Gå til innhold

Fordoemming : Forskjell paa folk?

Anbefalte innlegg

Gjest Angela26
Skrevet

Ser du annerledes paa en vaskehjelp og en med hoeyere utdannelse?

Jeg bare lurer...

Jeg kjenner til noen som uttaler seg om folk med hoeyere utdannelse som, "importent people", mens folk med vanlig utdannelse (kun vgs.) er "bare" "Kari og Ola nordmann".

Jeg skulle bl.a. i et bryllup. Brudeparet har en svaert god oekonomi. De begge er leger, den ene kirurg. Familiene deres har ogsaa god oekonomi. Jeg fikk hoere at :

" Naa skal vi i et _viktig_ bryllup, og du maa kjoepe deg en fin kjole". Dvs. en til flere tusen kroner.... Noe billigere ville ikke tatt seg ut!!

Det gjorde jeg ogsaa, kjolen var alldeles nydelig den. Men det var svaert uvant for meg aa bruke saaaa mye penger paa èn kjole! Jeg kommer fra en fattig familie, og foeler meg litt som "jenny from the block". Jeg har en tankegang som henger fra mitt tidligere liv som "fattig", selv om jeg naa har raad til aa kjoepe en slik kjole.

Jeg dro i bryllupet, det var fint. Ikke spesielt overdaadig, men fint! Jeg saa de hadde lagt ned penger i lokale, blomster, og diverse. Men, jeg har vaert i mer koselige bryllup enn dette! Det blir liksom litt "stivt", om du skjoenner...

Vel...

Som dere vet bor jeg i Spania, og spansken min er ennaa for daarlig til at jeg kan ta meg hvilken som helst jobb. Det slo meg at jeg kanskje kunne proeve meg som vaskehjelp, paa et kontor eller noe.

Det er ikke droemmejobben min, helst vil jeg jobbe som sykepleier, men tenkte at det ville vaere noe for meg, til jeg blir stoedigere i spansk. Da ville jeg ogsaa faatt sjansen til aa bli kjent med noen...

Vel, jeg fikk hoere at det passet seg ikke! Mht. til at mannen min er ingenioer!!!!! Kjaere folk sier jeg, jeg ble sjokkert og sint!

"Passer seg ikke" liksom!! Heldigvis var ikke mannen min enig i dette utsagnet, han er mer plantet paa jorden enn som saa.

Hva synes dere om slik forskjells behandling av mennesker?

Ser dere paa dem med hoeyere utdannelse som mere "importent", mens de med vgs. er "bare vanlige folk"?

Fortsetter under...

Skrevet

Absolutt ikke.

Hvem man trives med har jo mest å gjøre med hvilken type mennesker de er - hvordan de er.

Men jeg må vel innrømme at man som oftest havner sammen med folk som enten har omtrent samme nivå på utdannelse eller arbeider på samme jobben - med de samme tingene(uavhengig om de har utdannelsen til det eller bare erfaringen til det).

Skrevet

Jeg ser ikke på de med mye penger som mer viktige enn andre.

Forøvrig så er det ofte slik at de med mye penger mister mer og mer fotfeste og bakkekontakt og tar seg selv mer og mer høytidige. Kan spy av enkelte.

Men jeg kjenner de som er stikk motsatt også da, bare så det er sagt.

Skrevet

Jeg bare ler av slike mennesker. :o) De får bare sveve der oppe i sitt eget univers og tro at de er så mye bedre enn oss andre bare fordi de har penger og/eller mer utdanning. Jeg tror ikke de er lykkeligere enn oss av den grunn eller at de lever et bedre liv.

Gjest Angela26
Skrevet

Jeg bare ler av slike mennesker. :o) De får bare sveve der oppe i sitt eget univers og tro at de er så mye bedre enn oss andre bare fordi de har penger og/eller mer utdanning. Jeg tror ikke de er lykkeligere enn oss av den grunn eller at de lever et bedre liv.

Jeg skulle oenske jeg ogsaa kunne ledd av dem, men isteden blir jeg kokende sint!

Som om folk med lavere utdannelse fortjener mindre respekt!

Paa trass, vurderer jeg aa ta meg en vaskejobb!!

Gjest Angela26
Skrevet

Jeg ser ikke på de med mye penger som mer viktige enn andre.

Forøvrig så er det ofte slik at de med mye penger mister mer og mer fotfeste og bakkekontakt og tar seg selv mer og mer høytidige. Kan spy av enkelte.

Men jeg kjenner de som er stikk motsatt også da, bare så det er sagt.

