Gå til innhold

NHD: Redd for å miste jobben pga PTSD

Anbefalte innlegg

Melba1365380968

Hei.

Jeg lider av alvorlig PTSD, og har de siste månedene hatt ny psykolog fordi min forrige er i permisjon. Det nye behandlingsforholdet fungerer ikke særlig bra, og jeg synes jeg har gitt det tid.

Min nye psykolog gir lite inntrykk av å ha satt seg inn i saken min, og jeg opplever ingen strukturering av timene sånn som jeg hadde før. Nå ender timene med at jeg assosierer veldig, og jeg blir aldri stoppet. Dette er et av mine hovedproblemer: en liten assosiasjon starter et skred av assosiasjoner som gir meg sterke flash-backs og fryktelig angst. Tidligere ble samtalen styrt veldig tydelig, og jeg fikk ikke anledning til å assosiere like mye. Dette var svært effektfullt i behandlingen. Jeg har tatt opp dette med min nye psykolog uten å merke noen endring.

Jeg har det fryktelig vanskelig for tiden, fordi jeg får ingen ordentlig oppfølging. Samtidig er jeg selvsagt klar over at jeg også har ansvar for å gjøre mitt beste for å begrense symptomene. Det er forferdelig slitsomt å leve med denne sykdommen.

Tidligere har jeg vært langvarig sykemeldt, men jeg har klart å komme tilbake i jobb med kontinuerlig støtte fra min gamle psykolog (før permisjonen startet) og arbeidsgiver. Jeg har en høyere akademisk stilling som krever svært mye av meg, og jeg er veldig stolt over å ha klart å kjempe meg tilbake. Nå er jeg veldig redd for at jeg ikke skal klare å holde et høyt nok nivå på jobb.

Det er så paradoksalt for meg at jeg har en del av meg som fungerer relativt bra på jobb, mens en annen del av meg nesten ikke klarer å ta vare på meg selv. Jeg sover svært lett og veldig lite, med voldsomme mareritt. Marerittene følger meg hele dagen, og jeg går med en konstant følelse av å være i livsfare. Den logiske delen av meg vet selvsagt at jeg ikke er i livsfare lenger, men det hjelper lite når kroppen ikke følger etter.

Jeg får ingen andre medisiner enn Imovane for å sove, men skal ikke ta dem oftere enn 2 gang i uka. I den siste måneden har jeg ikke holdt ut denne seigpiningen om natta, og har måttet ta flere. Føler nesten at jeg bryter legens tillitt og gjør noe ulovlig...

Jeg synes selv jeg gjør alt som står i min makt for å begrense alle symptomene mine. Jeg opprettholder grenser på jobb, jeg trener, spiser og (prøver å) sove regelmessig. Disse tiltakene har positiv virkning, men ikke nok.. Jeg har det fortsatt uutholdelig innvendig.

Hva i all verden kan jeg gjøre for å hjelpe meg selv?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Aller først synes jeg du skal vurdere om denne behandlingen hjelper eller skader deg.

Om svaret er at det skader, ville jeg satt himmel og jord i bevegelse for å komme til en av de kanskje bare 10-20 personer i Norge som behersker metakognitiv terapi ved PTSD. Da ville du kunne bli kurert på 8-10 konsultasjoner.

Aller først synes jeg du skal vurdere om denne behandlingen hjelper eller skader deg.

Om svaret er at det skader, ville jeg satt himmel og jord i bevegelse for å komme til en av de kanskje bare 10-20 personer i Norge som behersker metakognitiv terapi ved PTSD. Da ville du kunne bli kurert på 8-10 konsultasjoner.

Hvor finner man disse personene som mestrer meta kognitiv terapi som er så effektive? Sentre som driver med krisepsykologi?

Melba1365380968

Hei!

Takk for kjapt svar. Mitt svar er nok at denne behandlingen ikke gjør meg noe godt. Jeg blir veldig mye mer stresset over at den ikke fungerer. Det blir en stor ekstrabelastning.

Ut ifra det lille jeg vet om metakognitive metoder vil jeg tro det er tingen for meg å prøve. Jeg er veldig tankebasert.

Hvor kan jeg finne ut hvilke terapeuter som jobber med en metakognitiv metode? Vet du om noen holder til i nord, eller kan man som pasient reise dit de holder til?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hei!

Takk for kjapt svar. Mitt svar er nok at denne behandlingen ikke gjør meg noe godt. Jeg blir veldig mye mer stresset over at den ikke fungerer. Det blir en stor ekstrabelastning.

Ut ifra det lille jeg vet om metakognitive metoder vil jeg tro det er tingen for meg å prøve. Jeg er veldig tankebasert.

Hvor kan jeg finne ut hvilke terapeuter som jobber med en metakognitiv metode? Vet du om noen holder til i nord, eller kan man som pasient reise dit de holder til?

Psykologisk institutt, NTNU vil sikkert kunne gi deg svar på dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...