bustebeisa Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Jeg tenker ikke over jobben til folk, eller utdannelsen deres. Det er menneskene som betyr noe for meg. Men, når det er sagt, hadde jeg en liten periode en ekstra jobb som stuepike Og der fikk selvfølelsen min en knekk. Men mye kan ha med alderen å gjøre. De fleste var enten yngre studenter, eller eldre damer som hadde jobbet med dette i mange år. Etter at jeg sluttet, har vel egentlig beundringen min for dem som holder ut i et slikt yrke i mange år blitt mye større. Nå har jeg ingen super jobb til vanlig heller, men trives som regel, men av og til kan jeg av og til føle meg litt liten i forhold til dem med høyere utdannelse. Det ligger vel gjerne i at jeg egentlig kunne tenke meg å lære noe mer selv. Har venner i alle yrkeslag, men merker at jeg spesielt blant guttevennene strekker meg litt etter dem med høyere utdannelse. Jeg liker å snakke med folk som kan lære meg noe nytt. Siden jeg jobber innen et teknisk yrke, blir det vel at jeg strekker meg mer etter dem som kan lære meg mer innenfor det området. 0 Siter
Gjest ikkedum Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Eller kanskje mange tror det handler om intelektuell kompetanse? Kan hende de synes folk uten utdannelse er dummere... 0 Siter
Gjest tørikkesinick Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Jeg har selv høy utdannelse, over fem år, men jeg ser ikke ned på dem som har mindre utdannelse enn meg. Jeg har venner som "bare" har vgs, men jeg må innrømme at det oftere kommer litt rare kommentarer fra dem, enn fra de jeg kjenner med høy utdannelse. Men det er sikkert bare tilfeldig. ;-) Mannen min er siv. ing og vi har veldig god økonomi. Det er ingen i vår nærmeste familie som har så god økonomi som oss. Vi passer oss veldig for å ikke snakke om pengene våre eller diverse investeringer med dem. Vi vil ikke at de skal tro at vi er høye på pæra og vi omgås dem på samme måte som før. Jeg har også en helt vanlig jobb. Samtidig så savner vi noen som er i samme situasjon som oss. Det hadde vært fint å ha noen å diskutere investeringer med. :-) Ta den vaskejobben, du! :-) Den er jo sikkert kjempefin å ha til du blir bedre i spansk. 0 Siter
pekkaline Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Mennesker som ser ned på andre slik får jeg nesten vondt av. Slike sender ut dårlige vibber, jeg fordufter heller. Utdannelse har lite å si utenom jobben synes jeg, da er alle likeverdige. Men jeg må si at de fleste med høyere utdannelse som jeg vet om, de har bakkekontakt 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 For å bli lykkelig på en arbeidsplass er det 4 yrkesgrupper man må gjøre seg til venns med: Renholderne, resepsjonsarbeiderne, kantinepersonalet og vaktmesteren. Det er disse som sitter på den praktiske makta i en bedrift. Direktøren - vel, h*n er mindre viktig i hverdagen... 0 Siter
Gjest pregnant77 Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 For å bli lykkelig på en arbeidsplass er det 4 yrkesgrupper man må gjøre seg til venns med: Renholderne, resepsjonsarbeiderne, kantinepersonalet og vaktmesteren. Det er disse som sitter på den praktiske makta i en bedrift. Direktøren - vel, h*n er mindre viktig i hverdagen... Klokt sagt :-) 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Høres veldig sært ut, ja. Og penger betyr sannelig ingenting i den sammenhengen for meg. Kanskje heller litt tvert imot, hvisk folk skilter for mye med pengene sine, er jeg nok litt ekstra skeprisk ;-) Om jeg skulle være snobb av en eller annen slags, er det vel ånds-snobb jeg er... Altså, ikke prinsippielt, men man bør ha et eller annet til felles med folk, og humor og samtaleemner hender det jo er