Ja, de kan bli baade det ene og det andre. Men at jeg altsaa ikke kan ta meg en vaskejobb, fordi det ikke tar seg ut hos "min velstaaende mann"! Jeg synes rett og slett at det er forkastelig.

Annonse

Skrevet

Jeg skulle oenske jeg ogsaa kunne ledd av dem, men isteden blir jeg kokende sint!

Som om folk med lavere utdannelse fortjener mindre respekt!

Paa trass, vurderer jeg aa ta meg en vaskejobb!!

Er det noen jeg virkelig har respekt for så er det renholdere! De er grytidlig oppe, har en fysisk tung jobb og tjener vel ikke så all verden. Hadde det ikke vært for dem så hadde alle arbeidsplasser blitt evakuerte i løpet av kort tid. :o)

Gjest Angela26
Skrevet

Absolutt ikke.

Hvem man trives med har jo mest å gjøre med hvilken type mennesker de er - hvordan de er.

Men jeg må vel innrømme at man som oftest havner sammen med folk som enten har omtrent samme nivå på utdannelse eller arbeider på samme jobben - med de samme tingene(uavhengig om de har utdannelsen til det eller bare erfaringen til det).

Helt enig med deg!

Det er bare saa forkastelig aa tro at enkelte med penger og utdannelse, er mer viktig enn de andre, og fortjener mer respekt!

Og spesielt i mitt tilfelle, der jeg ikke kan ta den jobben jeg vil ha, fordi det blir sett paa som "oedelggende for min manns status". Kjaere vene....

*spy*

Gjest Angela26
Skrevet

Er det noen jeg virkelig har respekt for så er det renholdere! De er grytidlig oppe, har en fysisk tung jobb og tjener vel ikke så all verden. Hadde det ikke vært for dem så hadde alle arbeidsplasser blitt evakuerte i løpet av kort tid. :o)

Vet du, dette sa jeg til vedkommende som ikke likte tanken paa at jeg skulle ta meg en vaskejobb!

Jeg har foroevrig hatt en sommerjobb som vaskehjelp, og det var skittungt! Ikke tjente jeg all verden, men det var den jobben jeg fikk og arbeids miljoet var koselig :-)

Dessuten er det vel bedre aa ha noe aa gaa til om dagene, enn aa sitte hjemme aa sture. Saa faar det bare "oedelegge" min families status!! :-)

Skrevet

Helt enig med deg!

Det er bare saa forkastelig aa tro at enkelte med penger og utdannelse, er mer viktig enn de andre, og fortjener mer respekt!

Og spesielt i mitt tilfelle, der jeg ikke kan ta den jobben jeg vil ha, fordi det blir sett paa som "oedelggende for min manns status". Kjaere vene....

*spy*

Høres veldig sært ut, ja.

Og penger betyr sannelig ingenting i den sammenhengen for meg. Kanskje heller litt tvert imot, hvisk folk skilter for mye med pengene sine, er jeg nok litt ekstra skeprisk ;-)

Om jeg skulle være snobb av en eller annen slags, er det vel ånds-snobb jeg er... Altså, ikke prinsippielt, men man bør ha et eller annet til felles med folk, og humor og samtaleemner hender det jo er forskjellig i de forskjellige typer sammensetinger av folk. Men så lenge folk snakker om annet enn sminke, gardiner, Hotell Cæsar og Se-og-Hør stoff, så kan de arbeide med hva som helst for meg.

Sønnen min vil forresten helst bli søppeltømmer for tiden.. Lei av skole, og ser for seg en kort arbeidstid og masse smusstillegg... Hehe,- men jeg må jo innrømme at jeg vel helst vil at han skal stile litt "høyere"...?

Skrevet

" Naa skal vi i et _viktig_ bryllup, og du maa kjoepe deg en fin kjole". Dvs. en til flere tusen kroner.... Noe billigere ville ikke tatt seg ut!!"

Det jeg tenker er at folk som kommer med slike uttaleser er usikre på seg selv.

Jeg ville kjøpt meg en fin kjole, men for meg er mange tusen kroner for en kjole bortkastede penger, selv om økonomien er bra. Mest sannsynlig blir den hengende i skapet i flere år uten å bli brukt. Til slutt er den umoderne.

Ville nok likevel ha holdt meg unna billigkjeder til et slikt selvskap, men mange tusen kroner er å overdrive etter min mening.

Det vel bare min egen brudekjole som kostet flere tusen.

