Gå til innhold

Maskinoppvask - feil glansemiddel

Anbefalte innlegg

Gjest familie på fire
Skrevet

Jeg har i lengre tid brukt Sun vasketabletter med glansemiddel i oppvaskmaskinen. I dag var jeg tom for disse og fant noen vanlige tabletter , og skulle tilsette glansemiddel i den anviste luken på døren. Da jeg hadde fylt på ca 1 dl oppdaget jeg at det var rengjøringmiddel for oppvaskmaskiner, ikke glansemiddel. På forpakningen står det at man skal kun bruke rengjøringsmiddelet i tom maskin. Jeg satte i gang oppvaskmaskinen et par ganger, før jeg puttet inn tallerken, skåler etc.

Jeg er usikker på hvorvidt jeg tørr å sette inn kopper, glass og bestikk med tanke på at jeg fylte på såpass mye av rengjøringsmiddelet i "glansemiddel"-kammeret. Vanligvis pleier glansemiddelet å bli posjonert over flere vasker når jeg har fylt opp kammeret.

På flasken med rengjøringsmiddelet står det at produktet at innholdet ikke må svelges, og at lege må kontaktes umiddelbart dersom så skulle skje.

Jeg er litt rådvill nå m.t.p. at det muligens ligger mer rengjøringsmiddel i kammeret, og at dette blander seg i vaskevannet. Noen som vet om dette kan være skadelig, eller om jeg er bekymret uten grunn...!?!

Fortsetter under...

Skrevet

Rengjøringsmiddelet blir du ikke kvitt på lenge, ved vanlig bruk. Jeg ville ikke vasket noenting, før jeg hadde løst problemet. Ring leverandøren av maskinen, og snakk med teknisk avdeling. Forklar problemstillingen. Så får du sikkert en oppskrift på hvordan skyllemiddel-kammeret kan tømmes. Det må da være teknisk mulig. Lykke til :)

Skrevet

Kan ikke du bare helle masse varmt vann inn i beholderen for glansemiddelet slik at det renner over og tømmes etter hvert?

Forøvrig så er det mange år siden jeg sluttet å bruke glansmiddel - synes det er bortkastete penger, Men det var ikke det du spurte om :)

Skrevet

Kan ikke du bare helle masse varmt vann inn i beholderen for glansemiddelet slik at det renner over og tømmes etter hvert?

Forøvrig så er det mange år siden jeg sluttet å bruke glansmiddel - synes det er bortkastete penger, Men det var ikke det du spurte om :)

''Forøvrig så er det mange år siden jeg sluttet å bruke glansmiddel - synes det er bortkastete penger, ''

Glansemiddel er ikke for å få blanke glass og servise, slik de reklarmerer for (utrolig nok!!). Det er for å bryte overflatespenningen i vannet, slik at såpen skal bli skylt ordentlig vekk.

Å reklamere for at serviset blir så rent at det skinner, høres ut som en husmorannonse fra 50-tallet, da det ennå var gammeldagse husmødre i byene.

Gjest varer vel mer enn et par vask
Skrevet

Kjør maskinen et par ganger uten noe i davel :)

Det vil vel ikke hjelpe stort? De fleste maskiner har vel beholder som doserer ut glansemiddel tili hvertfall 15 omganger med vask før det trengs etterfylling?

Da blir det veldig lenge til de kan bruke maskinen igjen..

Nei, jeg ville ringt og hørt hvordan man kan tømme beholderen.

Annonse

Skrevet

''Forøvrig så er det mange år siden jeg sluttet å bruke glansmiddel - synes det er bortkastete penger, ''

Glansemiddel er ikke for å få blanke glass og servise, slik de reklarmerer for (utrolig nok!!). Det er for å bryte overflatespenningen i vannet, slik at såpen skal bli skylt ordentlig vekk.

Å reklamere for at serviset blir så rent at det skinner, høres ut som en husmorannonse fra 50-tallet, da det ennå var gammeldagse husmødre i byene.

Det visste jeg ikke!

Hmmmm.... dette må jeg tydeligvis revurdere :)

Skrevet

Jeg ville gjort som helmi foreslår. Pøs på med vann slik at det til slutt bare er vann. Så får du heller ta noen vask uten glansmiddel til det blir plass til påfyll.

Skrevet

Sjekk bruksanvisningen om det står noe om hvordan du kan tømme beholderen for glansemiddel. Evt. prøv å fylle på vann etterhvert. Glansemiddelet blir jo ikke skylt bort, så middelet blir jo igjen på vasken. Hvis du bruker maskinen før du har fått løst problemet, ville jeg ha skylt oppvasken i vann fra springen etter vask.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...