin med "boules de poissons"?

Norge må rett og slett få opp selvfølelsen sin! Men hvordan....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Ja, og jeg lurer egentlig på om de har kommet for å bli eller ikke.

Det er jo bare flott at de er der, da, for jeg er veldig glad i kaffe. Men ting kommer og går....;-)

''Ja, og jeg lurer egentlig på om de har kommet for å bli eller ikke.''

Skal jeg gjette helt vilt her ettersom det er umulig å _vite_, så vil jeg nok tro kaffebarene har kommet for å bli. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...