AneM1365380603
Skrevet

Så det passer seg ikke at du har vaskejobb pga at din mann er ingeniør.. He he. Det høres komisk ut, men det er sikkert ikke gøy for deg som må forsvare deg. Godt din mann støtter deg :)

Skrevet

Jeg har heldigvis venner med både "fine" jobber og "vanlige" jobber. I ett av parene er f.eks den ene høyt betalt ingeniør og den andre sitter i kassa på nærbutikken. Jeg har ikke engang tenkt på at det skulle være noe rart ved det før jeg leste innlegget ditt her :)

Annonse

Gjest Angela26
Skrevet

Høres veldig sært ut, ja.

Og penger betyr sannelig ingenting i den sammenhengen for meg. Kanskje heller litt tvert imot, hvisk folk skilter for mye med pengene sine, er jeg nok litt ekstra skeprisk ;-)

Om jeg skulle være snobb av en eller annen slags, er det vel ånds-snobb jeg er... Altså, ikke prinsippielt, men man bør ha et eller annet til felles med folk, og humor og samtaleemner hender det jo er forskjellig i de forskjellige typer sammensetinger av folk. Men så lenge folk snakker om annet enn sminke, gardiner, Hotell Cæsar og Se-og-Hør stoff, så kan de arbeide med hva som helst for meg.

Sønnen min vil forresten helst bli søppeltømmer for tiden.. Lei av skole, og ser for seg en kort arbeidstid og masse smusstillegg... Hehe,- men jeg må jo innrømme at jeg vel helst vil at han skal stile litt "høyere"...?

For vaare barn, saa oensker vi jo det beste. En jobb de trives i, og en grei oekonomi. For min del, saa trenger hun ikke en universitets utdannelse. Men jeg haaper hun fullfoerer vgs. saa har hun flere alternativ aa velge mellom! Og om hun skulle vaere tilfreds som renholder, saa er det helt greit :-)

Hun vil bli dyrlege da :-)

Og selvsagt er det viktigste hva som finnes paa innsiden av folk. Personlighet, interesser, hobbyer... Selv har jeg venner av alle slag, men ikke basert paa hva slags utdannelse de har.

Skrevet

Ja, de kan bli baade det ene og det andre. Men at jeg altsaa ikke kan ta meg en vaskejobb, fordi det ikke tar seg ut hos "min velstaaende mann"! Jeg synes rett og slett at det er forkastelig.

Det er hjelt utrolig og vitner om at det er noen som tar seg selv litt for høytidlig. Slike mennesker mister jeg respekten for.

Gjest Angela26
Skrevet

Jeg har heldigvis venner med både "fine" jobber og "vanlige" jobber. I ett av parene er f.eks den ene høyt betalt ingeniør og den andre sitter i kassa på nærbutikken. Jeg har ikke engang tenkt på at det skulle være noe rart ved det før jeg leste innlegget ditt her :)

Det kan vaere at hun som jobber som ingenioer, er paa landjorda og ikke setter seg hoeyere enn andre :-) Derfor har du ikke merket noe.

Gjest Angela26
Skrevet

Så det passer seg ikke at du har vaskejobb pga at din mann er ingeniør.. He he. Det høres komisk ut, men det er sikkert ikke gøy for deg som må forsvare deg. Godt din mann støtter deg :)

Hadde han sagt noe saant, hadde jeg gitt han en spraaklig omgang. Han stoetter meg heldigvis uansett hva jeg velger av jobber.

Gjest hahahaaa
Skrevet

Verken jeg eller min mann har høyere utdannelse, men vi bor i fint hus og har en del penger på bok. Tror de med høyere utdannelse ofte tror de med bare vgs er fattigluser... men det har litt med hvordan en håndterer pengene sine og.

Dessuten er man ikke mer verdt fordi man har mange penger eller høy utdannelse.

Gjest Angela26
Skrevet

Verken jeg eller min mann har høyere utdannelse, men vi bor i fint hus og har en del penger på bok. Tror de med høyere utdannelse ofte tror de med bare vgs er fattigluser... men det har litt med hvordan en håndterer pengene sine og.

Dessuten er man ikke mer verdt fordi man har mange penger eller høy utdannelse.

Eller kanskje mange tror det handler om intelektuell kompetanse?

Gjest brafffffffff
Skrevet

Jeg syns det er bra at du vil jobbe jeg. er jo mange hustruer av velstående menn som er hjemmeværende, fordi de har råd til det. Hvorfor skal en dame som velger å jobbe en vanlig jobb bli sett ned på, mens en som blir hjemme blir sett opp til?

Du viser jo at du gjerne vil jobbe for føden og ikke sitte på latsiden.

Jeg syns det norske samfunnet har blitt så snobbete og overflatisk over de siste årene.

Merker det for eksempel på sosiale forekomster, de spør hva du jobber med... og er dette høyt utdannede folk, mens du sitter på kassa på rimi, så har de plutselig ikke så mye mer å si til deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...