Gå til innhold

Antipsykotiske medisiner og bivirkninger


Orio

Anbefalte innlegg

Poenget mitt er at noen er mer disponert for psykoser enn andre Det er altså ikke alle som får psykotisk depresjon selv om de er deprimerte og livet er uutholdelig vanskelig, mens andre får det. Det har med gener å gjøre. Mener du dette er feil altså?

Og nå ser jeg bort fra ekstremsituasjoner hvor forskningen tyder på at alle kan bli psykotiske som du så ofte bruker som eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er egentlig villig til å akseptere det meste, bare jeg ikke legger på meg 20 kilo. Fornuften har begynt å vise seg i små glimt, og jeg skjønner at jeg ikke kan fortsette som før.

Det er for så vidt ok der, men jeg lengter veldig hjem. Men jeg har lovet å holde ut en stund til, så da gjør jeg det.

Hyggelig å høre fra deg igjen Orio og godt å høre at du har funnet deg til rette. Jeg forstår godt at du har hjemlengsel. Etter dødsfallet til din far er det vel ikke så rart at en trekkes til det vante og hjemlige. En ønsker kanskje å være en del av fellesskapet med sine nærmeste slektinger. Men kanskje kan avstanden også gi noe godt, og at du da kan være i en setting der du ikke trenger å være ”verdens sterkeste bjørn” hele tiden for å si det slik.

Hvordan går det med deg?

Jeg har tenkt mye på deg i det siste, kanskje særlig når du ikke har vært her. Da har jeg jo lurt på hvordan dagene dine har vært. Jeg har tenkt at du forhåpentlig har kommet i god dialog med behandlere og miljøpersonalet der du er.

Hvilket AP har de anbefalt deg? Som du sikkert har skjønt er jeg superglad for å ha landet på et medikament som ikke gir så plagsomme bivirkninger, jeg tenker her særlig på vektøkning.

Selv om jeg er oppe i en høy dose Abilify så har jeg fått til vektreduksjon. Jeg er ikke unormalt sulten, og jeg er ikke treg og dorsk. Det er således mulig for meg å gå inn for et bedre kosthold og mer fysisk aktivitet når jeg står på denne medisinen.

Når det gjelder kosthold og fysisk aktivitet så tenker jeg at psykehusene burde legge forholdene bedre til rette for å kunne ta tak i vektreduksjon når man er innlagt. Min egen erfaring var at kostholdet kunne vært grønnere, og turene lengre og kanskje litt mer krevende. Dette er jo grep det går an å ta uten altfor mye hokus pokus.

Vel Orio, jeg håper hjemlengselen ikke bli for plagsom, og at resten av oppholdet ditt blir godt for deg.

Jeg sender deg mange varme tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Stemmer det at nok angst kan føre til psykose? Kan alvorlig depresjon gjøre deg psykotisk? Og er det nødvendig med antipsykotiske medisiner hvis symptomene bare oppstår i situasjoner som oppleves som ekstremt stressende?''

Du får ikke psykose ved ekstrem angst med mindre du allerede er disponert for psykoser, noe du ikke kan være siden du ikke har hatt psykose før, tross i at du har slitt lenge.

Jeg har hatt så vanvittig sterk angst og psykisk smerte så mye opp gjennom livet mitt - men aldri vært i nærheten av å være psykotisk.

Nei, alvorlig depresjon kan ikke gjøre deg psykotisk. Som sagt, om du hadde det med å få psykoser, så hadde du fått det for lenge siden.

Når det gjelder ap, så er det vel mest sånne man kan starte plutselig med og også slutte brått med. Så hvorfor ikke bare ta disse til du er gjennom krisa og så avslutter du? De kan hjelpe deg, for de virker beroligende, samlende og stabiliserende.

Lykke til

"Når det gjelder ap, så er det vel mest sånne man kan starte plutselig med og også slutte brått med. Så hvorfor ikke bare ta disse til du er gjennom krisa og så avslutter du?"

Tror ikke det er så lurt å slutte brått med medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fnugget

"Når det gjelder ap, så er det vel mest sånne man kan starte plutselig med og også slutte brått med. Så hvorfor ikke bare ta disse til du er gjennom krisa og så avslutter du?"

Tror ikke det er så lurt å slutte brått med medisiner.

En del av de antipsykotiske medisinene som feks seroquel og truxal kan også brukes sporadisk som beroligende. Disse kan man slutte brått med.

Det finnes andre ap som man må trappe opp/ned på også. Så da spørs det _hva_ man skal bruke ap for.

Er det for å dempe angst innimellom, eller er det psykosebehandling? Dersom det er psykosebehandling så er det vel neppe lurt å slutte brått. Hvis det er for å dempe angst, så er mange AP velegnet til det og kan brukes når det trengs.

Jeg har selv brukt truxal av/på i perioder. Og slutta brått, det er ikke noe problem. Men så er jeg ikke psykotisk og bruker disse deretter.

Så det spørs hva det skal brukes for/mot og hva slags AP det er snakk om.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er åpenbart nei. Det er ganske vanlig å gi til folk som er overaktive i tankene...

Jeg liker ikke tanken på å gå på antipsykotiske medisiner. Begynner å lure på om jeg rett og slett har bløffet på meg mer alvorlige problemer enn jeg egentlig har. Så vidt jeg husker er ikke du heller overbegeistret for å bruke sånne medisiner?

Det "verste" er at jeg merker at de virker, så det er jo en mulighet for at jeg trenger dem. Men tror jeg kommer til å være fristet til å slutte med dem når jeg blir utskrevet. :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...