Gå til innhold

I disse lommemanndager

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle skrive min historie fra psykiatrien. Da jeg var 16 fant jeg søsteren min naken sammen med faren min. Etter at jeg hadde grått så kom faren min inn og fortalte at han bare hadde gått i søvne. Da jeg var 19 begynte jeg å få onde føelelser rundt dette, og flyttet tilbake til hjembyen min for å beskytte søsteren min. Jeg var hjemme alle dagene hvor hun var hos ham,(delt foreldrerett) Hun ble 18 og flyttet hjemmefra. Jeg gikk til en studentpsykolog og fortalte bruddstykker av det jeg hadde vært igjennom. Han henviste med til psykoseteamet ved St. Olavs. Der mente de at jeg hadde en vrangforestilling, og satte meg på en høy dose zyprexa. Dette brukte jeg i 2 år. Etter denne tiden spurte jeg søsteren min rett ut om hun husket overgrep, noen hun gjorde. Da jeg fortalte dette ble jeg skrevet ut. I dag er jeg ute av stand til å arbeide, og sitter inne hele dagen. Jeg vurderer å hevne meg på psykiateren som gav med vrangforestillingsdiagnosen. Han arbeider også som rettspsykiater, var blant annet sakskyndig i nokas-saken. Jeg vil ha rettferd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297005-i-disse-lommemanndager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er viktig å være kristisk mot psykiatrien. Ikke la dem tro du er gal når det er de som er det. Skummelt å høre om folk som har så stor tiltro til leger at de lar seg overtale til noe som ikke er bra for dem. Mener ikke å legge ansvaret over på deg, men påpeke at de har ikke alltid rett.

Gjest fnugget

Det er viktig å være kristisk mot psykiatrien. Ikke la dem tro du er gal når det er de som er det. Skummelt å høre om folk som har så stor tiltro til leger at de lar seg overtale til noe som ikke er bra for dem. Mener ikke å legge ansvaret over på deg, men påpeke at de har ikke alltid rett.

''Skummelt å høre om folk som har så stor tiltro til leger at de lar seg overtale til noe som ikke er bra for dem. Mener ikke å legge ansvaret over på deg, men påpeke at de har ikke alltid rett.''

En del av den terapeutiske relasjonen blir at pasienten skal få tiltro og tillit til behandleren sin. Hvis ikke dette skjer, så er det nærmest umulig å behandle en psykisk lidelse.

Når man er syk, så er man ofte forvirret og tankegangen er kaotisk. Det er vanskelig å vite om man kan stole på seg selv. Det er i tråd med at behandler har et enormt ansvar for å ikke feilbehandle. Det er derfor det er straffbart - både å feilbehandle og innlede en privat relasjon til pasienten.

Pasienten kan i en periode være uten evne til å tenke klart. Det er derfor det er så avgjørende om den behandler man møter er profesjonell og kan faget sitt. Behandler har det hele og fulle ansvar, 100%.

Det å bli tungt medisinert for psykose når man reelt ikke har en psykose, er svært alvorlig. Det er også like alvorlig å ikke tro på pasienten og underkjenne pasientens autonomi.

Det er mulig å klage. Jeg ville startet med å sende et brev, evt ringe til pasientombudet. De kan avgjøre om de vil støtte deg i denne saken. Dersom de vil det, så er det lettere for deg å gå videre med saken.

Det er fullt forståelig at du føler deg feilbehandlet og det er gjort stor urett mot deg. Håper du kan finne, eller har, en viktig støttespiller i denne prosessen

Lykke til!!

Hva er det som gjør deg ute av stand til å arbeide?

Det har du egentlig ikke noe med. Jeg ble selv voldtatt i den perioden jeg gikk i behandlig, derfor har jeg en skrekk for andre menn. Hver dag når jeg våkner, får jeg tvangstanker som gjør at jeg ikke makter de hverdagslige ting, som å lage mat eller rydde. Jeg vegrer meg for å gå utendørs, og om jeg gjør det, så faller fortiden over meg som en tung, hard stein, og jeg blir apatisk. Derfor klarer jeg ikke å jobbe.

Annonse

Gjest neutrofil

Det høres helt forferdelig ut å bli mistrodd/manipulert på den måten. En av de sakkyndige i nokassakener i min utvidede famile. Ringvirkningene av en evt. hevn ville være store. Det er de sikkert i ditt tilfelle også, men har du rett å påføre andre uskyldige store smerter? Du ville i så fall gjøre det bevisst, med viten og vilje, han gjorde det vel av inkompetanse?

