Gå til innhold

Kaffe med melk


morsan

Anbefalte innlegg

Gjest Silver Fairy

Disse to kaffetypene er ikke like. Kaffe med melk kan like godt være en macchiato eller en cortado som en latte eller au lait.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    21

  • cathlin

    6

  • birdie

    3

  • Jølsen

    3

Mest aktive i denne tråden

Disse to kaffetypene er ikke like. Kaffe med melk kan like godt være en macchiato eller en cortado som en latte eller au lait.

De kaffeslagene du nevner der, er ikke det med varm melk? Når jeg drikker kaffe med melk er det kald melk jeg vil ha. Da syns jeg at jeg får den rette temperaturen på kaffen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse to kaffetypene er ikke like. Kaffe med melk kan like godt være en macchiato eller en cortado som en latte eller au lait.

Keiserens nye klær.

Kunne sagt det samme ved bruk av stor/liten kopp eller mye/lite melk;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silver Fairy, som er kresen på kaffen sin

Keiserens nye klær.

Kunne sagt det samme ved bruk av stor/liten kopp eller mye/lite melk;-)

Det er jo mengden melk og skum/ikke skum/mengde skum som er saken her da! :-) Nå er du bare vrang! :-) Man kan ikke lage en latte i et cortado-glass fordi mengden espresso er lik i alle typer kaffe, men det er mer melk i en latte enn i en cortado. Uansett er det espressoen som er det viktige i kaffen. Å lage en god kaffe er en kunst! Ta deg en tur på Barrista NM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silver Fairy

De kaffeslagene du nevner der, er ikke det med varm melk? Når jeg drikker kaffe med melk er det kald melk jeg vil ha. Da syns jeg at jeg får den rette temperaturen på kaffen

Jo, de er med varm melk. Når noen sier de vil ha kaffe med melk tenker jeg også på vanlig kaffe med en dæsj kald melk. morsan er bare vrang! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, de er med varm melk. Når noen sier de vil ha kaffe med melk tenker jeg også på vanlig kaffe med en dæsj kald melk. morsan er bare vrang! :D

Men _hvorfor_ tenker du at det som språklig sett betyr det samme, nemlig "kaffe med melk" betyr noe forskjellig avhnegig av hvilket språk du sier det på?

Jo, fordi "noen" har bestemt at uttalt på det ene språket så skal det være så mye melk&skum&str på kopp/glass osv osv, mens på et annet språk noe annet.

Vær gjerne kresen på kaffe, men vær gjerne i tillegg litt kritisk til ordjåleriet vi omgir oss med:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*huff* er glad jeg drikker kaffe svart. Til å bli tullete av med alle de nye variantene :)

Den er så herlig den reklamen der man er i en steamende (sic) kaffebar, og folk bestiller alle mulige slags fancy varianter, helt til det kommer en fyr og sier "en vanlig kaffe, takk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mengden melk og skum/ikke skum/mengde skum som er saken her da! :-) Nå er du bare vrang! :-) Man kan ikke lage en latte i et cortado-glass fordi mengden espresso er lik i alle typer kaffe, men det er mer melk i en latte enn i en cortado. Uansett er det espressoen som er det viktige i kaffen. Å lage en god kaffe er en kunst! Ta deg en tur på Barrista NM!

Jeg har faktisk til gode å sefolk få servert bortimot en halvliter kaffe/melk sånn som vi har fått i Norge de siste årene!

Sånn går det når man skal ape etter, hehe... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er så herlig den reklamen der man er i en steamende (sic) kaffebar, og folk bestiller alle mulige slags fancy varianter, helt til det kommer en fyr og sier "en vanlig kaffe, takk".

Ja :) stilig den. Noen ganger skulle jeg ønske jeg hadde lyst på * fancy kaffe *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg lurer egentlig på om de har kommet for å bli eller ikke.

Det er jo bare flott at de er der, da, for jeg er veldig glad i kaffe. Men ting kommer og går....;-)

Jeg tror faktisk at kaffe og vaffel er på full fart tilbake! :)

Og samme med skive med brunost/ leverpostei etc.

Tror mange - med meg - er skitlei de samme bagels'ene med pesto...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at kaffe og vaffel er på full fart tilbake! :)

Og samme med skive med brunost/ leverpostei etc.

Tror mange - med meg - er skitlei de samme bagels'ene med pesto...

Minner meg om en gammel revyvise jeg hørte under studenterUKA i TR.heim i forrige årtusen, om damene som kom inn til by'n med ferga fra Hitra og ville ha god. gammeldags mat på kafé når de gikk i land.

