Gå til innhold

NHD: hvordan få rengjøringsmani?

Anbefalte innlegg

Gjest lei av støv og rot

Du har gitt flere råd om hvordan folk kan bli kvitt tvangstanker og tvangshandlinger, som feks vaskemani.

Men hvordan gå frem om man ønsker en heller mild form for rengjøringsmani?

Jeg er et ekstremt rotehue, jeg ser rotet men klarer ikke å gjøre noe med det. En venninne av meg har rengjøringsmani, og hos henne er det alltid rent og pent.

Hvordan gå frem om en ønsker å bli superryddig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297170-nhd-hvordan-f%C3%A5-rengj%C3%B8ringsmani/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å bli superryddig er kanskje å sikte for høyt i første omgang.

Finn heller konkrete delmål. F.eks. rydde på plass mat og vaske opp med en gang man har spist. Alt tøy i skapet eller skittentøyskurv. Faste plasser til ting osv. Velg ut ét rom eller én type rot å begynne med.

Poenget er å ta ting før de hoper seg opp. Bygg opp rutiner en etter en og vær fornøyd med en hver liten forbedring. Ikke sett skyhøye mål. Da blir det vanskelig å oppnå noe som helst og du vil heller ikke klare å verdsette de små forbedringene.

Det er kanskje ikke nødvendig å komme på din venninnes nivå for å få det ryddig og rent nok til å trives.

mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette har ingenting med mani å gjøre.

Hvordan skal du få gjort rent.? Tror det er bare to løsninger:

*Ta deg sammen (det må en faktisk gjøre av og til)

*Lei en vasker til å vaske for deg.

Annonse

En ting er å lage seg selv struktur rundt dette med rydding.Feks en slags ukeplan.Jeg kan bli ekstrem maktesløs når ting har glidd ut.Det virker bare uoverkommelig og slitsomt.Så løsningen hos meg blir å aldri la det skli for langt ut.Litt hver dag så blir det ikke så vanskelig.Utrolig koselig å ha det fint og pent rundt seg.Kan reflektere litt hvordan man har det på innsiden kanskje.Hvordan en har det rundt seg.

Jeg pleier å sette på musikk når jeg rydder og vasker.Kan være ganske ok.Når en først kommer i gang så går det ofte fort og greit også.Noenganger må en bare ta seg i nakken og sette igang.Jeg har en avtale med en som kommer innom et par ganger i uka.En ting er å leve i sitt eget rot.Noe annet er å få folk på besøk etc.Da vil en jo at det skal se presentabelt ut.

lillemegpåtur

Jeg er også et rotehue. Og jeg har slitt nok med depresjoner osv til å vite at visse ting er faktisk ikke verdt å henge seg totalt opp i, f eks "ånei det er støv et sted ingen egentlig har tenkt å se men siden vi får besøk og alt MÅ være HELT perfekt så MÅ jeg vaske nå ånei mer støv her må rydde det også" osv, om du skjønner?

Det er LOV å ha litt støv og rot. Men det er greit å forsøke å få i gang en mellomting. Selv rydder og vasker jeg i kjøleskapet med jevne mellomrom (sjekker datoer og prøve å sette ting der jeg synes de bør være om det har havnet på en annen hylle osv). Og tar da dette en dag (tar jo ikke så lang tid, men setter man seg som mål at ALT skal gjøres på en dag så blir det ikke bra).

Kjøkkengulvet og benk/bord støvsuger jeg jevnlig (fikk sånn hendig liten støvsuger til jul!) for det smuler det mest. Resten av huset 1-2 ganger i uka (eller etter behov, etter fest og peanøttkasting så er det jo greit å ta en omgang f eks). Men jeg støvsuger ikke fanatisk daglig, ser ikke vitsen når det ikke "synes" noe skitt etter 1-2 dager uansett.

Forsøk å ta det som må taes oftest (f eks kjøkkenbenker og gulv og kanskje badet?) og så ta det som burde tas oftere (stuegulv) noen ganger i uka (etter ditt behov, vi har jo ikke barn).

Få med mann (og barn) og be ham f eks stikke ut med søpla, og så støvsuger du i mens. Så er det ingen som er i veien og han gjør noe slik at du slipper. Eller omvendt.

Prøv å lag deg litt systemer, f eks jeg rydda nylig kjøkkenskapet hvor 90 % av alt som står der er mitt. Satte åpnede poser inntil en vegg, og uåpnede inntil enn annen, med bønneboks i midten. Slik at de er adskilt. Og kastet noen greier jeg aldri brukte alikevel.

Synes det er et ork å vaske, men det er gøy å rydde! spesielt når jeg har system. Rask titt: Dette har gått ut på dato, der må jeg snart ha ny, den står fint der den er.

Første gangen man lager et system et sted er det jo så klart et helvete, men utrolig hvor vakker et ryddig skap er ;).

Systemer er løsningen for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...