forskjellig i de forskjellige typer sammensetinger av folk. Men så lenge folk snakker om annet enn sminke, gardiner, Hotell Cæsar og Se-og-Hør stoff, så kan de arbeide med hva som helst for meg. Sønnen min vil forresten helst bli søppeltømmer for tiden.. Lei av skole, og ser for seg en kort arbeidstid og masse smusstillegg... Hehe,- men jeg må jo innrømme at jeg vel helst vil at han skal stile litt "høyere"...? ''''Men så lenge folk snakker om annet enn sminke, gardiner, Hotell Cæsar og Se-og-Hør stoff, så kan de arbeide med hva som helst for meg.'''' Der er vi nok brødre i ånden. Sønnen min ville bli spion han, men heldigvis har han ombestemt seg. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Er enig med deg, Mrxx, Katt-ja og (spesielt) Lillemus, eg og ler av slike folk. Det er flott at det finnes folk med høy utdannelse, de har ofte mye kunnskap, men er ikkje nødvendigvis så kloke. 0 Siter
adelie Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Det er mulig jeg hadde litt "ånds-snobberi" før, for mange år siden, men det har jeg helt sluttet med! Det tror jeg er en vanlig utvikling i Norge. Før var folk med høy utdannelse bedre ansett. Nå er feks de som sitter i kassa-disken _mennesker_. Og noen er hyggelige, og andre ikke. Det kan være studenter som skal "bli noe stort" som det het, og har en jobb vsa studiene. Eller det kan være "hvem som helst" med grunnskole og that's it. De ene behøver ikke være noe mer menneske-kloke enn de andre. Er det noen forskjell, er det vel helst de som har levd en stund og møtt motstand i livet, som er mest menneske-kloke. Og vi er alle i ulike situasjoner, alle kan komme i enhver situasjon, og ingen bør plasseres utfra ytre ting, så lenge de er hederlige mennesker. Jeg synes det er flott at du vil jobbe, og at du tar en jobb du kan få, og som du synes er grei. På den forrige arbeidsplassen min begynte en greker, ca- 30-40 år som vaskehjelp. Han var beskjeden/hyggelig type. Vi ante ikke noe om situasjonen hans, status, osv., det kunne jo være hva som helst, han kunne være hjernekirurg for alt jeg vet. Det som spilte noen rolle, var jo at han gjorde jobben, og var hyggelig og grei. Ang. det med kjole, det høres sprøtt ut. Det viktige er jo at man føler at man ser ok ut. Det kan man gjøre i et skjørt og en topp, for til sammen kr 400,-. Som man har funnet frem fra skapet. Men det forbauser meg ikke at de ligger litt etter i Spania, det er ikke lenge siden du fant slike holdninger i Norge. Vi ligger litt foran på slike ting som kvinnens plass osv. Men kom deg ut i jobb, jente! Lykke til og klem fra noooord! 0 Siter
Gjest Angela26 Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Det er mulig jeg hadde litt "ånds-snobberi" før, for mange år siden, men det har jeg helt sluttet med! Det tror jeg er en vanlig utvikling i Norge. Før var folk med høy utdannelse bedre ansett. Nå er feks de som sitter i kassa-disken _mennesker_. Og noen er hyggelige, og andre ikke. Det kan være studenter som skal "bli noe stort" som det het, og har en jobb vsa studiene. Eller det kan være "hvem som helst" med grunnskole og that's it. De ene behøver ikke være noe mer menneske-kloke enn de andre. Er det noen forskjell, er det vel helst de som har levd en stund og møtt motstand i livet, som er mest menneske-kloke. Og vi er alle i ulike situasjoner, alle kan komme i enhver situasjon, og ingen bør plasseres utfra ytre ting, så lenge de er hederlige mennesker. Jeg synes det er flott at du vil jobbe, og at du tar en jobb du kan få, og som du synes er grei. På den forrige arbeidsplassen min begynte en greker, ca- 30-40 år som vaskehjelp. Han var beskjeden/hyggelig type. Vi ante ikke noe om situasjonen hans, status, osv., det kunne jo