Husker følgende fra refrenget:

"Vi vil ha kaffe og vaffel med brunost,

karbonade med erter og løk,

servitrisa ho e raus

gir oss ekstra mye saus

og dobbelt opp med både erter - og løk!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om en gammel revyvise jeg hørte under studenterUKA i TR.heim i forrige årtusen, om damene som kom inn til by'n med ferga fra Hitra og ville ha god. gammeldags mat på kafé når de gikk i land.

Husker følgende fra refrenget:

"Vi vil ha kaffe og vaffel med brunost,

karbonade med erter og løk,

servitrisa ho e raus

gir oss ekstra mye saus

og dobbelt opp med både erter - og løk!"

Å, det hørtes godt ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, det hørtes godt ut! :)

Ja, det enkleste er ofte det beste! :-)

Selv om jeg setter pris på både en cafe latte og en sushi - dog ikke samtidig;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om en gammel revyvise jeg hørte under studenterUKA i TR.heim i forrige årtusen, om damene som kom inn til by'n med ferga fra Hitra og ville ha god. gammeldags mat på kafé når de gikk i land.

Husker følgende fra refrenget:

"Vi vil ha kaffe og vaffel med brunost,

karbonade med erter og løk,

servitrisa ho e raus

gir oss ekstra mye saus

og dobbelt opp med både erter - og løk!"

Må ha vært på kafeen på Skansen det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det enkleste er ofte det beste! :-)

Selv om jeg setter pris på både en cafe latte og en sushi - dog ikke samtidig;-)

Gjør jeg og - men blir litt lei av at det er mye jåleri, svææære posjoner og lite variasjon fra sted til sted!

Og dessuten møkk lei av at lunsjen går i kø fordi det tar 20 min å mekke fire varianter kaffe! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, de er med varm melk. Når noen sier de vil ha kaffe med melk tenker jeg også på vanlig kaffe med en dæsj kald melk. morsan er bare vrang! :D

LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men _hvorfor_ tenker du at det som språklig sett betyr det samme, nemlig "kaffe med melk" betyr noe forskjellig avhnegig av hvilket språk du sier det på?

Jo, fordi "noen" har bestemt at uttalt på det ene språket så skal det være så mye melk&skum&str på kopp/glass osv osv, mens på et annet språk noe annet.

Vær gjerne kresen på kaffe, men vær gjerne i tillegg litt kritisk til ordjåleriet vi omgir oss med:-)

''fordi "noen" har bestemt at uttalt på det ene språket så skal det være så mye melk&skum&str på kopp/glass osv osv, ''

Det er en kaffekultur. Akkurat som at italienerne har mange navn på spaghettin sin, og at noe spaghetti passer til noen sauser, og andre sauser må man ha en annen spagjhetti til, for at det skal holde på sauser feks. Ergo har de mange uliek navn.

En annen paralllell er eskimoerne som har masse uttrykk for snø, for det er avgjørende for dem vhilken kvalitet snøen har, så ingen snø er lik

Kulturer. Derfor funker det ikke så godt å oversette italiensk kaffespråk til norsk, for vi mangler nyanserne.

unnskuyld skirvefeil, men nå er jeg trøtt og bommer på alle taster :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''fordi "noen" har bestemt at uttalt på det ene språket så skal det være så mye melk&skum&str på kopp/glass osv osv, ''

Det er en kaffekultur. Akkurat som at italienerne har mange navn på spaghettin sin, og at noe spaghetti passer til noen sauser, og andre sauser må man ha en annen spagjhetti til, for at det skal holde på sauser feks. Ergo har de mange uliek navn.

En annen paralllell er eskimoerne som har masse uttrykk for snø, for det er avgjørende for dem vhilken kvalitet snøen har, så ingen snø er lik

Kulturer. Derfor funker det ikke så godt å oversette italiensk kaffespråk til norsk, for vi mangler nyanserne.

unnskuyld skirvefeil, men nå er jeg trøtt og bommer på alle taster :)))

Ps. Det at eskimoer har så mange ulike ord for snø er bare en myte...

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ja, og jeg lurer egentlig på om de har kommet for å bli eller ikke.''

Skal jeg gjette helt vilt her ettersom det er umulig å _vite_, så vil jeg nok tro kaffebarene har kommet for å bli. :-)

Ojjj gjett om jeg kastet meg over den aller aller første kaffebaren jeg så, jg drakk bare lattte og cappucino i utlandet, og ikke vanlig kaffe her hjemme, det gikk i te her, da. Jeg trodde ikke mine egne øyne, og aller aller best for meg var at det var jo røykfritt for kaffebønnene stakkar tålte jo ikke røyk. Det var rene julaften. En stor glede.

Og en stor glede er det at det er kommet litt internasjonal påvirkning til Norge som gjør at folk legger litt mer vekt på maten. Og at vi kan få OK cafe-mat over hele landet, (ja det var en overdrivelse) - det var neimen ikke rare greiene på 80-tallet *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...