Det høres helt forferdelig ut å bli mistrodd/manipulert på den måten. En av de sakkyndige i nokassakener i min utvidede famile. Ringvirkningene av en evt. hevn ville være store. Det er de sikkert i ditt tilfelle også, men har du rett å påføre andre uskyldige store smerter? Du ville i så fall gjøre det bevisst, med viten og vilje, han gjorde det vel av inkompetanse?

Ikke påfør meg dine tanker. Jeg ønsker at fylkeslegen gjør noe. Så får jeg heller beklage uheldig ordbruk.

Gjest profile

Det har du egentlig ikke noe med. Jeg ble selv voldtatt i den perioden jeg gikk i behandlig, derfor har jeg en skrekk for andre menn. Hver dag når jeg våkner, får jeg tvangstanker som gjør at jeg ikke makter de hverdagslige ting, som å lage mat eller rydde. Jeg vegrer meg for å gå utendørs, og om jeg gjør det, så faller fortiden over meg som en tung, hard stein, og jeg blir apatisk. Derfor klarer jeg ikke å jobbe.

Av noen på sykehuset? Hvordan kan du vite at det var sykehusoppholdet eller psykiateren som gjorde deg arbeidsufør?

''Skummelt å høre om folk som har så stor tiltro til leger at de lar seg overtale til noe som ikke er bra for dem. Mener ikke å legge ansvaret over på deg, men påpeke at de har ikke alltid rett.''

En del av den terapeutiske relasjonen blir at pasienten skal få tiltro og tillit til behandleren sin. Hvis ikke dette skjer, så er det nærmest umulig å behandle en psykisk lidelse.

Når man er syk, så er man ofte forvirret og tankegangen er kaotisk. Det er vanskelig å vite om man kan stole på seg selv. Det er i tråd med at behandler har et enormt ansvar for å ikke feilbehandle. Det er derfor det er straffbart - både å feilbehandle og innlede en privat relasjon til pasienten.

Pasienten kan i en periode være uten evne til å tenke klart. Det er derfor det er så avgjørende om den behandler man møter er profesjonell og kan faget sitt. Behandler har det hele og fulle ansvar, 100%.

Det å bli tungt medisinert for psykose når man reelt ikke har en psykose, er svært alvorlig. Det er også like alvorlig å ikke tro på pasienten og underkjenne pasientens autonomi.

Det er mulig å klage. Jeg ville startet med å sende et brev, evt ringe til pasientombudet. De kan avgjøre om de vil støtte deg i denne saken. Dersom de vil det, så er det lettere for deg å gå videre med saken.

Det er fullt forståelig at du føler deg feilbehandlet og det er gjort stor urett mot deg. Håper du kan finne, eller har, en viktig støttespiller i denne prosessen

Lykke til!!

Den psykologiske vitenskapen og den medisinske vitenskapen kan ikke sidestilles. Det er vanskelig å alltid gjøre det rette i forhold til psykiske problemer. Psykiatrien er full av feil. Er enig at man må kunne stole på dem som skal hjelpe en, men her er det mange fagfolk med forskjellige meninger og hva skal en pasient tro da. Jeg fikk høre at alle kan ta feil.

Gjest fnugget

Den psykologiske vitenskapen og den medisinske vitenskapen kan ikke sidestilles. Det er vanskelig å alltid gjøre det rette i forhold til psykiske problemer. Psykiatrien er full av feil. Er enig at man må kunne stole på dem som skal hjelpe en, men her er det mange fagfolk med forskjellige meninger og hva skal en pasient tro da. Jeg fikk høre at alle kan ta feil.

Alle kan ta feil, men en fagperson har en rekke etiske regler å forholde seg til. Behandlere må være bevisst på at dersom de gjør en feil kan det utgjør alvorlig stor skade for pasientene. Det står også i de fagetiske reglene til leger og psykologer at de er pliktig til å oppdatere seg faglig hele tiden. Det står også at de skal ivareta pasientens autonomi.

Og så lenge man er menneske kan man begå feil. Men da må jo fagpersonen være bevisst seg det etiske og ta innover seg egne feilvurderinger. En psykiater som ikke evner å se utover seg selv og ha kontinuerlige etiske faglige diskusjoner med seg selv bør etter min (og ifl de etiske reglene) ikke få praktisere.

Det er derfor det er så viktig å rapportere slike hendelser, slik at feilbehandlinger blir satt på dagsorden og hindre fagpersonen i å gjøre samme feil mot andre pasienter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...