Gå til innhold

NHD: Metakognitiv terapi og PTSD

Anbefalte innlegg

Melba1365380968

Hei igjen, NHD.

Viser til tråden for noen dager siden hvor du anbefalte meg å finne en terapeut som praktiserer metakognitiv terapi for å avhjelpe meg min PTSD. Jeg har surfet litt rundt, og søkt i ulike fagdatabaser for å lære litt mer. Jeg har et spørsmål:

Er denne metoden også effektiv på alvorlige og komplekse traumer som skjedde over lang tid, mens jeg var overlatt til en psykopats avgjørelser (helt fysisk avskåret fra resten av verden, uten mulighet til å nå andre mennesker eller til å flykte) og som innebar stadig bekreftelser på at jeg var i overhengende livsfare (jeg holdt på å miste livet på dramatisk vis flere ganger)?

Min situasjon var svært traumatisk, og blir beskrevet som psykisk og fysisk tortur av legen og psykologen min. Den innebar ikke noe personlig forhold til denne psykopaten i forkant av hendelsen, men dette var en person som forledet meg totalt i forkant.

Grunnen til at jeg spør er at jeg fikk inntrykk av at metakognitiv terapi egner seg best for mer enkeltstående traumer ut i fra det jeg leste.

Til tross for alt jeg måtte oppleve, så klarer jeg meg forholdsvis bra. Jeg klarer som sagt å jobbe, men jeg er veldig "skjør". Mest av alt vil jeg jobbe, og forholde meg mest til alt det normale i verden. Minst av alt vil jeg igjen bli fullstendig innhentet av flash-backs, dissosiering og dødsangst.

Jeg ser fram til ditt svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297224-nhd-metakognitiv-terapi-og-ptsd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...