være hva som helst, han kunne være hjernekirurg for alt jeg vet. Det som spilte noen rolle, var jo at han gjorde jobben, og var hyggelig og grei. Ang. det med kjole, det høres sprøtt ut. Det viktige er jo at man føler at man ser ok ut. Det kan man gjøre i et skjørt og en topp, for til sammen kr 400,-. Som man har funnet frem fra skapet. Men det forbauser meg ikke at de ligger litt etter i Spania, det er ikke lenge siden du fant slike holdninger i Norge. Vi ligger litt foran på slike ting som kvinnens plass osv. Men kom deg ut i jobb, jente! Lykke til og klem fra noooord! Takk :-) Ja de ligger kanskje litt etter med noe i hvertfall! Det har jeg oppdaget! Men jeg skal se hva jeg finner av jobber :-) Og ikke bry meg om hva enkelte sier! Beso de España :-) 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Det er det frekkeste jeg har hørt!! Vi er alle dødlige,like mye verdt uavhenig om du vasker eller er lege... Man får ikke med seg skattene i grava likevel... ;0) 0 Siter
Gjest zilja Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Det er det frekkeste jeg har hørt!! Vi er alle dødlige,like mye verdt uavhenig om du vasker eller er lege... Man får ikke med seg skattene i grava likevel... ;0) Helt enig ! 0 Siter
Gjest That's life Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Ikke helt svar på det du avslutter med men vi er rangert i en usynlig trapp etter tidligere triumfer om du vil, jobb eller pengebok. Ingen må prøve å få meg til å tro de ser likt på en kirurg og en vaskedame, det er bare sludder i tilfelle. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Ikke helt svar på det du avslutter med men vi er rangert i en usynlig trapp etter tidligere triumfer om du vil, jobb eller pengebok. Ingen må prøve å få meg til å tro de ser likt på en kirurg og en vaskedame, det er bare sludder i tilfelle. Der er jeg faktisk helt enig! Det er et stort gap mellom vaskehjelp og direktør. Det som skiller mest er utdannelse, som det åpenbare, og økonomisk frihet, som det sekundære. Det er dermed _ikke_ sagt_ at en vaskehjelp er mindre intelligent enn direktøren, bare at utgangspunktene har vært ulike. De økonomiske forholdene følger jo derav. En som vinner tjue millioner på spill, blir jo ikke automatisk mer intelligent, men h*n blir rik. For meg, er det menneske bak tittelen som er viktigst. En direktør kan jo være fullstendig uten empati, og får null score hos meg, mens en vaskedame, full av empati, får full score! Vil heller være sammen med den som utviser empati. Er selv et middelsklassebarn med utdannelse. Mine foreldre er likevel et forbilde for meg, både moralskt og etisk. 0 Siter
Gjest That's life Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Der er jeg faktisk helt enig! Det er et stort gap mellom vaskehjelp og direktør. Det som skiller mest er utdannelse, som det åpenbare, og økonomisk frihet, som det sekundære. Det er dermed _ikke_ sagt_ at en vaskehjelp er mindre intelligent enn direktøren, bare at utgangspunktene har vært ulike. De økonomiske forholdene følger jo derav. En som vinner tjue millioner på spill, blir jo ikke automatisk mer intelligent, men h*n blir rik. For meg, er det menneske bak tittelen som er viktigst. En direktør kan jo være fullstendig uten empati, og får null score hos meg, mens en vaskedame, full av empati, får full score! Vil heller være sammen med den som utviser empati. Er selv et middelsklassebarn med utdannelse. Mine foreldre er likevel et forbilde for meg, både moralskt og etisk. Helt enig, jeg mente først og fremst at de som har oppnådd noe eller hva jeg skal si har en annen status, ikke nødvendigis at de er så forferdelig mye smartere, men det er klassifisering ut fra slike ting, ubevisst eller bevisst. Vaskedamer er generelt veldig koselige ;-) jeg menger meg heller med de. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Et "viktig bryllup" for meg er et bryllup hvor jeg er glad i brudeparet - uansett hva slags utdannelse de måtte ha. Herlighet. 0 Siter
