Gå til innhold

Å nedvurdere seg selv

Anbefalte innlegg

Gjest profile

Hei,

Tror dere det er lurt eller dumt å nedvurdere seg selv, dvs. at en ofte ser på seg selv som dårligere (stillt) en andre? F.eks. at en kan tenke at en sliter mer f.eks. med et en psykisk lidelse enn andre. Kan det føre til at en tror en er "dårligere" enn en er og faktisk bli det, eller er det lurt å ikke overvurdere seg selv? Hva mener dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296854-%C3%A5-nedvurdere-seg-selv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

Hva er galt med realisme? Å ha et realistisk forhold til egen sykdom/erfaringer...;)

Det vil alltid være noen som er mye verre stilt og noen som er mye bedre stilt, men de fleste av oss er vel midt på treet. Hva er galt med det?

Bli "venn" med deg selv og kjenn deg selv, da vil du få det _så_ mye bedre!

Klem

''Hei, Tror dere det er lurt eller dumt å nedvurdere seg selv, dvs. at en ofte ser på seg selv som dårligere (stillt) en andre?''

Det ikkje bare tror eg, men det _vet_ eg er fryktelig dumt, som regel.

''F.eks. at en kan tenke at en sliter mer f.eks. med et en psykisk lidelse enn andre.''

''Kan det føre til at en tror en er "dårligere" enn en er og faktisk bli det,''

Ja, absolutt!

''eller er det lurt å ikke overvurdere seg selv?''

Ja, det er som oftest lurt å ikkje overvurdere seg sjøl.

''Hva mener dere?''

Det eg har skrevet ovenfor.

Hva er galt med realisme? Å ha et realistisk forhold til egen sykdom/erfaringer...;)

Det vil alltid være noen som er mye verre stilt og noen som er mye bedre stilt, men de fleste av oss er vel midt på treet. Hva er galt med det?

Bli "venn" med deg selv og kjenn deg selv, da vil du få det _så_ mye bedre!

Klem

Men det er jo ikke realisme å _ned_vurdere seg selv - da setter man seg jo "lavere" enn det man faktisk er, og det er da ikke bra. Ellers er jeg enig med deg i at realisme er bra:-)

Gjest jubbalo

Jeg har slitt mye psykisk, men selvtiliten min har det aldri vært noe i veien med heldigvis. Det er kjempeviktig å ha drømmer, mål og tro på seg selv i livet. Å det at en har psykiske problemer trenger ikke å være til hinder for selvutvikling og selvrealisering. For å skryte litt av meg selv, er jeg i 20 årene, har lederstillinger i to bedrifter, et av de største eiendommene i bygda (bor alene), er formann i et lokalt lag. I fjor vinter fikk jeg dagspermisjon fra psykiatrisk med følge for å lede et medlemsmøte og holde foredrag. Pleieren latet vi som var ei tante...Alt er mulig om du virkelig ønsker det! Lykke til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...