Gå til innhold

Psykopatologi & feildiagnoser

Anbefalte innlegg

Gjest TRIPOLAR
Skrevet

Hallo! Jeg er en (godt) voksen mann, med bl.a. lang "psyko- patologisk fartstid" Ofte har jeg lurt på hvordan det i Norge (og bl.a. innen institusjonelt(!) helsevesen) har vært mulig å bli mangelfullt &/eller feildiagnostisert (og helt feilbehandlet) i (minst) 30 år (hvorav ca 2 år sengeliggende det meste av døgnet) - og med bl.a. 3xx diagnostisert (feilaktig) som schizofren - for deretter (etterhvert fullføre) en meget god cand. psychol-eksamen(??) (Kanskje jeg burde skrive en selvbiografi); verken "Sybil" eller "Mitt urolige sinn" virker noe særlig "verre" enn det jeg selv har opplevd, gjennom tidene...

Gjest sisopolar
Skrevet

Hva med "I morgen var jeg alltid en løve" og "Unyttig som en rose" (av A. Lauveng)?

• 1 måned senere...
Gjest TRIPOLAR
Skrevet

Hva med "I morgen var jeg alltid en løve" og "Unyttig som en rose" (av A. Lauveng)?

Hallo! Ja, det er fint at mennesker med "dobbelt-kompetanse"

(dvs både psykopatologi-diagnose® og psykopatologifaglig

formell kompetanse) skriver bøker om sitt liv/seg selv. Jeg til-

hører jo sjøl en slik person-kategori, men har ikke skrevet noen

(slik) bok. Min største interesse på psykopatologiområdet er

psyko-diagnostikk & særlig feildiagnostikk-problemer (gjennom

tidene). For øvrig: Langt fra alle som har en (eller annen) schizofrenidiagnose er (som kjent) schizofrene. Mange er (f.eks.) manisk-depressive (med rikelig, ofte villedende symptom-

overlapping (til schizofreni-kriterier). Dessverre blir ikke dette alltid riktig oppfanget (f.eks. via ICD-diagnosesystemet; mens

DSM-systemet synes mer sensitivt mht dette.) Til slutt: Div.

uriktig medikamentell behandling av bipolar forstyrrelse kan i seg

selv produsere schizofreniliknende symptomer (f.eks.

ekstrem rigiditet & passivitet.) Bøker må gjerne ha gode titler.

Med all respekt for/til Jameison; - ingen har foreløpig skrevet

"Mitt utrolige sinn"!.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...