Gå til innhold

utløse migreneanfall


emsen

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste fått en mistanke om at jeg bl.a. får migreneanfall av å spise sjokolade. Hvor lenge etter at man har spist noe som utløser migrenen vil et anfall evt komme? Kan dette variere fra person til person, og også fra anfall til anfall? Er det sannsynlig at toleransen vil variere avhengig av allmentilstanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære emsen !

Det er riktig som du antyder at dette varierer fra person til person, og dessuten er toleransen for hva som skal til for å utløse anfall svært varierende også for den enkelte person. Vanligvis opptrer dog anfallet dagen etter inntak av provoserende matsorter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg er trøtt, har sovet lite eller for mye, eller har glemt å spise, får jeg migreneanfall av nær sagt alt mulig. SPESIELT sjokolade. Hvis du klarer å holde deg unna sjokolade tror jeg det ville hjelpe. Karamell er en enda verre utløser, så sjokolade med karamell (Japp, ect.) holder jeg meg HELT unna. Ren melke/kokesjokolade i små mengder går for det meste greit, sjokoladekake også..

Toleranser for dette varierer STERKT i forhold til allmenntilstander, det er min erfaring. Som sagt, når jeg er trøtt, sur eller sint, varm eller kald, minsker toleransen for fett (sjokolade, bacon osv.)

Det varierer litt hvor lang td det tar før jeg får et migreneanfall, men som regel tar det ikke lang tid. Som oftest er det snakk om få minutter.

Mvh :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...