Gå til innhold

Jeg har sluttet på antideppressivia på egenhånd

Anbefalte innlegg

kathrina1365381129

Jeg har ikke tatt antideppressiviane som jeg har fått av legen i to månder nå. Fordi jeg hele tiden har vært fast bestemt på at de ikke virker på meg. Og jeg har ikke merket noe på at jeg har sluttet med dem heller. Jeg har ikke merket noe, verken før imellom og etter jeg har tatt antideppressivaene. Jeg har prøvd ca. ti forskjellige antideppressivaer som jeg ikke har merket noe på. Også er jeg så sinna på meg selv fordi jeg ikke merker noe på de medisinene så jeg sluttet helt på egen hånd. Jeg vet at det er dumt men jeg trappet langsomt ned på de medisinene. Men siden jeg ikke har merket noe på de og nå etter to måneder så synes du at jeg skal begynne på de igjen da? Jeg må vell si ifra til legen i neste legetime at de ikke virker. Men jeg begynner å lure på om det er noe feil med meg siden jeg har prøvd ti forskjellige antideppressivar og ingenting virker. Jeg har angst og depresjon og sånn. Men jeg merker ingenting av medisiner jeg. Hva skal jeg gjøre med det?

Fortsetter under...

kathrina1365381129

Om du har brukt 10 ulike AD på riktig måte, i stor nok dose, i lang nok tid uten noe effekt, er det overveiende sannsynlig at diagnosen er en annen enn depresjon.

Hva kan det være da? Når det ikke er en depresjon? Når jeg leser om depresjon på internett så stemmer jo alt på meg. Jeg føler meg trist og nedfor. Alt er et stort ork. En stor følelse av håpløshet og meningsløshet. Angst, tomhet og irretasjon. Manglende interresser. Tanker om selvmord. Følelse av skyld. Tretthet. Vanskelig å konsentrere meg og hukommelsen er helt borte nesten. Og vanskelig å ta valg. osv. osv. osv. Også har jeg fått diagnosen alvorlig depresjon og generalisert angst og sosial angst da jeg var innlagt. Jeg har vært innlagt på psykehus fem ganger uten å bli noe bedre. Og gått til psykolog, ol. ca. femten år uten bedring. Hva kan det være da? Jeg føler meg veldig forvirra og misslykka siden jeg ikke merker noe på noenting. Føler det er min skyld jeg. Jeg har så lyst til å bli frisk. Hva kan det være da?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva kan det være da? Når det ikke er en depresjon? Når jeg leser om depresjon på internett så stemmer jo alt på meg. Jeg føler meg trist og nedfor. Alt er et stort ork. En stor følelse av håpløshet og meningsløshet. Angst, tomhet og irretasjon. Manglende interresser. Tanker om selvmord. Følelse av skyld. Tretthet. Vanskelig å konsentrere meg og hukommelsen er helt borte nesten. Og vanskelig å ta valg. osv. osv. osv. Også har jeg fått diagnosen alvorlig depresjon og generalisert angst og sosial angst da jeg var innlagt. Jeg har vært innlagt på psykehus fem ganger uten å bli noe bedre. Og gått til psykolog, ol. ca. femten år uten bedring. Hva kan det være da? Jeg føler meg veldig forvirra og misslykka siden jeg ikke merker noe på noenting. Føler det er min skyld jeg. Jeg har så lyst til å bli frisk. Hva kan det være da?

Jeg må innrømme at jeg aldri har opplevd at noen ikke kan bedres av 10 ulike AD, 5 innleggelser og 15 år psykoterapi.

Jeg spør:

1. Har du fulgt opp behandlingen aktivt ved å møte til alle samtaler, gjøre hjemmelekse, ta medisiner nøyaktig som avtalt?

2. Hvem har diagnostisert deg, og hva er dennes bakgrunn?

3. Har du fått psykodynamisk psykoterapi med fokus på barndom/fortid, eller ha du fått moderne kognitiv terapi med fokus på tankeinnhold, mestring og nåtid/fremtid?

kathrina1365381129

Jeg må innrømme at jeg aldri har opplevd at noen ikke kan bedres av 10 ulike AD, 5 innleggelser og 15 år psykoterapi.

Jeg spør:

1. Har du fulgt opp behandlingen aktivt ved å møte til alle samtaler, gjøre hjemmelekse, ta medisiner nøyaktig som avtalt?

3. Har du fått psykodynamisk psykoterapi med fokus på barndom/fortid, eller ha du fått moderne kognitiv terapi med fokus på tankeinnhold, mestring og nåtid/fremtid?

Takk for svar.

1) Ja, jeg har møtt opp til hver eneste time i behandling ja og tatt nøyaktig alle medisiner som jeg har fått.

2) Psykologer og psykiatre ol. har diagnosert meg. Og de på psykehuset. Jeg var til utredning der på psykehuset.

3) Vi har snakket om både barndommen og om fremtiden og nå tiden ja..

Kan grunnen være at jeg også har fått diagnosen asperger syndrom?

Annonse

kathrina1365381129

Jeg spør:

kan det være fordi jeg også har asperger syndrom? Kan grunnen være det? Kan du være så snill å svare fordi jeg er veldig bekymret fordi jeg ikke vet hvorfor. Tusen takk for svar.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for svar.

1) Ja, jeg har møtt opp til hver eneste time i behandling ja og tatt nøyaktig alle medisiner som jeg har fått.

2) Psykologer og psykiatre ol. har diagnosert meg. Og de på psykehuset. Jeg var til utredning der på psykehuset.

3) Vi har snakket om både barndommen og om fremtiden og nå tiden ja..

Kan grunnen være at jeg også har fått diagnosen asperger syndrom?

Det var en ny og avgjørende opplysning.

Ja, jeg tror årsaken til terapisvikten er aspergers syndrom.

kathrina1365381129

Ok. Tusen takk. Er det derfor ikke alle medisinene heller ikke har virket?

Også lurte jeg på en annen ting. Jeg har hatt fryktelig vondt i magen siden natt til lørdag og kan det være fordi jeg har sluttet med medisinene? Men det som er så rart er jo at det er to måneder eller noe siden jeg sluttet med de? Så hvorfor skal jeg plutselig få vondt i magen nå da liksom? Hmmm. Og jeg har trappet langsomt ned på de medisinene over to månder liksom. Fordi jeg tør ikke slutte brått liksom. Og jeg har aldri hattt så mye vondt i magen min som nå. Det er jo akkurat som om jeg har mensen jo. Og jeg har ikke mensen nå jeg da. hmmm..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...