adelie Skrevet 18. januar 2008 Skrevet 18. januar 2008 Der er jeg faktisk helt enig! Det er et stort gap mellom vaskehjelp og direktør. Det som skiller mest er utdannelse, som det åpenbare, og økonomisk frihet, som det sekundære. Det er dermed _ikke_ sagt_ at en vaskehjelp er mindre intelligent enn direktøren, bare at utgangspunktene har vært ulike. De økonomiske forholdene følger jo derav. En som vinner tjue millioner på spill, blir jo ikke automatisk mer intelligent, men h*n blir rik. For meg, er det menneske bak tittelen som er viktigst. En direktør kan jo være fullstendig uten empati, og får null score hos meg, mens en vaskedame, full av empati, får full score! Vil heller være sammen med den som utviser empati. Er selv et middelsklassebarn med utdannelse. Mine foreldre er likevel et forbilde for meg, både moralskt og etisk. ''For meg, er det menneske bak tittelen som er viktigst. En direktør kan jo være fullstendig uten empati, og får null score hos meg, mens en vaskedame, full av empati, får full score!'' Altså - da er du og jeg enige. Det er mennesket som teller. Likevel er du enig i at''Det er et stort gap mellom vaskehjelp og direktør.'' Er det slik å forstå at du mener "samfunnet" eller "de andre" skiller stort på direktører og vaskehjelper? Hvem gjør det, i så fall? 0 Siter
tzatziki1365380058 Skrevet 19. januar 2008 Skrevet 19. januar 2008 Ville aldri falt meg inn å kjøpe kjole til bryllup basert på økonomien til brudeparet og familien deres, nei. Det tror jeg ikke noen forventer, heller. Jeg skal faktisk i bryllup til to leger til høsten, og akkurat DET hadde ikke falt meg inn Jeg ser ikke ned på folk med liten/manglende utdanning, men jeg lar meg imponere av folk som får til masse. Det må litt mer enn det å ha klart å bli lege, siv ing eller advokat - det kan veldig mange klare hvis de bestemmer seg for det. Derimot blir jeg veldig imponert over folk som feks gjør en fantastisk karriere, som er virkelig talentfulle, innenfor det yrket eller utdanningen de har valgt. Har en venn som er hjertekirurg, for eksempel, og jeg vet hvor mye det har kostet av "blod, svette og tårer". Men når jeg tenker meg om, er det generelt mer talent enn utdanning jeg imponeres av. Feks er flinke fotografer noe jeg virkelig lar meg imponere av, men formell utdanning trenger jo ikke være allverden. 0 Siter
Gjest Angela26 Skrevet 19. januar 2008 Skrevet 19. januar 2008 Ville aldri falt meg inn å kjøpe kjole til bryllup basert på økonomien til brudeparet og familien deres, nei. Det tror jeg ikke noen forventer, heller. Jeg skal faktisk i bryllup til to leger til høsten, og akkurat DET hadde ikke falt meg inn Jeg ser ikke ned på folk med liten/manglende utdanning, men jeg lar meg imponere av folk som får til masse. Det må litt mer enn det å ha klart å bli lege, siv ing eller advokat - det kan veldig mange klare hvis de bestemmer seg for det. Derimot blir jeg veldig imponert over folk som feks gjør en fantastisk karriere, som er virkelig talentfulle, innenfor det yrket eller utdanningen de har valgt. Har en venn som er hjertekirurg, for eksempel, og jeg vet hvor mye det har kostet av "blod, svette og tårer". Men når jeg tenker meg om, er det generelt mer talent enn utdanning jeg imponeres av. Feks er flinke fotografer noe jeg virkelig lar meg imponere av, men formell utdanning trenger jo ikke være allverden. Akkurat som jeg skulle sagt det selv! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.