Gå til innhold

Hvite pigmentflekker på hele overkroppen


Gjest Goranaa

Anbefalte innlegg

Gjest Goranaa

Hei, jeg sliter med hvite pigmentflekker på hele overkroppen. spesielt på magen, ryggen og underarmer. Det har bare kommet mer og mer etter ferie i italia i sommer. Jeg har vert hos hudleger og fått de samme svar. Jeg må smøre meg på hele overkroppen. 2 ganger daglig, med fungural. Hvis jeg skal smøre meg på hele kroppen holder denne lille tuben akuratt til 2 påsmøringer. Dette er en dyr krem og den ødelegger også klærne. Jeg kan ikke fatte at dette kan være tilfellet. Jeg lurer på om det kan være noen andre behandlingformer? Har jeg fått feil diagnose? Jeg har flere venner som sliter med samme problemt, og vi har alle fått beskjed om at det er en form for gjærsopp som vi alle har på kroppen, bare at vi har fått ubalanse og det kommer av varme, sol og fuktighet. Kan godt sende bilder hvis det er muligt. Mvh gøran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! det utslettet du beskriver og med tilhørende behandling er typisk for sopplagen pityriasis versicolor som oppstår fordi en allerede tilstedeværende soppart, pityrosporum ovale, fra talgkjertlene i huden, pga varme, sol og fuktighet formerer seg og kommer ut på overflaten. Dette skjer typisk ved opphold i varme strøk og synes etter hvert som hvite tørre flekker. I disse områdene kan man også ofte påvise den aktuelle soppen mikroskopisk. Vanlig behandling er Fungoral krem eller shampo (som dusjes av etter noen minutter). Soppen kan godt gå tilbake og slutte å flasse, men de hvite flekkene forsvinner ikke før man kommer i solen igjen slik at det kan dannes normalt pigment. Dersom lokalbehandling er utilstrekkelig, kan det være aktuelt med Fungoral tablettkur. Det hender også at diagnosen kan være gal. Det kan være annen form for sopp som krever andre tabletter og det kan være en pigmentforstyrrelse av andre årsaker. I ditt tilfelle lurer jeg på om det kanskje er riktig diagnose og behandling, men at de hvite flekkene ikke har forsvunnet ennå fordi du ikke har vært i solen. Forsøk evt litt solarium og se om det ordner seg da. Med hilsen fra Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...