Gå til innhold

Merkelig vondt i hodet


Gjest Trenger et svar

Anbefalte innlegg

Gjest Trenger et svar

Hei! Jeg er ei jente på 29 år, har en sønn på snart 2 år og er gift. I sommer et par ganger fikk jeg en føleIse av at jeg skulle besvime. Jeg ble ikke direkte svimmel, men følte meg bare litt rar i kroppen og måtte roe meg ned og komme meg ut eller reise meg e.l. beg. av okt. 07 fikk jeg en dag vondt i hele kroppen, slik man gjør da man får influensa eller magesjau samtidig som jeg ble kvalm. I forkant av dette hadde jeg også et par episoder hvor jeg fikk den følelsen av å besvime igjen. Vondt i kroppen gikk over i løpet av et drøyt døgn, men kvalmen satt i i over en uke. Etter tre dager fikk jeg i tillegg vondt i hodet, spesielt på høyre side som satt på baksiden mot øret, jeg gikk også med en følelse av å være tett i høyre øret. Jeg hadde også en slags følelse av litt murringer på høyre side. Dette satt en stund i, etterhvert gikk det over til at jeg fortsatt hadde vondt på høyre side mest, men samtidig også vondt forskjellige steder i hodet i panna, midt oppe på hodet, ved tinningene o.l. Dette var smerter som kom og gikk, men var der mer eller mindre konstat tilsammen. Jeg gikk veldig og bekymret meg for dette siden det ikke ville gå over, noe som gjorde at jeg knøt meg veldig i mageregionen og ikke fikk i meg så mye mat som jeg pleier. Etter at jeg fikk vondt i hodet hadde jeg noen episoder hvor jeg følte meg rar i kroppen, spesielt hvis jeg gikk på kjøpesenter eller var steder med mye folk. Jeg begynte å gå til Naprpat hun behandlet triggerpunkter i nakke og hode på meg. Ettre tre behandlinger og samtidig som jeg forsøkte å trappe ned på tempoet i hverdagen følte jeg at hodet ble bedre. Jeg har hatt 6 behandlinger totalt. Jeg har siden oktober hatt vondt i hodet mer eller mindre hver dag på forskjellige måter. I forrige uke var smertene i hode mer som en generell hodepine som kom utover dagen. Denne uka fikk jeg plutselig vondt i tinningen på høyre side igjen. Akkurat nå er jeg ikke så værst, men jeg kjenner det ligger der og jeg bare venter på at jeg skal få vondt igjen. Jeg føler det sitter noe i feste i bakhodet. Jeg får veldig lyst til å trykke der når jeg får vondt. Jeg har vært hos lege og målt blodtrykk og tatt blodprøver, det er veldig bra. Vi har vel kommet frem til at det kan være en form for stress. Jeg sluttet med topphåndball i april 07, begynte å jobbe fullt i en meget krevende jobb hvor jeg jobber med bemanning og det er veldig resultatorientert. Alt har vært veldig nytt for meg og i tillegg er sønnen vår født med øsofagusatresi og analatrsi, så vi har det siste året vært gjennom en del sykehusbesøk. Samtidig er jeg en person som skal ha med meg alt og får med meg alt og jeg har ofte hørt at jeg ikke må slite meg ut, eller at jeg må ta det litt med ro. Når jeg tenker tilbake er det kanskje ikke så rart om det er stress. Jeg blir likevel litt bekymret til tider for jeg liker ikke å ikke ha svar på ting. Jeg føler meg tidvis litt bedre, men plutselig kommer det tilbake igjen. Jeg kan også noen netter føle meg litt uvel, ikke direkte kvalm, men litt småsvimmel og uvel som igjen gjør at jeg sover litt dårlig. Dette kan være en natt eller to i uka. Jeg kan også noen morninger føle at jeg har litt vondt i regionen ved tinningene og samtidig må på do, føle meg litt uvel, føler meg stort sett bedre etter jeg har vært på do. Jeg kan drive fysisk aktivitet, men samtidig har jeg trappet litt ned på det, da jeg føler jeg kanskje bør slappe av. Hvor lenge kan en slik hodepine sitte i, hva kan/bør jeg gjøre? Det er veldig slitsomt å gå med slik konstant hodepine over så lang tid. Jeg vet at denne mailen ble lang, men det er så mange faktorer som spiller inn. Jeg er også litt desperat etter mer svar og informasjon om stresshodepine blant annet. Håper du tar deg tid til å svar meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bareentanke

Jeg ville i hvertfall bedt om en nærmere undersøkelse og ikke bare akseptert at dette skyldes stress. MR eller CT hadde jeg krevd for og utelukke alvorlige ting.

Nå sier jeg ikke fordi jeg tror du feiler noe avorlig - men disse undersøkelsene er omfattende og kan gi svar på hva som gir deg disse problemene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Regner med at du har lest litt om ulike typer hodepine, og ulike årsaker til stresshodepine. Ulike typer hodepine; nakkerelatert, stresshodepine og migrene kan gli over i hverandre. Nakken og synet må undersøkes. Fastlegen din må vurdere ( la ham evt se dette skrivet ditt) om det bør taes bilder av hodet; kanskje særlig bihuler. At hodepinen varierer, at det ikke er dominant værst natt/morgen, og ikke ledsaget av vedvarende kvalme, svimmelhet og nedsatt allmenntilstand taler mot "farlige" typer hodepine. Paracet må ikke brukes over tid. Ergoterapeut bør undersøke arbeidsplassen din. Sovestilling må være riktig. Inneklima på job og hjemme vå være bra. Du må ha tid til egen helse og trening. Ikke minst må parforholdet under lupen dersom du ikke er trygg på om det er arbeidssituasjon som er hovedårsak til stress. Finn ut om noe kan gjøres med total-stresset. Hør om du kan få mindre belastning på jobb en periode; fastlege kan samarbeide med arbeidsgiver. Noen i din situasjon er fristet til å starte et nytt svangerskap i håp om å få pause fra en krevende jobb. Vil tilråde deg å få tilbake overskudd og sortere ut årsaker først. Kanskje kan en delvis sykmelding over tid gjøre at du får overskudd til deg selv, samliv og til trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...